آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31379

اختصاص بودجه از مهمترین الزامات اجرای الگوی کشت

 در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به صورت قراردادی و براساس منابع آبی با حمایت‌های دولت، شامل تأمین کود، بذر، تسهیلات و کمک‌های فنی و

اختصاص بودجه از مهمترین الزامات اجرای الگوی کشت
علایی‌مقدم گفت: الگوی کشت یک نظام‌ نامه کشاورزی است که براساس نیاز داخلی، مزیت‌های صادراتی و اقلیم هر منطقه تولید محصول را مشخص می‌کند .
اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علایی‌مقدم گفت: الگوی کشت یک نظام‌ نامه کشاورزی است که براساس نیاز داخلی، مزیت‌های صادراتی و اقلیم هر منطقه تولید محصول را مشخص می‌کند .
شاهپور علایی‌مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: الگوی کشت یک راهبرد و راهکار است که در برنامه‌ریزی کشاورزی براساس پتانسیل‌های هر منطقه از جمله شرایط اقلیمی، آب و هوایی، منابع و استعداد‌های ذاتی برای هر محصول طراحی، تدوین و ابلاغ می‌شود .

در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به صورت قراردادی و براساس منابع آبی با حمایت‌های دولت، شامل تأمین کود، بذر، تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری زیر کشت گندم رفته است

وی افزود: از مهر سال ۱۴۰۱ اجرای الگوی کشت شروع شد و برای حمایت از آن، کشت قراردادی در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به صورت قراردادی و براساس منابع آبی با حمایت‌های دولت، شامل تأمین کود، بذر، تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری زیر کشت گندم رفته است .
علایی‌مقدم با تاکید بر این که اجرای الگوی کشت، الزامات زیادی می‌خواهد، اضافه کرد: این طرح فرا وزارتخانه‌ای بوده و وزارتخانه‌های نیرو، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این طرح حضور داشته باشند.
برای اجرای این طرح حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: یکی از مهمترین الزامات اجرای الگوی کشت، اختصاص اعتبار و بودجه است برای اجرای این طرح حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است تا در طول پنج سال، حداقل ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در چارچوب این الگو کشت شود؛ البته هر کشوری ۴۰ درصد الگوی کشت را عملیاتی کند کشور موفقی در این زمینه به شمار می‌رود .
وی با اعلام اینکه کشت قراردادی، مقدمه اجرای الگوی کشت است، افزود: براساس برنامه اعلامی وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی، تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ درصد بخش کشاورزی به صورت قراردادی کشت خواهد شد .
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد مشوق برای کشاورزان در اجرای الگوی کشت، گفت: ایجاد جذابیت از راه مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات بانکی کم‌بهره، نهاده‌های مدت‌دار و ارائه خدمات فنی در ترغیب کشاورزان برای تبعیت از الگوی کشت راهگشا خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای