آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23365

آبزیان خلیج فارس در معرض انقراض

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: ۱۰ گونه دریایی براساس ارزیابی تحقیقات شیلات آسیب دیده و ذخایر آن‌ها روبه کاهش است که اگر امروز فکری برای این مساله نشود

آبزیان خلیج فارس در معرض انقراض
مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: ۱۰ گونه دریایی براساس ارزیابی تحقیقات شیلات آسیب دیده و ذخایر آن‌ها روبه کاهش است که اگر امروز فکری برای این مساله نشود تا پنج سال آینده آن‌ها را از دست خواهیم داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، عبدالرسول دریایی روز یکشنبه در کارگروه تخصصی دریایی اظهار داشت:‌بر اساس برآوردها تا سقف ۱۹۰ هزار تن اجازه برداشت از ذخایر آبزیان داریم که الان به خاطر شناورهای غیر مجاز از لنج و قایق برداشت مازاد انجام می‌شود.
وی ادامه داد: براساس برآوردی که در سال ۱۳۹۹ انجام شد افزون بر ۱۲ هزار شناور غیر مجاز در هرمزگان وجود دارد که این‌ها در شناورسازی‌های مجاز و غیر مجاز ساخته و وارد دریا شده‌اند و هم صید غیر مجاز انجام می‌دهند و هم در زمینه قاچاق سوخت فعال هستند.

برداشت بیش از حد با تورهای مخرب

وی اضافه کرد: این هم باعث آلودگی زیستگاه‌ها به ویژه جنگل‌های حرا و تالاب ها شده است و از طرفی برداشت بیش از حد با تورهای مخرب و قایق‌هایی که ارتقاء پیدا کرده‌اند و ذخایر آبزیان را زیر فشار قرار داده است.
مدیرکل شیلات هرمزگان با یادآوری اینکه ۱۰ گونه براساس ارزیابی تحقیقات شیلات آسیب دیده اند و ذخایر آن‌ها روبه کاهش است،‌گفت: این‌ها جزو ذخایر راهبردی هستند و متأسفانه روش‌های صیدی که در این شناورهای غیر مجاز استفاده می‌شود مانند ترال مخرب است.
دریایی افزود: ابزار صیدهایی که توسط سازمان شیلات مورد تایید است استاندارد بوده و دارای تعریف مشخصی است، سیاست این سازمان هم رفتن به سمت صید با قلاب است.
وی ادامه داد: در گذشته قایق‌ها بنزینی بودند که اکنون درحال تبدیل به دیزل استاندارد هستند که هم سوخت کمتری دارند و دریا روی بهتری هستند و هیچ‌کس موافق صید بی رویه و غیر قانونی نیست.
مدیرکل شیلات هرمزگان بیان کرد:‌سیاست در سال‌های گذشته استفاده از ذخایر کمتر برداشت شده و یا برداشت نشده بود که اشکال‌هایی هم داشت و تخلف‌هایی که انجام می‌شد در خارج از حریم بود و همین منجر به بروز تنش‌ها و مشکل ها می‌شد.
دریایی بیان کرد:‌براساس سیاست شیلات صید فانوس ماهی یا یال اسبی که از ماهیان حرام گوشت بوده و برای پودر ماهی استفاده می‌شد، این ماهیان در عمق بالای ۲۰۰ متر قرار دارند که شناورهای کوچک در آنجا امکان صید و تور اندازی ندارند.
وی ابراز داشت: متأسفانه مشکل‌های بوجود آمده منجر شد این طرح عقیم بماند و تعطیل شود.

حمایت از شناورسازی‌های هرمزگان سیاست اداره‌کل شیلات است

مدیرکل شیلات هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح جایگزینی شناورها خاطر نشان کرد: شناورهایی که کهنه و قدیمی هستند تبدیل به فایبرگلاس می‌شوند و هر زمان هم ارتقاء موتوری داده می‌شود شناور جدید ساخته می‌شود.
دریایی بیان کرد:‌طرح تبدیل قایق‌های بنزینی به دیزل هم وجود دارد که برای ۷۰۰ شناور موافقت اصولی صادر شده که ۲۰۰ شناور ساخته شده و بقیه در مرحله ساخت قرار دارند، این گام بزرگی برای کمک به شناورسازی‌هاست و هم می‌تواند پاسخگوی نیازهای بخش صید و صیادی باشد.
وی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح استفاده کمتر از تور و گام برداشت به سمت صید با قلاب است و همچنین این شناورها دریاروی بهتری داشته و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

رییس شیلات موریس تقاضای ساخت لنج دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: رییس شیلات جزیره موریس سفری به هرمزگان داشت و از شناورسازی‌های قشم دیدن کرد و درخواست ساخت شناور داشت.
دریایی گفت: قرار شده با سازمان شیلات تفاهمنامه منعقد شود که این می‌تواند به شناورسازی‌های هرمزگان کمک کند، این مسوول جزیره موریس ساخت شناور لنج را مد نظر دارد.

سازمان شیلات موافق افزایش ظرفیت‌های صیادی نیست

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: سازمان شیلات براساس ارزیابی تحقیقاتی که انجام شده موافق افزایش ظرفیت‌های صیادی نیست و مجوز نمی‌دهد.
وی افزود: درخواست صدور مجوز یک هزار قایق جدید و ۲۰۰ لنج آب دور داشتیم که آماده طرح در کمیته مدیریت صید سازمان شیلات کردیم که همانجا متوقف شد.

سازمان شیلات در پی ساماندهی قایق‌های غیر مجاز است

دریایی اشاره کرد:‌طرح ساماندهی قایق‌های غیر مجاز توسط سازمان شیلات درحال انجام است تا براساس یکسری مقررات ساماندهی شوند.
وی اظهار داشت: اگر کسی اقدام به شکار در بیابان کند همه جلویش را می‌گیرند اما دریا مظلومیتی دارد که سطح آن دیده می‌شود اما عمق آن در معرض دید قرار ندارد.

میزان برداشت میگو کاهش یافته است

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: در زمینه میگو که هر سال افزون بر ۱۵۰۰ تن صید داشتیم که اکنون به خاطر صید بی رویه، افزایش شناورها در خلیج فارس و دریای عمان و برداشت از دریا در طول سال به ۷۰۰ تن کاهش یافته است.
دریایی اضافه کرد: این موجب شده وضعیت دریا روبه وخامت باشد و از طرفی هم اما آمادگی داریم از شناورسازی‌های خود حمایت کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای