آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26860

توقف همکاری با آلمان جایگزینی دارد؟

یک فعال اقتصادی می‌گوید با توجه به شرایطی که در تجارت میان ایران و آلمان وجود دارد به نظر می‌رسد تصمیم اخیر دولت آلمان در راستای

توقف همکاری با آلمان جایگزینی دارد؟
یک فعال اقتصادی می‌گوید با توجه به شرایطی که در تجارت میان ایران و آلمان وجود دارد به نظر می‌رسد تصمیم اخیر دولت آلمان در راستای توقف توسعه همکاری‌ها، بیشتر شرایط را برای شرکت‌های این کشور دشوار می‌کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ؛ سیدحمید حسینی اظهار کرد: در این تردیدی وجود ندارد که اقتصاد آلمان شرایط خاصی دارد و چه از نظر توان صنعتی و چه در حوزه صادرات تجهیزات پیچیده در میان کشورهای اروپایی سرآمد است. اقتصاد ایران نیز در تمام سال‌های گذشته همواره با آلمان مبادلات تجاری خاص خود را داشته و بسیاری از صنایع زیرساختی ما در ایران با استفاده از صنایع و فرمول‌های آلمانی ساخته شده‌اند.
بیشتر بخوانید: پیامد توقف همکاری با آلمان برای اقتصاد ایران
وی با بیان این‌که آلمان در سال‌های گذشته نیز جزو اصلی‌ترین شرکای اروپایی اقتصاد ایران بوده است بیان کرد: بخش مهمی از تجارت مشترک دو کشور به واردات ما از آلمان مربوط می‌شود و در صورتی که بنا باشد تغییری در این رویه به وجود بیاید بیشتر به همین آمار وارداتی مربوط خواهد شد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تغییراتی که در دولت آلمان به وجود آمده توضیح داد: پس از کنار رفتن دولت مرکل دست راستی‌ها در آلمان قدرت بیشتری گرفتند و تحت تاثیر فضای رسانه‌ای که در ماه‌های گذشته به وجود آمده با اعلام این تصمیم اخیر تلاش کردند خود را با آن جریان همراه نشان دهند. هر چند این تصمیم به هیچ عنوان قطع ارتباط تجاری میان دو کشور نیست و تنها به تضامین اقتصادی ارتباط دارد.
حسینی ادامه داد: در این چارچوب با توجه به این‌که ما در شرایط تحریم اساسا نمی‌توانیم از گزینه‌هایی مانند ال سی یا فاینانس استفاده کنیم بخش قابل توجهی از واردات خود از آلمان را با پیش‌پرداخت انجام می‌دهیم که این خود موضوع تضمین اصلی صادر کنندگان آلمانی است. از این‌ رو در عمل شاید تغییر مهمی ایجاد نشود اما دولت آلمان معمولا خطوط اعتباری را با محوریت بیمه تجاری در نظر می‌گیرد تا شرکت‌ها بتوانند با ایران تجارت کنند و در صورتی که در تسویه حساب با مشکل مواجه شوند امکان استفاده از این خط اعتباری را پیدا کنند. به این ترتیب حتی اگر بنا باشد این تصمیم دولت آلمان را نه یک موضوع سیاسی که یک تصمیم تاثیرگذار اقتصادی بدانیم نیز ضربه شرکت‌های آلمانی بزرگ‌تر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت کاهش تجارت با آلمان امکان آن وجود دارد که از ظرفیت کشورهای همسایه برای جایگزینی این کشور استفاده شود؟ نیز گفت: آلمان جزو کشورهایی است که در برخی حوزه‌های صنعتی توانایی و ظرفیت بسیار بالایی دارد که اساسا جایگزین کردن آن حتی با برخی کشورهای اروپایی نیز دشوار است. از این‌رو شاید ما بتوانیم برای مثال از ظرفیت کشوری مانند ترکیه در برخی حوزه‌ها استفاده کنیم اما دیگر کشورهای همسایه توان جانشین شدن با آلمان را ندارند و حتی تبادل با چین نیز در برخی بخش‌ها نمی‌تواند این موضوع را جبران کند.
حسینی خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت در روزهای گذشته سیگنال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را فرستاده و این امید وجود دارد که پیش از تشدید اختلاف نظرها با کشورهای مختلف بازگشت به توافق هسته‌ای بتواند ارتباط ما را بهبود ببخشد و از این مسیر شانس ما برای بهبود سطح تجارت با کشورهای مختلف افزایش پیدا کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای