آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32079

آمارسازی‌ها ضربه‌ای مهلک به کشاورزی

ناتوانی در تنظیم بازار؛ عاملی موثر در برکناری وزیر  در حالی وزیرجهاد کشاورزی اخیرا از کار برکنار شد که اسدی مدیرعامل مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی معتقد است

آمارسازی‌ها ضربه‌ای مهلک به کشاورزی

ناتوانی در تنظیم بازار؛ عاملی موثر در برکناری وزیر

در حالی وزیرجهاد کشاورزی اخیرا از کار برکنار شد که اسدی مدیرعامل مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی معتقد است آمارسازی‌های وزارتخانه و سکوت وزیر پیشین در برابر آن، مهلک‌ترین ضربه‌ها را به بخش وارد کرده است.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ در حالی که جهان با بحران غذایی ناشی از خشکسالی‌ها و وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه مواجه است ایران نیز بی نصیب از این بحران‌ها نبوده است و بازار داخل کشور با نوسان های قیمتی بالایی مواجه است. در واقع در شرایطی که ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی پیشینی وعده اقتدار غذایی در خاورمیانه داده بود اما بازار شاهد نابسامانی‌ها و نوسان های قیمتی بالایی بود.
به طوری که به طور خاص و ویژه در حوزه دام و طیور نه تنها فعالان بخش با چالش هایی مواجه بودند و با ضرر و زیان تولید می‌کنند بلکه مصرف کنندگان و خریداران نیز در بازار با جهش های قیمتی مواجه هستند و به گفته کارشناسان این اتفاقات نشات گرفته از عدم مدیریت وزیر جهاد کشاورزی و معاونین آن است.
به این ترتیب این اتفاقات و نابه‌سامانی هایی که در بازار ایجاد شد موجب شد در حالی که سال قبل بحث استیضاح وزیر چندین بار مطرح شد و عملیاتی نشد در روزهای پایانی اولین ماه سال جاری وزیر جهاد کشاورزی از کار برکنار شود. کارشناسان و فعالان بخش معتقدند دیر یا زود این اتفاق باید می‌افتاد و برکناری وی اجتناب ناپذیر بود.

عدم توان وزیر در مدیریت و تنظیم بازار؛ اصلی ترین عامل برکناری

مسعود اسدی، مدیرعامل مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی کشور معتقد است در برکناری و عزل وزیر جهاد کشاورزی عوامل بسیاری موثر است با این وجود اصلی ترین آنها سه مورد است.
اسدی گفت: به نظر من سه دلیل مهم در برکناری وزیر موثر بوده است که مهمترین اش بحث عدم توان ایشان در مدیریت و تنظیم بازار بود که شاهد بودیم برای اولین بار در چند سال گذشته با یک بحران عظیم به طور خاص در مورد محصول مرغ مواجه بودیم؛ یعنی دوستان وزارتخانه می‌دانستند امسال عید با ایام رمضان تلاقی پیدا می‌کند و انتظار می‌رفت وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ها و پیش بینی های لازم را برای تولید مرغ انجام بدهند که متاسفانه این کار را انجام ندادند و کشور با یک مشکل مهم در بحث مرغ مواجه شد.
از اصلی ترین دلایلی که موجب برکناری وزیر جهاد کشاورزی شد بحث آمارسازی هایی است که در این وزارتخانه صورت گرفته است به طوری که می توان گفت امروز آمارسازی ها پاشنه آشیل بخش کشاورزی و یکی از مهلک ترین ضرباتی است که به کشاورزان و بخش کشاورزی کشور وارد می شود
وی ادامه داد: با این تفاسیر اصلی ترین دلیل برکناری وزیر را سوء مدیریت و عدم توان تیم تنظیم بازار وی می‌دانیم.
اسدی افزود: دومین مساله ای که موجب برکناری شد و در این اتفاق موثر بود را آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی می‌دانیم که به طور مستقیم هم مورد انتقاد مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال گذشته در حاشیه نمایشگاه های دستاوردهای دولت قرار گرفت.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اخیرا هم از طرف برخی استان‌ها نیز اسناد و مدارکی ارائه می‌شود مبنی بر آمارسازی های گسترده در وزارت جهاد کشاورزی و متاسفانه با توجه به عدم برخورد وزیر جهاد با این قضیه این شائبه را به وجود آوردند که شاید وی با این آمارسازی‌ها چندان مخالف نباشد.
مدیر عامل مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی کشور خاطر نشان کرد: از سوی دیگر سومین موردی که در عزل وزیر موثر بود به نظر بنده بحث اتفاقاتی است که در برخی سازمان های زیرمجموعه مانند سازمان تعاون روستایی رخ داد و موجب حیف و میل شدن بیت‌المال در خرید تضمینی برخی محصولات شد.

آمارسازی‌ها پاشنه آشیل بخش کشاورزی است و مهلک ترین ضربه‌ها را به تولید وارد می‌کند

وی در خصوص آمارسازی‌ها همچنین خاطر نشان کرد: آمارسازی‌ها امروز پاشنه آشیل بخش کشاورزی و یکی از مهلک ترین ضرباتی است که به کشاورزان و بخش کشاورزی کشور وارد می‌شود.
اسدی افزود: اسناد محکمی‌وجود دارد که آمارهایی که از طریق وزارتخانه ارائه می‌شود آمارهای صحیحی نیست و جالب است که از یکی از استان‌ها آمارسازی های چندصدهزار هکتاری منتشر شد که وزیر پیشین هم هیچ برخوردی با این اتفاق نکرد و همین عوامل بر برکناری ایشان اثرگذار بود.
اسدی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بخش کشاورزی همواره همراه با چالش است راهکار و پیشنهاد شما به فردی که قرار است در مسند وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد چیست، گفت: پیشنهاد بنده به هر فردی که قرار است در جایگاه وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد این است که از همین سه عاملی که موجب عزل وزیر جهاد قبلی شد اجتناب کند. به خصوص بحث آمارسازی‌ها که ضربات مهلکی را به جامعه کشاورزان کشور وارد کرده است.
وی ادامه داد: در صورتی که این موارد نامبرده توسط وزیر جدید رعایت شود می‌توان به ساماندهی بازار بخش کشاورزی امیدوار بود در غیر اینصورت به نظر بنده هر شخص دیگری در کرسی این وزارت خانه قرار بگیرد بهتر از وزیر پیشین نخواهد بود.
گفتنی است در حالی وزیر جهاد کشاورزی از سمت خود برکنار و سید محمد آقامیری که پیش از این در جایگاه ریاست سازمان دامپزشکی کشور مشغول به کار بود به عنوان سرپرست وزارت جهاد تعیین شده است که طی ماه های اخیر انتقادات بسیاری به عملکرد وزیر پیشین از سوی کارشناسان و فعالان بخش صورت گرفته است. به طوری که بسیاری افزایش شدید قیمت های برخی اقلام اساسی خوراکی همچون برنج، مرغ، گوشت قرمز، انواع آبزیان، تخم مرغ و حبوب و غیره را ناشی از عدم مدیریت وی می‌دانند و معتقدند دلیل مشخصی برای چنین افزایش قیمت هایی وجود نداشته و ندارد.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه های پایانی سال و از سوی دیگر راهی شدن بخش قابل توجهی از دام های مولد به کشتارگاه های به دلیل نبود نهاده های دامی‌ در بازار یا گرانی‌ها و همچنین کاهش جوجه ریزی‌ها در بخش طیور بیشترین تاثیر را در نارضایتی فعالان و تولیدکننده‌ها و از آنطرف نارضایتی جامعه داشته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای