آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34768

اراضی کشور در تیررس حمله ملخ‌های مراکشی

اراضی کشور در تیررس حمله ملخ‌های مراکشی/ ملخ‌های مراکشی در هفته‌های اخیر به چندین نقطه از مزارع کشور در کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و خراسان شمالی حمله کرده‌اند

اراضی کشور در تیررس حمله ملخ‌های مراکشی
ملخ‌ها در هفته‌های اخیر به چندین نقطه از مزارع کشور در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و خراسان شمالی حمله کرده‌اند و اراضی این مناطق را مورد تاخت و تاز خود قرار داده‌اند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ اکنون شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که برخی از مزارع گندم، جو و سبزی‌کاری در با خسارت سنگین مواجه شده است. کمبود سم یکی از دلایل سرعت‌گیری روند فعالیت ملخ‌های ویرانگر در مزارع کشور است.
بیشتر بخوانید: کنترل ملخ‌ها با تحریک به هم‌جنس ‌خواری

هجوم یک گروه بزرگ چند ۱۰ هزارتایی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هفته گذشته از هجوم یک گروه بزرگ چند ۱۰ هزارتایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی به مزارع شهرستان فلارد خبر داد و گفت: این آفت از سمت مراتع شهرستان سمیرم به مزارع وارد شده است.
وی گفت: از نهم خرداد مزارع روستاهای ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی قرار گرفته است و هجوم این آفت همچنان در مزارع وجود دارد.

ملخ مراکشی در منطقه سمیرم

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز گفت: ملخ مراکشی از سمت اراضی مجاور در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری وارد منطقه سمیرم شده است.
منصور شیشه‌فروش در ارتباط با هجوم ملخ در بخش‌هایی از شهرستان سمیرم اظهار داشت: ملخ‌های مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهارراه و سعادات‌آباد واقع در بخش پادنای شهرستان سمیرم هجوم برده‌اند و عملیات مبارزه با این آفت ازطریق سم‌پاشی توسط تیم مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی آغاز شده است.

اتفاق سختی که در انتظار ایران است!

وی ادامه داد: این آفت، از دسته آفات پلی‌فاژ و همگانی، مهاجم و سریع پرواز بوده و تراکم آن در هر متر مربع ۳۰ عدد حشره است که باید پیش از رسیدن به مزارع و بروز خسارت به محصولات کشاورزی، کنترل شود.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان دررابطه با اقدامات صورت گرفته برای مدیریت و دفع این آفت عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم ازطریق فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی برای تامین نیازهای مربوط به مبارزه با این آفت ازجمله آب، سم و دستگاه‌های سم‌پاش انجام شده است.

سروکله ملخ مراکشی در مزارع خراسان‌شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم گفت: پوره‌های ملخ مراکشی و بومی در شهرستان‌های مانه و سملقان و بجنورد مشاهده شده است و مبارزه با این مهمان ناخوانده آغاز شد.
محمد رضایی امروز سه شنبه اظهار کرد:‌ مبارزه شیمیایی در سطح ۵۰ هکتار از مزارع منطقه کهنه جلگه شهرستان مانه و سملقان و ۲۰ هکتار از ارتفاعات لنگر - آخرداغ شهرستان بجنورد انجام شد.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به بارندگی های اخیر در سطح حدود پنج هزار هکتار مبارزه انجام شود و در صورت دوام بارندگی ها سطح مبارزه با آفت ملخ افزایش خواهد یافت.

فارس در تیررس حمله ملخ های مراکشی

مبارزه با ملخ از نوع مراکشی و شکم بادمجانی به عنوان یکی از آفت های مضر بخش کشاورزی در فارس ادامه دارد و این مبارزه تاکنون در بیش از ۳۸ هزار هکتار از منابع طبیعی و مزارع کشاورزی این استان انجام شده و همچنان نیز تداوم دارد.
ملخ های صحرایی به عنوان یکی از مضرترین آفت های کشاورزی شناخته می شود زیرا یک ملخ در طول عمر خود ۵۰۰ گرم انواع محصولات زراعی و باغی را مصرف و نابود می کنند. ملخ مراکشی یکی از ملخ های بومی و ساکن است که در برخی سال‌ها، نظیر سال زراعی جاری به دلیل شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای وارد فاز مهاجر شده است و به صورت دسته‌های بزرگ به مزارع و مراتع و حتی باغات هجوم آورده و خسارات جبران ناپذیری ایجاد می‌کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای