آخرین خبرها:
شناسه خبر: 14408

آقای محرابیان پذیرش اجتماعی راهکار از اتخاذ آن مهم‌تر است

در اظهارنظری عجیب، وزیر نیرو تصریح کرد که به کشاورزی خارج از الگوی کشت آب داده نمی‌شود.

آقای محرابیان پذیرش اجتماعی راهکار از اتخاذ آن مهم‌تر است
مزرعه سبز : در اظهارنظری عجیب، وزیر نیرو تصریح کرد که به کشاورزی خارج از الگوی کشت آب داده نمی‌شود. وی بر همین اساس به کشاورزان توصیه کرده است که برای آنکه زیان نکنند، در درون الگوی کشت قرار گیرند.
یادداشت/ نادر کریمی جونی؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی : پس از این اظهارنظر این سوال مهم به وجود آمد که دولت و عناصر دولتی چگونه از دست‌یابی کشاورزی که خارج از الگوی کشت دست به زراعت زده جلوگیری خواهد کرد. البته مقامات دولت در این باره و در خصوص سازکارهایی که از دست‌یابی این گونه کشاورزان به آب‌های زمینی و زیرزمینی جلوگیری می‎‌کند، توضیح بیش‌تری ارائه نداده‌اند.
وزارعت جهاد کشاورزی که مطابق معمول در این گونه تحولات سکوت پیشه می‌کند، این بار نیز سکوت پیشه کرده و هیچ کسی نمی‌داند که سیدجواد ساداتی‌نژاد و همکارانش چه موضعی دارند؛ آیا این شیوه را در هدایت و یا به عبارت بهتر وادار کردن کشاورزان به پیروی از الگوی کشت، موفق می داند یا نه و اگر این شیوه را مناسب و کارآمد می‌داند آیا در اجرای آن با وزارت نیرو همکاری خواهد کرد یا خیر؟
گمان می‌رود این طرح بدون همکاری عناصر و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی قابل اجرا نباشد، چه اگر آنطور که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، توضیح داد، بخواهد اجرا شود در ساختار اجرای این طرح حتما باید کارشناسانی از وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نیرو همکاری کنند تا اجراکنندگان الگوی کشت از غیر از آن بازشناسی و مشخص شود.
محرابیان در این باره توضیح داده است که ابتدا حجم مخازن سدها با هدف مدیریت منابع آب تعیین می‌شود و سپس متناسب با این حجم آب محاسبه شده، الگوی کشت تعیین می‌شود.
از آنجا که این پرسش درمورد کشت برنج در مناطق کم آب کشور مانند کرمان، اصفهان و خوزستان مطرح شده، گمان آن است که هدف این پاسخ وزیر نیرو کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم آب باشد. از این جهت ممکن است منظور از تدوین الگوی مصرف تعیین محصولات و اقلام کشاورزی در مناطق براساس میزان نیاز گیاه به آب باشد.
در این صورت محصولات و یا اقلام به اصطلاح آب‌بر در مناطقی که کم آب محسوب می‌شوند، نباید کاشته شوند. در این صورت سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی باید به کمک وزارت نیرو بیایند و براساس میزان تزریق آب به شبکه‌های آبیاری منطقه‌ای این کارشناسان باید نوع و اقلام کشاورزی مجاز برای کشت را به وزارت نیرو و نیز به زارعان و کشاورزان اعلام کنند.
این اقدام را پیش از این وزارت جهاد کشاورزی با تدابیر تشویقی تمهید کرده بود و طی آن اعلام کرده که در هر منطقه بخش خصوصی با کشاورزان وارد معامله خواهد شد و محصولات کشاورزان را پیش خرید خواهد کرد.
در این طرح همچنین پیش‌بینی شده که بخش خصوصی با توجه به نیازمندی بازار، توان کشاورزان و صرفه اقتصادی کشت، تولید محصولاتی را به کشاورز پیشنهاد و سفارش کنند؛ در این صورت علاوه‌بر آنکه خود به خود الگوی کشت براساس صرفه اقتصادی و توان زراعی منطقه رعایت می‌شود کشاورز نیز پیش از آنکه محصولات خود را حاصل کند، تمام یا بخشی از پول را دریافت کرده و به همین دلیل پس از برداشت به دنبال خریدار و مشتری نمی‌گردد و با مشکل نقدینگی روبه‌رو نمی‌شود.
کشاورزان برای اجرای منویات آقای وزیر پیش داوری یا گمانه‌زنی کرده؛ اما این نکته مهم است که در امور اجتماعی و مسائلی که با بدنه جامعه ارتباط دارد، اتخاذ تمهیدات قهری چندان موثر نیست و راهکارهای زیرزمینی را ترویج می‌کند.
این نکته که آب باید به مثابه یک عنصر حیاتی و ضروری برای زندگی انسان، حیوان و نبات پاس داشته شود، نکته‌ای اساسی و راهبردی است؛ اما به نتیجه رسیدن و پذیرش همکاری بسیار مهم‌تر و موثرتر از اتخاذ راهکارها است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای