آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23412

ارزیابی عملکرد حلقه مفقوده اصلاح وزارت جهاد کشاورزی

محیط پیرامون سازمان‌ها دایماً در حال تغییر بوده و دستخوش تهدیدات و فرصت‌های جدید است؛ بنابراین حرکت در مسیری که بتواند موفقیت را به ارمغان آورد

ارزیابی عملکرد حلقه مفقوده اصلاح وزارت جهاد کشاورزی

رتبه 17 ارزیابی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در میان 24 دستگاه

محیط پیرامون سازمان‌ها دایماً در حال تغییر بوده و دستخوش تهدیدات و فرصت‌های جدید است؛ بنابراین حرکت در مسیری که بتواند موفقیت را به ارمغان آورد نیازمند برنامه‌ریزی و ارزیابی مستمر است.

اخبار سبز کشاورزی | به این مهم در قانون مدیریت خدمات کشوری توجه ویژه‌ای شده است؛ به‌طوری که ماده‌های آیین‌نامه اجرایی مواد 81 و 82 این قانون به موضوع ارزیابی عملکرد و جزئیات آن پرداخته است.

ارزیابی عملکرد جزء مهمی از مدیریت منابع در سازمان‌ها به‌ویژه مدیریت استراتژیک به‌شمار می‌آید، در این راستا سازمان اداری و استخدامی کشور هر ساله با تدوین شاخص‌هایی در دو بخش شاخص‌های عمومی و اختصاصی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را در سطح ملی و استانی مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد.

سالانه منابع مالی قبل توجهی برای انجام ارزیابی عملکرد در سازمان‌های دولتی هزینه می‌شود و نتایج این ارزیابی‌ها در جشنواره شهید رجایی که هم‌زمان با هفته دولت برگزار می‌شود به اطلاع عموم مردم می‌رسد؛ همچنین در این جشنواره از دستگاه‌های اجرایی برتر تقدیر می‌شود و دارندگان رتبه‌های برتر مشمول فوق‌العاده ویژه‌هایی برای دستگاه مربوطه می‌شوند، بنابراین مدیران برای کسب رتبه در این جشنواره تلاش بسیاری می‌کنند.

جایگاه نامطلوب وزارت جهاد کشاورزی در ارزیابی عملکرد

طی هفته‌های اخیر نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها توسط سازمان اداری و استخدامی کشور منتشر شد که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان نقشه‌برداری کشور و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ازجمله دستگاه‌هایی بودند که در زمینه ارزیابی عملکرد سال 1400 که در مهرماه 1401 اعلام شد، رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دادند.

در این میان وزارت جهاد کشاورزی موفق به کسب رتبه برتر نشد و امتیاز این وزارتخانه از میانگین کشوری پایین‌تر بود.

براساس پیگیری خبرنگار ما از سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت جهاد کشاورزی در ارزیابی عملکرد سال 1400 رتبه 17 را بین 24 وزارتخانه و دستگاه مستقل زیر نظر رئیس جمهور کسب کرده است که بیانگر جایگاه نامطلوب این وزارتخانه در بین دیگر وزارتخانه‌هاست.

همچنین در سامانه انتشار نتایج ارزیابی عملکرد دولت وضعیت امتیازات شاخص‌های ارزیابی عملکرد برای دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز آورده شده که در این رده‌بندی دامپزشکی رتبه اول و تعاون روستایی در رتبه آخر جای گرفته است.

همواره از جایگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشور به‌واسطه تامین امنیت غذایی سخن به میان می‌آید؛ اما ارزیابی عملکرد راهکار موثری برای سنجش جایگاه واقعی این وزارتخانه و تعیین مسیر درست برای توسعه بخش کشاورزی است.

نتایج ارزیابی سال‌های متوالی و همچنین سال 1400 نشان می‌دهد این وزارتخانه نتوانسته است در عمل به شاخص‌های عمومی و اختصاصی عملکرد قابل قبولی ارائه دهد.

وزارت جهاد کشاورزی به دور از مدیریت استراتژیک

هر ساله سازمان اداری و استخدامی کشور با برنامه‌ریزی و تدوین دستورالعملی جامع سعی در ارزیابی عملکرد وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی دولتی دارد تا نحوه فعالیت و اقدامات این دستگاه‌ها را با توجه به وظایف و رسالت‌های ذاتی آنها مورد بررسی و نظارت قرار داده و راهکارهای بهبود مستمر را ارائه دهد، شاخص‌های اختصاصی عناوینی هستند که در اصل به ماموریت‌های سازمان‌ها باز می‌گردند و با رصد این فعالیت‌ها مشخص می‌شود دولت در کجای مسیر توسعه است.

همچنین شاخص‌های عمومی با در نظر گرفتن حقوق مردم و نیروی انسانی شاخص‌هایی را تعریف می‌کنند که تکریم ارباب رجوع، تحقق دولت الکترونیک، کوچک‌سازی دولت، شفاف‌سازی و افزایش سلامت اداری مورد توجه قرار گیرند.

بر این اساس، جایگاه نامناسب وزارت جهاد کشاورزی در ارزیابی عملکرد به عنوان وزارتی که با امنیت غذایی مردم سروکار دارد قابل تامل و بررسی است؛ از سوی دیگر به زودی گزارش ارزیابی عملکرد وزارتخانه‌ها در هیات وزیران مورد بررسی قرار می‌گیرد و مقرر شده است اعتبارات وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی با توجه به رتبه آنها در ارزیابی عملکرد سنجیده شود.

بنابراین بازنگری در نحوه فعالیت‌ها و تطابق فعالیت‌ها با شاخص‌های ارزیابی عملکرد از سوی وزارت جهاد کشاورزی امری ضروری خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای