آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24823

آینده صنعت دامداری کشور در خطر است

زنگ خطر صنعت دامداری به صدا درآمده است و روزانه صدها دام مولد زیر تیغ کشتارگاه‌‌ها می‌روند. صدای دامداران به جایی نمی‌رسد و تامین‌کنندگان امنیت غذایی

آینده صنعت دامداری کشور در خطر است

دام‌ها در صف کشتارگاه

زنگ خطر صنعت دامداری به صدا درآمده است و روزانه صدها دام مولد زیر تیغ کشتارگاه‌‌ها می‌روند. صدای دامداران به جایی نمی‌رسد و تامین‌کنندگان امنیت غذایی هر روز مغموم‌تر از گذشته، ثمره سال‌ها زحمت خود را به کشتارگاه می‌فرستند. با وجود مشکلات بسیاری که پیش‌روی دامداران برای تولید قرار دارد آینده بازار مصرف گوشت نیز نامعلوم است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ حمایت از تولیدکنندگان تنها یک شعار نمی‌تواند باشد و اگر دولت در عرصه و به‌صورت عملیاتی پشتیبان تولیدکننده نباشد نمی‌توان انتظار داشت دامدار با تمام توان پای کار خود بماند و با افزایش بهره‌وری و ضریب تولید، زمینه ثبات تولید و تامین محصول را تضمین کند.

دامدار تنها باید به فکر تولید خود باشد

در اصل تولیدکننده و در صنعت دامداری، دامدار تنها باید به فکر تولید خود باشد؛ اما امروز دامداران با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند که تنها حفظ سرمایه اولیه برای آنها در اولویت است و تلاش برای بقاء، جایگزین اهتمام به افزایش میزان تولید در دامدارای‌ها شده است.
بسیاری از دامداران سنتی ورشکست شده‌اند و گله‌ای را که با مشقت فراوان برای خود دست و پا کرده بودند راهی کشتارگاه کردند.
در هفته‌های اخیر مشکلات تامین دارو برای دام نیز تا آنجا چالش برانگیز شده است که کشتار، دارویی برای درمان بیماری‌های دامداران شده است و هزینه‌های بالای درمان برای دامدار دیگر نمی‌صرفد

روزانه صدها دام سبک و سنگین به‌سوی کشتارگاه‌ها روانه می‌شوند

روزانه صدها دام سبک و سنگین به‌سوی کشتارگاه‌ها روانه می‌شوند؛ چراکه دامداران در تامین هزینه‌های نهاده ازجمله خوراک دام با مشکل روبه‌رو هستند.
همچنین در هفته‌های اخیر مشکلات تامین دارو برای دام نیز تا آنجا چالش برانگیز شده است که کشتار، دارویی برای درمان بیماری‌های دامداران شده است و هزینه‌های بالای درمان برای دامدار دیگر نمی‌صرفد.

ضرورت حمایت از دامداران

دلایل بسیاری مسبب وضعیت موجود دامداری‌های کشور است؛ اما آنچه مشخص است نیاز فوری به یک تدبیر و کار کارشناسی برای حمایت از دامداران است تا تولید برقرار باشد و تولیدکننده و مصرف‌کننده از این وضعیت وخیم در امان بمانند.

مشکلات دامداران در جریان جراحی اقتصادی

این اوضاع از دید وزیر جهاد کشاورزی پنهان نیست و ساداتی‌نژاد نیز به شرایط احاطه کامل دارد، وی در سخنان اخیر خود به این موضوع اشاره کرده و گفته است: دامداران در جریان جراحی اقتصادی دچار مشکل شدند و دولت با اجرای طرح‌های بنیادی مانند خرید تضمینی دام و تأمین نهاده دامی به‌دنبال رفع مشکل این قشر شریف و با وجدان است که با وجود مشکلات تولید را رها نکردند و برای تأمین امنیت غذایی جامعه پای‌کار هستند.
وی تاکیده کرد: شرایط دشواری است و دامداران شرایط سختی را می‌گذرانند و دولت این همراهی بهره‌برداران در بخش تولید دام و طیور را فراموش نخواهد کرد.
اقدامی که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران در برابر وضعیت وخیم پیش آمده در نظر گرفته ارائه دامدار کارت به دامداران بود که آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شد برای تولیدکننده مفید واقع نشد

خرید دام مازاد از دامداران با مشکلات بسیاری روبه‌رو است

این گفته‌های وزیر در حالی است که خرید دام مازاد از دامداران، کشتار آنها و ذخیره‌سازی در شرکت پشتیبانی امور دام با مشکلات بسیاری روبه‌رو است؛ از یک سو این طرح در تمام استان‌ها کشور اجرایی نشده است و دامداران در مناطق مختلف همچنان با مشکلات عدم تقاضا در بازار و کاهش قیمت روبه‌رو هستند و از سوی دیگر مطالبات دامداران که به‌دلیل نیاز فوری اقدام به فروش دام خود می‌کنند با تاخیر در حال پرداخت است.
همچنین از دیگر اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران در برابر وضعیت وخیم پیش آمده در نظر گرفته ارائه دامدار کارت به دامداران بود که آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شد برای تولیدکننده مفید واقع نشد.
چند هم‌اکنون قیمت دام در بازار با حتی با احتساب یارانه‌های دولتی از هزینه‌های تولید آن پایین‌تر است؛ اما همچنان خرید گوشت برای مصرف‌کنندگان ایرانی سخت است

دامدار کارت هزینه‌های هنگفت دامداری را پوشش نمی‌دهد

حداکثر اعتبار در دامدار کارت 200 میلیون تومان بود که اولاً به تمام دامداران اختصاص نیافت، همچنین مبلغ آن از دید دامداران بسیار ناچیز بود و نتوانست هزینه‌های هنگفت دامداری را در این شرایط پوشش دهد.
از سوی دیگر، بازار مصرف گوشت در کشور نیز با مشکلاتی روبه‌رو است؛ هر چند هم‌اکنون قیمت دام در بازار با حتی با احتساب یارانه‌های دولتی از هزینه‌های تولید آن پایین‌تر است؛ اما همچنان خرید گوشت برای مصرف‌کنندگان ایرانی سخت است و سرانه مصرف گوشت در کشور سیری نزولی در پیش گرفته است.
در این میان صادرات گوشت مدنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و گفته می‌شود ۴۰۰ هزار دام سبک در نوبت صادرات است که ۱۰۰ هزار رأس در قرنطینه آماده برای صادرات است.
رویکرد وزارت جهاد کشاورزی این است که صادرات دام متوقف نشود، واردات و صادرات دام تداوم داشته باشد. هر چند کارشناس مطلع می‌گویند هنوز صادرات دام از کشور آغاز نشده است؛ اما به گفته آنها این اقدام نمی‌تواند برای دامداران ثمربخش باشد.
هم‌اکنون قیمت تمام شده تولید دام سبک و سنگین بسیار افزایش یافته است و بسیاری از دامداران سنتی از چرخه تولید حذف شده‌اند

قیمت تمام شده تولید دام سبک و سنگین بسیار افزایش یافته است

به گفته کارشناسان، هم‌اکنون قیمت تمام شده تولید دام سبک و سنگین بسیار افزایش یافته است و بسیاری از دامداران سنتی، یعنی در حدود 50 درصد آنها از چرخه تولید حذف شده‌اند؛ بنابراین ابتدا باید به استمرار تولید توجه شود و شرایط به‌گونه‌ای بازتعریف شود که دامداران بتوانند دام بیاورند.
حذف یارانه تولید در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در صنعت دامداری از تولید تا مصرف یک اقدام غیرکارشناسی بود که برای دامداران کمرشکن و برای مصرف‌کنندگان اثرات سوء در تغذیه و سلامت را درپی داشت و نمی‌تواند امنیت غذایی در این حوزه را در بازه طولانی مدت پایدار سازد.
بنابراین کارشناسان بازنگری در سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته برای دامداران را درخواست می‌کنند و ادامه این روند را برای کشور تهدیدآمیز می‌دانند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای