آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22666

احیای گاوخونی در گرو حمایت وزارت نیرو و محیط زیست

فرشته زینلی 

احیای گاوخونی در گرو حمایت وزارت نیرو و محیط زیست
شیشه‌فروش گفت: مطابق با طرح حفاظت از اکوسیستم های تالابی محیط زیست و وزارت نیرو باید تالاب گاوخونی را احیا کنند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شرایط استان اصفهان به دلیل کم‌بارشی خاص است، اظهار داشت: وزش باد رطوبت خاک را از بین برده و رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خشک است.
منصور شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه ۹۸ درصد از تالاب گاوخونی هیچ آبی در آن نیست و همواره توصیه کرده‌ایم تالاب باید احیا شود، افزود: مطابق با طرح حفاظت از اکوسیستم های تالابی و قانون حفاظت از تالاب و رودخانه‌های در معرض خطر، محیط زیست و وزارت نیرو باید تالاب گاوخونی را از خشکی نجات دهند، این تالاب بسیار مهم است و ارزش‌های ویژه‌ای دارد.
او کرد: پالایش و تصفیه آلاینده‌ها، حفاظت از منابع آب و خاک، کنترل سیل، تثبیت ماسه‌های روان، تعدیل آب و هوا، فرصت ارزشمند گردشگری و معیشت جایگزین از ارزش‌های تالاب گاوخونی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تالاب گاوخونی زیستگاه انواع پرندگان کنار آبزی و آبزی است، گفت: در سال‌های گذشته ۱۵۰ هزار قطعه پرنده در تالاب سرشماری شده بود، اما در حال حاضر ۷۰۰ قطعه سرشماری شده است.

خشکی تالاب گاوخونی تهدید جدی برای گرد و خاک

او با تأکید بر اینکه خشکی تالاب گاوخونی تهدید جدی برای گرد و خاک، فرونشست زمین و عدم تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است، تصریح کرد: خشک بودن تالاب اثرات زیانباری در بخش گردشگری دارد و اگر احیا نشود سبب شور شدن آب آن منطقه و پایین آمدن کیفیت و کمیت آب می‌شود و شرایط بیماری سالک را تشدید می‌کند، بنابراین باید احیا شود و ارزش‌هایی را که دارد را حفظ کند.
شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه سالانه گرد و غبار در بخش‌های مختلف استان ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در این زمینه محیط زیست برای پیشگیری از تبدیل شدن تالاب به کانون گرد و خاک مطابق با آیین‌نامه حفاظت از تالاب نسبت به حفاظت از تالاب اقدام کند و وزارت نیرو حق آبه تالاب را بدهد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وسعت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی عنوان کرد: در مرداد ماه سیلاب‌های محلی در کوه سیاه، شرق تالاب و شهرستان خوروبیابانک و ورزنه برای اندکی افزایش رطوبت و کاهش ریزگرد‌ها و گردوخاک به سمت تالاب گاوخونی هدایت شوند، اما با تشنگی طولانی مدت تالاب تنها ۲ تا ۳ درصد آن سیراب شد و تمام سیلاب‌ها هم به خورد زمین فرو رفته است.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اصفهان بسته راهکاری‌های احیای زاینده‌رود را تدوین و به کشور اعلام کرده است، عنوان کرد: وزارت نیرو باید برای پیشگیری از شرایط خشکسالی، گردوغبار و فرونشست زمین نسبت به احیایی رودخانه زاینده‌رود با حذف مصارف غیرمجاز، تأمین منابع آب، مدیریت کیفیت آب، بهبود معیشت و اقتصاد، کاهش مصارف مجاز و جلوگیری از بارگذاری مجدد و اصلاح بارگذاری‌های قبلی بر روی زاینده‌رود و اجرای طرح‌های بهره‌وری در بخش کشاورزی اقدام کند.

فرشته زینلی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای