آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27612

ادامه تعدیل قیمت پیاز

کارشناسان کشاورزی با تاکید بر اینکه وقفه در تولید، احتکار و صادرات از عوامل افزایش قیمت پیاز بوده تاکید کردند با تغییر تعرفه صادرات و به بازار آمدن پیاز

ادامه تعدیل قیمت پیاز
کارشناسان کشاورزی با تاکید بر اینکه وقفه در تولید، احتکار و صادرات از عوامل افزایش قیمت پیاز بوده تاکید کردند با تغییر تعرفه صادرات و به بازار آمدن پیاز بندرعباس و جیرفت شاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ درحالی‌که در یکی دو هفته اخیر قیمت پیاز بطور بی سابقه‌ای با افزایش روبرو بوده است با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تعرفه صادراتی از ۵۰ به ۱۰۰ درصد، قیمت آن بطور محسوسی کاهش پیدا کرد.
در باره علل افزایش بی رویه قیمت پیاز دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگو با رادیو اقتصاد افزایش صادرات پیاز و احتکار آن را از دلایل افزایش قیمت آن دانست و افزود با اقدام دولت در تغییر تعرفه صادرات پیاز شاهد تعدیل قیمت بودیم و ظرف دو هفته آینده با به بازار آمدن پیاز بندر عباس و جیرفت شاهد کاهش دوبار ه قیمت خواهیم بود.
دارایی نژاد سوء مدیریت بازار را نیز یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز دانست وگفت از قبل به مسئولان هشدار داده شده بود که با دلال‌ها و احتکار پیاز و صادرات بیش از حد آن مقابله کنند حتی نشانی انبارها و افرادی که دست به احتکار پیاز زده بودند داده شد، اما در این خصوص ترتیب اثر داده نشد.
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران همچنین گفت با رسیدن موعد برداشت پیاز در پاکستان به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی ازایران، دیگر این کشور و حتی عراق هم دیگر واردات پیاز نخواهند داشت که این امر هم به تعدیل دوباره قیمت منجر خواهد شد.
حیدری مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی نیز با اشاره به اینکه میزان تولید پیاز در کشور حدود ۳ میلیون تن ومیزان مصرف داخلی ۲ میلیون تن است گفت با افزایش قیمت ارز تمایل تولید کنندگان و صادرکنندگن برای صادرات پیاز افزایش پیدا کرد و این یکی از دلایلی بود که موجب افزایش قیمت آن در داخل شد.
حیدری همچنین بارش‌ها را از دیگر عواملی دانست که سبب شد تا برداشت پیاز دربرخی استان‌ها با تاخیر روبرو شود.
حیدری تاکید کرد تا دو هفته دیگر با برداشت پیاز بندرعباس وجیرفت انتظار می‌رود قیمت پیاز به شدت تعدیل شود و تا اواخر هفته جاری قیمت پیاز در این دو شهر به حدود ۱۱ هزار تومان برسد.
مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی با اشاره به اینکه تغییر تعرفه صادراتی به کاهش قیمت پیاز منجر شد خاطرنشان کرد با برداشت پیاز بندرعباس وجیرفت و عرضه آن به بازار با مازاد تولید روبرو خواهیم شد و اگر صادرات به کمک تولید نیاید تولیدکننده با ضرر روبرو می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای