آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34236

آشنایی با «کشت گیاهان دارویی»

معرفی کتاب معرفی کتاب کشت گیاهان دارویی: براساس استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دوره‌های تصویب شده اخبار سبز کشاورزی؛ کتاب کشت گیاهان دارویی، نوشته‌ی

آشنایی با «کشت گیاهان دارویی»

معرفی کتاب

معرفی کتاب کشت گیاهان دارویی: براساس استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دوره‌های تصویب شده

اخبار سبز کشاورزی ؛ کتاب کشت گیاهان دارویی، نوشته‌ی فواد فاتحی و سیده حسیبه حسینی یک راهنمای مفید و جامع است که فواید و روش‌های پرورش این نوع گیاهان و راه‌های مراقبت و نگهداری از آن‌ها را به‌طور جامع به شما آموزش می‌دهد.

درباره‌ کتاب کشت گیاهان دارویی

در کشورمان ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود نور و حرارت کافی رشد انواع گیاهان رونق زیادی دارد و همین موضوع سبب شده صنعت کشت گیاهان دارویی در ایران گسترش بسیاری پیدا کند. پرورش گیاهان دارویی نه‌تنها در تولیدات داخلی، بلکه در صادرات به دیگر کشورهای جهان نیز بسیار سودآور است.

این گیاهان دارای مصارف درمانی متعددی هستند و برای انواع مشکلات جسمی چون کنترل وزن، کاهش استرس، رفع افسردگی، سلامت پوست و مو و… کاربرد دارند. در کتاب کشت گیاهان دارویی، نوشته‌ فواد فاتحی و سیده حسیبه حسینی، با روش کاشت و برداشت 17 گیاه دارویی در ایران آشنا می‌شوید و مشخصات و فواید هر گیاه را خواهید دانست.

از دیگر مباحث مطرح شده در معرفی گیاهان باید به روش کاشت و برداشت محصول، شیوه‌های جمع‌آوری بذر، آماده‌سازی خاک، شیوه‌های مراقبت و نگهداری از هر گیاه و… اشاره کرد.

آویشن، خاکشیر، مرزه، کرفس، مریم‌گلی، رزماری و… از جمله گیاهانی هستند که فواید بسیاری دارند و در این اثر معرفی شده‌اند.

در مجموع فواد فاتحی و سیده حسیبه حسینی به‌عنوان مؤلفان این اثر تلاش کرده‌اند اطلاعات مفید و جامعی را درباره‌ی شرایط محیطی کشت انواع گیاهان دارویی در اختیار شما قرار دهند.

خام فروشی گیاهان دارویی ادامه دارد خام فروشی گیاهان دارویی ادامه دارد

کتاب کشت گیاهان دارویی مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان رشته‌ی کشاورزی و کشاورزان از جمله مخاطبان اصلی این اثر هستند. همچنین اطلاعات موجود در این اثر کمک می‌کند خانواده‌ها یا افرادی که در حوزه‌ی کاشت گیاهان فعالیت دارند، بتوانند نحوه پرورش این گیاهان را بهتر و دقیق‌تر بیاموزند.

در بخشی از کتاب کشت گیاهان دارویی می‌خوانیم:

مریم‌گلی گیاهی است مدیترانه‌ای که در طول رویش به گرما و هوای خشک نیاز دارد (مقاومت این گیاه به گرما زیاد است). گیاهان جوانی که از بذر رویش یافته‌اند، نیاز زیادی به آب دارند. این گیاه در فصل زمستان در دمای پایین‌تر از 51- درجه سانتیگراد دچار سرمازدگی می‌شود و طی 1 تا 2 روز خشک می‌شود. مریم‌گلی برای رشد به خاک خاصی نیاز ندارد و تقریباً در هر نوع خاکی به‌خوبی رشد می‌کند.

هوای گرم و خاک‌های با بافت متوسط (خاک‌های شنی-رسی)، که حاوی مقادیر مناسبی ترکیبات کلسیم باشند، برای کشت این گیاه مناسب بوده و در افزایش مواد مؤثره آن تأثیر زیادی دارند. خاک‌های شنی بسیار نرم (ماسه‌بادی) و فقیر از مواد و عناصر غذایی، زمین‌های گود، مناطق سرد و رطوبت زیاد، از عوامل محدودکننده‌ی رشد این گیاه هستند و تأثیر فراوانی در کاهش کیفیت و کمیت مواد مؤثره آن دارند. برگرداندن خاک بین ردیف‌ها به‌منظور تهویه، نقش عمده‌ای در افزایش عملکرد دارد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کشت و کار آویشن

فصل دوم: کشت و کار مرزه

فصل سوم: کشت و کار گل همیشه‌بهار

فصل چهارم: کشت و کار گلرنگ

فصل پنجم: کشت و کار مریم‌گلی

فصل ششم: کشت و کار زیره سیاه

فصل هفتم: کشت و کار بادرنجبویه

فصل هشتم: کشت و کار صبر زرد

فصل نهم: کشت و کار گل‌گاوزبان

فصل دهم: کشت و کار سیاهدانه

فصل یازدهم: کشت و کار نعناع فلفلی

فصل دوازدهم: کشت و کار کرفس

فصل سیزدهم: کشت و کار اسطوخودوس

فصل چهاردهم: کشت و کار رزماری

فصل پانزدهم: کشت و کار بابونه

فصل شانزدهم: کشت و کار بیدمشک

فصل هفدهم: کشت و کار خاکشیر

منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران

سال انتشار ۱۴۰۱

تعداد صفحات 127

زبان فارسی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای