آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23209

کاهش آب مصرفی کشاورزی با اجرای الگوی کشت

خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد با اجرای الگوی کشت، سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود.

کاهش آب مصرفی کشاورزی با اجرای الگوی کشت
خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد با اجرای الگوی کشت، سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، سید مجتبی خیام‌نکویی با بیان این مطلب گفت: سالانه نزدیک به ۷۲ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاوری مصرف می‌شود و یکی از اهداف اجرای الگوی کشت کاهش میزان آب مصرفی است.
وی گفت: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از طریق افزایش نفوذ دانش و فناوری و توسعه ترویج میسر است که در طرح الگوی کشت برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که اکنون سهم نفوذ دانش در بخش کشاورزی ۶ درصد است، اظهار داشت: این عدد باید تا پایان اجرای طرح الگوی کشت به ۱۲ درصد برسد.
وی همچنین پیش‌بینی کرد: با اجرای طرح الگوی کشت در اراضی زراعی، سطح کشت محصولات دیم به بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد.
خیام‌نکویی افزود: سطح کشت محصولات آبی به هیچ وجه افزایش پیدا نمی‌کند بلکه ۴ درصد هم کم می‌شود.

امسال الگوی کشت فقط محصولات زراعی را دربر می‌گیرد

وی اذعان داشت: با توجه به این که امسال الگوی کشت فقط محصولات زراعی را دربر می‌گیرد، ما سه سناریو پیش‌بینی کرده‌ایم به طوری که در سناریوی واقع‌بینانه، تولید محصولات زراعی از ۸۲ میلیون تن به ۹۲ میلیون تن، در سناریوی بدبینانه تولید این محصولات به ۸۶ میلیون تن و در سناریوی بسیار خوشبینانه تولید به ۹۶ میلیون تن برسد.
خیام‌نکویی، الگوی کشت را یک موضوع فرادستگاهی و فراقوه‌ای دانست و تصریح کرد: همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط از ضروریات اجرای موفق الگوی کشت محصولات کشاورزی است و دست کم شش تا هفت وزارتخانه به طور مستقیم باید با هم مشارکت کنند.
وی ادامه داد: اگر این دسته از عوامل محقق و بسته‌های تشویقی و حمایتی نیز اجرا شود، پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید محصولات زراعی در واحد سطح افزایش یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی کاهش هزینه‌های تولید با نفوذ افزایش دانش در بخش کشاورزی و معرفی ارقام پرمحصول، گواهی شده و بذر مناسب را از دیگر دستاوردهای اجرای طرح الگوی کشت عنوان کرد.
وی درهمین حال گفت: اجرای کشت قراردادی را در کنار الگوی کشت داریم که می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌ها به اجرای این طرح کمک کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای