آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15398

احداث پتروشیمی تیر خلاص به قلب میانکاله

کلنگ پروژه‌ احداث پتروشیمی میانکاله مخالفت‌هایی از سوی برخی اهالی منطقه، فعالین و کنشگران محیط زیست به همراه داشته است

احداث پتروشیمی تیر خلاص به قلب میانکاله

پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی دارد؟

مزرعه سبز : در روزهای پایانی سال 1400 کلنگ پروژه‌ احداث پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین‌آباد واقع در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله بر زمین زده شد که مخالفت‌هایی از سوی برخی اهالی منطقه، فعالین و کنشگران محیط زیست و برخی سلبریتی‌ها را به جهت آسیب به محیط زیست منطقه به همراه داشته است.
غلامرضا شریعتی‌اندراتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس، درباره احداث مجتمع پتروشیمی در میانکاله به ایلنا اظهار داشت: این مجتمع در سال 99 برای احداث مجتمع پتروشمی جهت تولید پروپیلن مجوز هیات وزیران را را اخذ کرد، همچنین مجوز خوراک از وزارت نفت، مجوز برداشت آب از دریا و زمین را هم با نامه کتبی سازمان حفاظت محیط زیست دارد.
وی ادامه داد: چندین جلسه ارزیابی زیست محیطی برای پروژه انجام شده و برابر جلسه‌ای در مجلس با حضور استاندار مازندران نمایندگان استان و مسئولین پتروشیمی مقرر شد که زمین به سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه تحویل داده شود و برخی ابهامات جزئی هم وجود داشت که بنا بود سازمان حفاظت محیط زیست تا 20 اسفند آنها را برطرف و مجوز نهایی را صادر کند.
شریعتی‌اندراتی تصریح کرد: وقتی یک مصوبه به هیات وزیران می‌رود، رئیس سازمان حفظ محیط زیست نیز حضور دارد که خود مبنای همه اقدامات بعدی است. سرمایه‌گذار زمین را برابر نامه کتبی محیط‌زیست کشور از سازمان امور اراضی دریافت کرده و تعهد دارد که قریب 10 هکتار فضای سبز ایجاد کند که اکنون مشغول درختکاری است.

هنوز کار عمرانی شروع نشده است

نماینده مردم بهشهر در مجلس با بیان اینکه هنوز کار عمرانی شروع نشده است، گفت: در جلسات مختلف ارزیابی زیست محیطی همه ابهامات لازم جهت بازیافت و تصفیه پساب برطرف شده و مورد تائید قرار گرفته است.
به گفته وی؛ پروژه از مسیر هوایی 7 کیلومتر و از مسیر زمینی حدود 15 کیلومتر با تالاب فاصله دارد و موضوعاتی که در زمینه آسیب به محیط زیست مطرح می‌شود، اطلاعات نادرستی است که از سوی مخالفین پیشرفت مازنداران منتشر می‌شود، در جلساتی که با عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست سابق داشتیم ایشان معتقد بودند که احداث پتروشیمی باید در کنار دریا باشد و از آب‌های سرزمینی استفاده نشود، بنابراین مشکلی از این بابت نیست.

هر نوع تغییر کاربری به تخریب محیط زیست منجر شود، غیرقانونی است

در همین ارتباط اما محمد درویش فعال محیط زیست گفت: تالاب میانکاله ارزشمندترین پارک ملی دریایی-خشکی کشور است و تنها منطقه در ساحل 900 کیلومتری خزر است که تاکنون از هر نوع توسعه مصون مانده و تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
وی تاکید کرد: طبق قانون هر نوع تغییر کاربری و توسعه‌ای که منجر به تخریب محیط زیست شود، غیرقانونی است.
این فعال محیط زیست اظهار داشت: اکنون از مدعیان باید پرسید چه قانون چه قدرت فراقانونی توانسته بدون اخذ رضایت از سازمان حفاظت محیط زیست چنین اقدامی را انجام دهد.

اصلا مجوزی در کار نیست

وی خاطرنشان کرد: اصلا مجوزی در کار نیست و سازمان حفاظت محیط زیست نیز تکذیب کرده است زیرا ابتدا باید معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مشاور تعیین کند، گزارش ارزیابی ارائه شود، سپس نتایج گزارش به صورت شفاف در سایت سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شود و همه امکان دسترسی به آن را داشته باشند.
همچنین باید مشخص شود که مجوز را چه مقامی صادر کرده است، در هر حال اصلا مجوزی در کار نیست و سازمان حفاظت محیط زیست نیز تکذیب کرده است.
درویش با ابراز امیدواری از اینکه با هوشیاری جامعه محلی جلوی این تخلف گرفته شود، گفت: سازمان بازرسی و قوه قضائیه می‌توانند این اقدام را به عنوان یک تخلف بزرگ پیگیری کنند.
گفتی است، تالاب میانکاله از جاهای دیدنی استان مازندران است که در 45 کیلومتری بهشهر، در جنوب شرقی استان قرار گرفته است. تالاب درون شبه جزیره‌ای باریک به همین نام قرار دارد. این تالاب از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به آشوراده و از طریق کانال باریکی به طول کمتر از یک کیلومتر به بندر ترکمن می‌رسد.
این تالاب که با نام میان‌قلعه نیز شناخته می‌شود، آخرین بازمانده از منطقه نیمه‌مشجر دریای خزر و مساحت آن در حدود 70هزار هکتار است. میانکاله از برنامه‌های پیشگام حفاظتی سازمان یونسکو است و عنوان ذخیره‌گاه بین‌المللی زیست کره یونسکو را به‌همراه 12 منطقه دیگر در ایران دارد.
بر پایه این گزارش در روزهای پایانی سال 1400 کلنگ پروژه‌احداث پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین‌آباد واقع در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله بر زمین زده شده که مخالفت‌هایی از سوی برخی اهالی منطقه، فعالین و کنشگران محیط زیست و برخی سلبریتی‌ها را به جهت آسیب به محیط زیست منطقه به همراه داشته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای