آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34467

آب به شهرکرد باز هم کدر و آلوده شد

منبع پیام ما

آب به شهرکرد باز هم کدر و آلوده شد

وعده مسئولان برای رفع مشکل کدورت آب عملی نشد

آب شهرستان شهرکرد، با هفت شهر و روستاهایش یک‌بار دیگر به‌دلیل کدورت بالا قابل استفاده نیست. این درحالی‌است که دولت سال گذشته وعده تجهیز تصفیه ‎خانه این منطقه را داده بود. حالا دولت می‌گوید تصفیه‌خانه تجهیز می‌شود، اما اجرای طرح انتقال آب «بن-بروجن» از واجبات است.
این در حالی است که خروج آب از مدار توزیع این شهر، هرگز به‌دلیل نبود و حجم کم آب نبوده، بلکه همواره موضوع اصلی، کیفیت آب بوده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ یک‌سال قبل بود که از مرکز استان پرآب ایران، شهرکرد، خبری مبنی بر گل‌آلودشدن آب منتشر شد. وضعیتی که حدود یک‎ماه این شهر را در بی‌آبی و آبرسانی سیار فرو برد. بلافاصله اعلام شد که گل‌آلودگی آب به‌دلیل گل‌آلودگی سرچشمه‌های کوهرنگ اصلی‌ترین منبع تأمین آب شرب مرکز چهارمحال‌وبختیاری است که نبود تصفیه‌خانه مجهز منجر به ورود این آب به شبکه لوله آبرسانی شده است.
همین چندماه قبل و زمستان بود که روستاهای کوهرنگ با بارش سنگین برف تا ارتفاع چهارمتر در برف و یخ دفن شده بودند و با امدادرسانی سنگین از این وضعیت نجات یافتند. همان زمان اهالی چهارمحال‌وبختیاری می‌گفتند که استانی با این میزان بارش تابستان باز هم به مشکلات آبی فرو می‌رود. اتفاقی که با خبر منتشرشده از سوی دولت مبنی‌بر تجهیز تصفیه‌خانه و منابع تأمین آبی مرکز این استان، بعید به‌نظر می‌رسید.
سه روز است که آب شهرکرد باز هم کدر و آلوده است و تانکرها برای آبرسانی به اهالی، به شهر بازگشته‌اند. با گذشت چند روز از این رخداد، دوباره مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرده است که میزان کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال آب به تصفیه‌خانه‌ای در ۱۵ کیلومتری شهرکرد و به‌کارگیری تمهیدات لازم کاهش یافت.
مدیرکل دفتر بحران وزارت نیرو: طی روزهای گذشته آب چشمه کوهرنگ به‌دلایلی چون ریزش جداره‌های آهکی چشمه، دچار کدورت شد. به‌منظور تأمین آب شرب سالم و پایدار، از مسیرهای دیگر آب شرب مورد نیاز این شهر تأمین شد. میزان کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال آب به تصفیه‌خانه‌ای در ۱۵ کیلومتری شهرکرد و به‌کارگیری تمهیدات لازم کاهش یافت
«سید اعتضاد مقیمی» در مورد تکرار دوباره یک اتفاق مشابه ظرف مدت یک‌سال در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو توضیح داد: «طی روزهای گذشته آب چشمه کوهرنگ به‌دلایلی چون ریزش جداره‌های آهکی چشمه دچار کدورت شد. براین‌اساس، به‌منظور تأمین آب شرب سالم و پایدار از مسیرهای دیگر آب شرب مورد نیاز این شهر تأمین شد. میزان کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال آب به تصفیه‌خانه‌ای در ۱۵ کیلومتری شهرکرد و به‌کارگیری تمهیدات لازم کاهش یافت.»
او معتقد است که کدورت آب اتفاقی است که به‌طور معمول در بسیاری نقاط کشور روی می‌دهد: «در چنین شرایطی با بهره‎مندی از سایر امکانات تلاش می‌شود آب شرب سالم و مورد نیاز مردم تأمین شود. باتوجه‌به شرایط فعلی آب چشمه کوهرنگ، هم‌اکنون در کنار تأمین ۱۲۰ لیتر آب در ثانیه از تصفیه‌خانه ۱۵ کیلومتری شهرکرد، ۳۲۰ لیتر آب در ثانیه از طریق چاه‌های آب و ۲۰۰ لیتر در ثانیه از مسیر دیگری، آب شرب مورد نیاز هموطنان ساکن در شهرکرد تأمین می‌شود.»
گزارش مرکز بهداشت شهرکرد: در نمونه‌برداری‌های متعدد تاکنون انجام‌شده در سطح مصارف خانگی در شهرکرد، براساس آزمایش‌ها کدورت آب بیشتر از حد مجاز بوده، اما گزارش آلودگی آب مشاهده نشده است
«فردوس کریمی»، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری توضیح کوتاهی ارائه می‌دهد: «مشکل کدورت آب شهرکرد، عدم تعبیه تصفیه‌خانه مجهز در زیردست چشمه کوهرنگ است که پس از اتفاقات مرداد‌ماه سال ۱۴۰۱، ساخت تصفیه‌خانه آغاز شده است. خط‌های پدافندی شرب شهرکرد در مدار هستند و این در مداربودن باعث شده است قطعی آب در شهرکرد مشاهده نشود و این مسئله تبدیل به بحران نشود.»
اما تعریف اهالی شهر از بحران، با تعریف مسئولان آب این استان متفاوت است. چند تن از اهالی این شهر می‌گویند که نخستین چیزی که آنها را خسته کرده، تکرار این رخداد، تحقق‌نیافتن وعد‌ه تکمیل تصفیه‌خانه و همچنین خرید مکرر آب برای شرب و نظافت است. خلاف گفته مدیرکل دفتر بحران وزارت نیرو، کدری آب در این شهرستان کم نشده است و مردم ناچارند آب بسته‌بندی بخرند. در این میان، اقشاری که سالمند هستند یا خانوده‌های دارای افراد معلول و فرزند خردسال متحمل بیشترین سختی می‌شوند.
مرکز بهداشت این شهر نیز اعلام می‌کند: «در نمونه‌برداری‌های متعدد تاکنون انجام‌شده در سطح مصارف خانگی در شهرکرد، براساس آزمایش‌ها کدورت آب بیشتر از حد مجاز بوده، اما گزارش آلودگی آب مشاهده نشده است.» گزارشی که وجود گل‌ولای را تأیید می‌کند، اما می‌گوید این گل‌ولای تمیز است.
اما هستند کسانی که می‌توانند از آب گل‌آلود شهرکرد ماهی بگیرند؛ نمایندگان استان و برخی حامیان دولتی طرح انتقال آب «بن-بروجن» که هر بار با چالشی در آب شرب شهرکرد این طرح را وسط می‌کشند.
حتی معاون هماهنگی امور استانداری این استان تکمیل در روند اجرای این طرح انتقال آب را ارجح بر بسیاری از طرح‌های دیگر می‌داند. «علی حیدری» در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی استان گفته بود: «تسریع در راه‌اندازی پروژه آبرسانی نیمی از جمعیت استان (پروژه بن-بروجن)، تسریع در پروژه آبرسانی چشمه دیمه و تسریع در ساخت تصفیه‌خانه برای چشمه کوهرنگ، چند اقدام مهم هستند که به‌عنوان راهکارهای موجود مطرح شده‌اند.»
او گفت: «نشست‌هایی که در دو روز گذشته با مجموع مدیران مرتبط با حوزه آب، مشاورین و نمایندگان وزارت نیرو در استان برگزار شد مشکلات پیش رو رصد کامل شد و سه برنامه زمان‌بندی مشخص و اولویت برای حل این مشکل در کوتاهترین زمان ممکن گذاشته شد.
این برنامه‌ها شامل تکمیل خط چشمه دیمه، وارد مدار شدن دو پکیج تصفیه سیار در منطقه کوانک و وارد مدار شدن فاز نخست تصفیه‌خانه بن-بروجن است.» حیدری پیش‌بینی کرد: «دو مورد از این طرح‌ها در ظرف سه‌روز آینده و مورد دیگر هم تا آخر هفته به بهره‌برداری می‌رسد.»
سال گذشته مشکلات آب شرب در این شهر، منجر به چالش‌های اجتماعی و شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی شده بود. به نظر می‌رسد خلاف گفته مسئولان تکمیل تصفیه‌خانه این شهر مشکلاتی علاوه‌بر زمانی که باید طی شود، دارد. یک منبع آگاه از شرکتی که به‌عنوان پیمانکار در تجهیز تصفیه‌خانه شهرکرد طرف قرارداد دولت است، می‎‌گوید: «با درخواست استانداری این استان و وزارت نیرو، سال گذشته عملیات اجرای طرح تجهیز تصفیه‌خانه این شهر شروع شد، اما متأسفانه در برخی امور اجرای و مالی با دولت مشکلاتی وجود دارد.»
این شرکت که مجری طرح تصفیه‌خانه برای انتقال آب سد تالوار به همدان نیز هست، می‌گوید: «رایزنی‌های زیادی در جریان است تا بتوانیم تفاهم‌های لازم را به‌دست بیاوریم و مشکلات مردم شهرکرد برای همیشه حل شود.»
او قول می‌دهد که درصورت رفع نشدن مشکلات، مسائل را به شکل مفصل و مستند با رسانه‌ها در میان خواهد گذاشت. مانند سال قبل، حالا آب شهرستان شهرکرد با بسیاری از شهرها و روستاهایش تمیز و قابل استفاده نیست. موضوع تصفیه‌خانه امسال درحالی به شکل جدی مطرح می‌شود که سال گذشته استاندار چهارمحال‌وبختیاری اعلام کرده بود: «ما مشکلی در بخش تصفیه‌خانه و مخازن نداریم و این بحث‌ها هیچ‌کدام دلیل قطعی آب نبود، بلکه سیل منبع اصلی آب ما را آلوده کرده است.»

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای