آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22551

وزارت کشاورزی به دنبال اجرای الگوی کشت در کشور

وزارت جهاد کشاورزی با تعیین عوارض محصولات جالیزی و محدودیت کشت محصولات آب‌بر، به دنبال اجرای مصوبه الگوی کشت در تمام استان‌های کشور است.

وزارت کشاورزی به دنبال اجرای الگوی کشت در کشور
وزارت جهاد کشاورزی با تعیین عوارض محصولات جالیزی و محدودیت کشت محصولات آب‌بر، به دنبال اجرای مصوبه الگوی کشت در تمام استان‌های کشور است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گرچه مصوبه الگوی کشت سال ۸۸ ابلاغ شد، اما بنا به دلایل متعدد طی این سال ها اجرا نشده است. ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از ابتدا که سکان دار این وزارتخانه شد، اجرای الگوی کشت را یکی از برنامه های جدی اعلام کرد.
او گفت: مصوبه الگوی کشت به روز رسانی شده و به تمامی استان ها ابلاغ می شود.
الگوی کشت: الگوی کشت چوب بلاتکلیفی دولت و مجلس را می‌خورد
ساداتی نژاد می گوید: با ایجاد مشوق ها تلاش می کنیم تا کشاورزان با رعایت الگوی کشت، استفاده بهینه از منابع پایه داشته باشند.
وزارت جهاد برای کنترل بازار و اجرای مصوبه الگوی کشت، گام نخست خود مبنی بر تعیین عوارض محصولات جالیزی گوجه فرنگی و پیاز را برداشت، درحالیکه نمایندگان این امر را بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی می دانند و معتقدند که این موضوع منجر به ضرر و زیان کشاورزان می شود.

دریافت عوارض از محصولات جالیزی راه حل الگوی کشت نیست

آقای جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: براساس قانون، ۶ ماه قبل دولت عوارض صادرات محصولات کشاورزی را به کشاورزان باید اعلام کند، اعلام یکباره قیمت در زمان کوتاه قانونی نیست.
به گفته او، دریافت عوارض از محصولات کشاورزی منجر به ضرر و زیان کشاورزان و رهاشدن اراضی و باغات شده است، این موضوع هیچ ارتباطی به اجرای الگوی کشت ندارد.
محمودزاده می گوید: اجرای مصوبه الگوی کشت با پرداخت نهاده، تسهیلات ارزان قیمت و مشوق های تولید به کشاورزان میسر می شود، لذا دریافت عوارض برای محصولات کشاورزی و وادار کردن کشاورزان راه حل اجرای این سیاست نیست.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: اگرچه وزیر جهاد اعلام کرده که امسال الگوی کشت در کشور اجرا می شود، اما به سبب عدم پرداخت یک ریال تسهیلات سرمایه در گردش و ماشین آلات با کدام ابزار می خواهند این سیاست را اجرا کنند؛ بنابراین اجرای این مصوبه شعاری بیش نیست.
بنابر سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی باید صادرات محور باشد، اما ایجاد عوارض بر روی محصولات کشاورزی راه حل اجرای الگوی کشت نیست چرا که اجرای این مصوبه نیازمند نهاده، ماشین آلات، سم و کود و تسهیلات ارزان قیمت و حمایت از تولید است. در غیراین صورت عوارض محصولات جالیزی و صیفی ضرر و زیان کشاورزان و رهاکردن زمین را به دنبال دارد.

الگوی کشت، پروژه ‌ای که چوب بلاتکلیفی دولت و مجلس را می‌خورد الگوی کشت، پروژه ‌ای که چوب بلاتکلیفی دولت و مجلس را می‌خورد

دریافت عوارض صادرات محصولات آب بر، گام نخست اجرای الگوی کشت

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد گندمکاران گفت: یکی از سیاست های وزارت جهاد در دولت سیزدهم اجرای الگوی کشت است، اما باید الزامات آن فراهم شود تا کشاورزان از کشت محصولات آب بر به سمت محصولات استراتژیک سوق داده شوند.
به گفته او، مسئولان وزارت جهاد به منظور حمایت از محصولات اساسی، عوارض صادرات هندوانه و گوجه فرنگی را در راستای اجرای الگوی کشت افزایش دادند، اما اجرای این مصوبه زمان بر است.
هاشمی می گوید: حمایت از تولید محصولات اساسی همچون افزایش قیمت خرید تضمینی در کنار محدودیت کاشت محصولات آب بر راهکار سیاست اجرای الگوی کشت است‌.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: در گام نخست دریافت عوارض صادرات محصولات آب بر در ارتباط با اصلاح الگوی کشت انجام شده است که در سال آینده و سال های آتی این مصوبه اجرا می شود.
بنابر اعلام بنیاد ملی گندمکاران،اصلاح تعرفه صادرات محصولات آب بر به عنوان قدم اول و حمایت یارانه ای از تولید محصولات استراتژیک کلید خورده است که همین امر منجر به الگوی کشت می شود.هر چند اصلاح الگوی کشت زمان بر است، اما اقدامات اجرایی آن از امسال شروع می شود.

ابلاغ مصوبه الگوی کشت به استان ها کافی نیست

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: الگوی کشت برنج در تمامی استان های کشور انجام شده است، اما حمایت های یارانه ای باید به کشت تخصیص داده شود.
به گفته او، با توجه به آغاز کشت پاییزه محصولات گندم، جو و کلزا، الگوی کشت هر چه سریع تر توسط معاونت زراعت باید اعلام شود تا کشاورزان معطل نماند.
پیشه ور می گوید: ابلاغ الگوی کشت به استان ها کافی نیست، حمایت های لازم همچون تسهیلات ارزان قیمت سرمایه در گردش، مکانیزاسیون، سم و کود باید انجام شود، در غیراین صورت اجرای مصوبه شعاری بیش نیست.
رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: اجرای الگوی کشت نیازمند اعتبار و منابع جدید نیست، منابع اعتباری هر محصول باید به الگوی کشت همان استان تخصیص داده شود.
علی رغم گذشت ۱۳ سال از مصوبه الگوی کشت، اما هنوز اجرا نشده است. درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی با محدودیت کشت محصولات آب بر و دریافت عوارض از محصولات جالیزی بدنبال اجرای الگوی کشت است، اما کارشناسان براین باورند که مصوبه الگوی کشت تنها با ایجاد زیرساخت های لازم و حمایت های یارانه ای اجرا خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای