آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19424

کشت مستقیم پنبه روی بقایای محصول قبلی

کشت مستقیم پنبه روی بقایای محصول قبلی/ کشت پنبه در استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله از اردیبهشت‌ماه با ریختن بذر در زمین آغاز می‌شود

کشت مستقیم پنبه روی بقایای محصول قبلی
کشت پنبه در استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله و با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت‌ماه با ریختن بذر در زمین آغاز می‌شود و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، بسیاری از کشاورزان گلستانی محصول پنبه را به‌عنوان کشت دوم در اراضی خود می‌کارند و در این نوع کشت، بقایای گیاهی حفظ و بذر پنبه با کمترین خاک‌ورزی و به‌صورت مستقیم کشت می‌شود. با استفاده از این روش از گسترش بسیاری از آفات و بیماری‌های رایج پنبه از قبیل تریپس، سنک و شته جلوگیری می‌شود.

کشت پنبه روی بقایای محصول جو‌

در این رابطه حاج رشید بارک زهی، کشاورز۶۵ ساله بلوچ، اهل استان گلستان گفت: امسال شش هکتار از اراضی زیر کشت خود را در منطقه سقرتپه استان ‌گلستان، پس از برداشت جو در تاریخ ۱۰خرداد ۱۴۰۱ بدون خارج کردن بقایای جو‌، آتش زدن آن و دست‌کاری خاک با کارنده بی‌خاک‌ورز سندان به زیرکشت پنبه برده‌ام.

استفاده از دلینته

وی ادامه داد: میزان بذر دلینته ۱۴ کیلو‌ در هکتار و نوع سبز مزرعه تا این تاریخ بسیار عالی است و ‌مزرعه به‌طور یکنواخت سبز شده است.
این کشاورز اهل استان گلستان اظهار داشت: این روش فاقد هر گونه آفت و بیماری‌های رایج پنبه از قبیل تریپس، سنک و شته است.
به گفته وی، میزان تبخیر سالانه منطقه، یک‌هزار و 800 میلی‌متر و بارندگی سالانه زیر ۲۵۰ میلی‌متر است.
گفتنی است، تمامی عملیات کاشت و ‌داشت و ‌نظارت بر مزرعه این کشاورز گلستانی زیرنظر مهندس محمداسماعیل اسدی و مهندس میرزایی، کارشناس ارشد پهنه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای