آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26408

آجیل شب یلدا کیلویی ۳۵۰ هزار تومان

آجیل شب یلدا کیلویی ۳۵۰ هزار تومان/رئیس اتحادیه شیرینی و کافه قنادی گفت: گرانی مواد اولیه بر تولید و فروش واحدهای قنادی تاثیر ملموسی گذاشته است.

آجیل شب یلدا کیلویی ۳۵۰ هزار تومان

۶۰ تا ۷۰ درصد مواد اولیه قنادی وارداتی است

رئیس اتحادیه شیرینی و کافه قنادی گفت: گرانی مواد اولیه بر تولید و فروش واحدهای قنادی تاثیر ملموسی گذاشته است. دولت به هیچ عنوان مواد اولیه با نرخ دولتی در اختیار واحدهای قنادی قرار نمی‌دهد و از آنجایی‌که مواد مصرفی 60 تا 70 درصد وارداتی بوده، نوسان‌های نرخ ارز در قیمت مواد اولیه تاثیر ملموسی گذاشته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، شب نشینی در آخرین شب پاییز از قدیمی‌ترین رسوم ایرانیان است؛ رسم است در این شب کوچکترها در خانه بزرگترها دورهم جمع و با انواع تنقلات اعم از شیرینی، میوه و آجیل پذیرایی می‌شوند؛ اما در این روزها و با حاکم شدن تورم در کشور و کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان این پرسش مطرح شده است که آیا اقتصاد به خانواده‌های ایرانی این مجال را می‌دهد که آیین‌ها و رسوم دیرینه خود را پاس بدارند؟

اعلام نرخ انواع قنادی

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه فروشندگان شیرینی و کافه قنادی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که تقاضا در شب یلدا افزایش پیدا می‌کند، گفت: مواد اولیه پخت شیرینی به وفور در کشور وجود دارد و مشکل اصلی بالا بودن نرخ مواد اولیه است چراکه قنادان باید مواد اولیه را با نرخ آزاد خریداری کنند.
رئیس اتحادیه شیرینی و کافه قنادی با بیان اینکه فروش در چند ماه اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است، افزود: گرانی مواد اولیه بر تولید و فروش واحدهای قنادی تاثیر ملموسی گذاشته است. دولت به هیچ عنوان مواد اولیه با نرخ دولتی در اختیار واحدهای قنادی قرار نمی‌دهد و از آنجایی‌که مواد مصرفی 60 تا 70 درصد وارداتی است نوسان‌های نرخ ارز در قیمت مواد اولیه تاثیر ملموسی گذاشته است.
وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن در قیمت شیرینی، خاطر نشان کرد: بعد از حذف ارز ترجیحی، اتحادیه قیمت دستوری برای شیرینی را حذف کرد و قیمت‌گذاری برعهده واحدهای صنفی گذاشته شد تا آنها بر اساس مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنند نرخ را تعیین کنند.
به گفته این فعال صنفی؛ در آستانه شب یلدا هیچگونه افزایشی نرخی نخواهیم داشت.
بهره‌مند با اشاره با نرخ انواع شیرینی، افزود: شیرینی دانمارکی کیلویی 110 تا 120 هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیون کیلویی 110 تا 130 هزار تومان، شیرینی تر کیلویی 120 تا 160 هزار تومان بفروش می‌رسد. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها تقریبی و هر واحد بنا به نوع و کیفیت مواد اولیه نرخ‌ها را تغییر می‌دهد همچنین درجه واحدها صنفی در تعیین قیمت فاکتور مهمی است.

تعیین قیمت آجیل شب یلدا

همچنین در این رابطه غلامرضا خدامی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌ فروشان با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت آجیل است، گفت: در حال حاضر کمبود هیچ نوع از ارقام خشکبار در بازار احساس نمی‌شود؛ ارقامی که در بازار کم هستند در تلاشیم که با واردات این خلاها را جبران کنیم.
وی با اشاره به قیمت آجیل شب یلدا، تصریح کرد: قیمت آجیل ممتاز یلدا حداقل 350 هزار تومان است؛ البته این نرخ متناسب با اجناس تشکیل‌دهنده آجیل مخلوط متغیر خواهد بود. برخی واحدهای صنفی برای اینکه نرخ آجیل ارزان‌تر تمام شود اقلامی مانند نخودچی، کشمش، بادام زمینی ریز یا درشت، میوه‌های خشک ارزان‌ قیمت، باسلق به آجیل اضافه می‌کنند که اضافه کردن این مخلوط‌ها قیمت آجیل را کمتر می‌کند.
به گفته این فعال صنفی؛ آجیل شب یلدا به‌صورت خام مصرف می‌شود.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان در پایان تصریح کرد: 3 سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، استقبال برای خرید آجیل شب یلدا ریزش کرده بود اما امیدواریم که با همراهی کسبه و تعیین قیمت مناسب استقبال برای خرید در سال جاری بهبود پیدا کند.

افزایش نرخ هنداونه بعد از 10 روز

همچنین در این رابطه اسماعیل مرادیان عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به افزایش نرخ هندوانه در روزهای اخیر، گفت: در روزهای اخیر میزان ورودی بار به میدان میوه و تره‌بار کاهش پیدا کرد و قیمت هندوانه تا 10 روز پیش در میدان میوه و تره‌بار کیلویی 6 هزار تومان بود اما امروز نرخ آن به کیلویی 10 هزار تومان رسیده است.
وی با اشاره به افزایش نرخ حمل بار از سوی کامیون‌داران، افزود: گزارش‌ها حاکی از این مهم است که کامیون‌داران برای حمل یک محموله هندوانه 60 میلیون تومان دستمزد دریافت کردند و این مسئله حداقل 2 هزار تومان نرخ هندوانه را افزایش می‌دهد البته امیدواریم که در روزهای آینده با افزایش عرضه هندوانه قیمت این میوه ریزش کند.
این فعال صنفی ادامه داد: قیمت لبو در 3 روز گذشته حدود 5 تا 10 درصد افزایش نرخ را تجربه کرد. انار به میزان کافی در بازار موجود است و این میوه افزایش نرخ را تجربه نکرد و کیلویی 10 تا 40 هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار بفروش رسید. خرمالو از پنج‌شنبه تا امروز حدود 20 درصد افزایش نرخ داشت و هم ‌اکنون خرمالو کیلویی 20 تا 50 هزار تومان خرید و فروش می‌رسد.
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با ابراز امیدواری از استقبال مردم در روزهای چهارشنبه، گفت: مرکبات به میزان کافی و با قیمت‌ مناسب در بازار موجود است.
مرادیان از افزایش نرخ پیاز در میدان میوه و تره‌بار تهران خبر داد و افزود: صادرات باعث شده است که نرخ پیاز به کیلویی 20 هزار تومان برسد. همچنین افزایش صادرات خیار باعث شد که این محصول کیلویی 19 تا 20 هزار تومان فروخته شود.
بنا بر این گزارش؛ یک خانواده ایرانی در این شب برای خرید تنقلات با کف قیمت چقدر هزینه کند؟ یک کارگر برای خرید آجیل حداقل 200 هزار تومان، شیرینی 100 هزار تومان و میوه 100 هزار تومان در نظر بگیرد یعنی برای چیدن سفره شب یلدا حداقل 400 هزار تومان باید هزینه کند، اینجا این پرسش مطرح است که کارگری که حداقل ماهی 6 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کند آیا می‌تواند برای یک شب این مبلغ را هزینه کند؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای