آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18142

اجرای کمربند سبز اهواز همچنان روی زمین

واحدهای آلاینده اهواز پس از گذشت ۱۲ سال هنوز به تعهداتشان برای اجرای کمربند سبز اهواز عمل نکردند و این امر صدای همه را در آورده است. اخبار سبز کشاورزی: اهواز

اجرای کمربند سبز اهواز همچنان روی زمین
واحدهای آلاینده اهواز پس از گذشت ۱۲ سال هنوز به تعهداتشان برای اجرای کمربند سبز اهواز عمل نکردند و این امر صدای همه را در آورده است.
اخبار سبز کشاورزی : اهواز شهری صنعتی است و صنایع مختلفی در این شهرستان فعال هستند که باعث آلایندگی می‌شوند و بنا به گفته کارشناسان، هوای این کلان شهر در اغلب مواقع ناسالم است.
به همین منظور ۱۲ سال پیش تصمیم گرفته شد تا برای بهبود وضعیت هوای کلان‌شهر اهواز، یک تصمیم سبز گرفته شود و کمربندی سبز با مشارکتِ همه دستگاه‌های آلاینده و شهرداری اهواز در دور این کلان‌شهر کشیده شود تا هم پیامدهای خوبی را برای جلوگیری از آلودگی هوا داشته باشد و هم فضایی سبز و مفرحی را برای شهروندان ایجاد کند.
اما با گذشت ۱۲ سال از شروع ِ اجرای طرح کمربند سبز اهواز، این طرح نه تنها به اتمام نرسیده بلکه بر اساس ارزیابی‌ها و بنا به گفته متولیان امر، تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آن اجرا شده است؛ طرحی که در صورت اجرایی شدن می‌توانست تأثیر چشمگیری روی بهبود وضعیت کنونی هوای اهواز داشته باشد.
مجموع مساحت کمربند سبز اهواز هفت هزار و ۲۰۰ هکتار تعیین شده بود که گفته می‌شود تاکنون فقط ۷۰۰ هکتار از آن اجرا شده است. به عبارتی دیگر، ۷۰۰ هکتار معادل تقریباً ۱۰ درصد از کل پروژه‌ی کمربند سبز اهواز است که بخش زیادی از آن توسط شهرداری اهواز اجرا شده است.
رئیس شورای شهر اهواز که به گفته او، دغدغه زیست محیطی هم دارد، در این باره توضیح داد: شهرداری اهواز اداره‌ای با نام اداره کمربند سبز دارد و شهرداری وظیفه خود را در حد چشم‌گیری برای اجرای کمربند سبز انجام داده است.
سیاوش محمودی تاکید کرد: این در حالی است که دستگاه‌های آلاینده ازجمله مناطق نفت‌خیز جنوب، فولاد خوزستان و سایر صنایع آلاینده و حتی شرکت توسعه نیشکر به تعهداتشان برای اجرای کمربند سبز اهواز عمل نکردند.
کمربند سبز شهرها به طور معمول برای مهار گرد و غبار و بادهای موسمی و شن‌های روان ایجاد می‌شود تا مانند بادشکن و فیلتر هوای طبیعی عمل کند و علاوه بر آن به جاذبه‌ای گردشگری و تفرجگاهی برای تعطیلات شهروندان تبدیل شود.

اعتراض ِ متولیان

بی‌تفاوتی صنایع و دستگاه‌های آلاینده فقط صدای اعتراضِ رئیس شورای شهر را در نیاورده است بلکه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان از بی‌توجهی دستگاه‌ها نسبت به اجرای تعهداتشان برای بهبود وضعیت فضای سبز اهواز گله دارد.
محمد خانچی در این باره اظهار کرد: کمربند سبز شهرها مهارکننده گرد و غبار و تصفیه کننده هوا از آلاینده‌ها است و به همین منظور این کمربند در کلان شهر صنعتی اهواز بسیار اهمیت دارد و می‌تواند فضای سبز و تفرجگاهی برای استفاده مردم باشد.
وی گفت: طرح کمربند سبز اهواز بعد از گذشت ۱۲ سال از آغاز اجرای آن پیشرفت قابل قبولی نداشته است.
۱۲ سال بی‌توجهی به اجرای کمربند سبز اهواز می‌تواند پیامی مهم برای شهروندان داشته باشد؛ پیامی که حاکی از بی‌تفاوتی صنایع نسبت به بهبودِ وضعیتِ هوای اهواز دارد.
شهرداری و فعالان محیط زیست اهواز انتظار دارند که صنایع آلاینده در کنار فعالیت‌هایی که در پیرامون شرکت‌هایشان برای نشان دادنِ توجهشان به محیط زیست اجرا می‌کنند؛ اندکی هم به برنامه‌های چشم‌اندازی و کلانِ محیط زیستیِ این کلان‌شهر توجه لازم را داشته باشند و نسبت به آنها عمل کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای