آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15869

استانداردهای گوشت در اتحادیه اروپا

مجموعه 28 کشور اتحادیه اروپا به دلیل وجوه مشترک، یکپارچگی در تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های حاکم بر اتحادیه می‌دانند.

استانداردهای گوشت در اتحادیه اروپا
مزرعه سبز : سلامت مواد غذایی امروزه یکی از بزرگ‌ترین کاربردها در تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی است و به دلیل عوارض کوتاه یا بلندمدت آنها بر مصرف‌کنندگان، اکثریت کشورها به منظور کاهش آسیب‌ها و نیز تحمیل هزینه‌ها بر مصرف‌کنندگان و دولت‌ها از همان ابتدا نظارت کاملی بر تولید این مواد دارند.
مجموعه 28 کشور اتحادیه اروپا به دلیل وجوه مشترک، یکپارچگی در تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، خود را ملزم به رعایت قواعد و دستورالعمل‌های حاکم بر اتحادیه می‌دانند. استانداردهای اروپا برای مواد غذایی، به ویژه کالاهای گوشتی بر سر قاعده بنا شده است: «سلامت، کیفیت و قابلیت ردیابی».
این استانداردها سختگیرانه توسط بخش کشاورزی اتحادیه اروپا صادر شده و به آن معناست که تمام تولیدکنندگان مواد غذایی ناچار به رعایت کردن این قوانین از دامداری تا سفره غذای مصرف‌کننده هستند.
هدف از این دستورالعمل‌های سفت و سخت تامین بالاترین سطح سلامتی مواد غذایی و اطمینان از موارد زیر است:
1 بالاترین درجه سلامتی مواد غذایی تولید شده و همچنین غذایی که دام مصرف کرده است.
2- رعایت بالاترین استانداردها به منظور حفظ سلامتی و رفاه دام در دامداری.
3- شفافیت کامل در رابطه با اصالت و مبدأ دام، والدین آن، ترکیب و برچسب های الصاق شده بر مواد غذایی.

تغییرات آب و هوایی و صنعت دامداری تغییرات آب و هوایی و صنعت دامداری

رفاه دام

اصول پرورش دام در اروپا با هدف پرورش دام با رعایت حداکثر مراقبت‌ها، رفاه دام و سلامت آن، بنا شده است. در این خط مشی حتی به چگونگی حمل و نقل دام و روش‌های کشتار دام نیز اشاره شده که در اثنای این زمان نباید به دام استرس وارد شود؛ چراکه بر کیفیت گوشت آن تاثیر می‌گذارد.
مراقبت از شرایط رشد طبیعی دام یکی از شاخصه‌های پرورش آن است و این مراقبت‌ها موجب ارتقای کیفیت گوشت می‌شود.
ممنوعیت استفاده از هورمون‌ها و مواد افزایش دهنده سرعت رشد یکی از فاکتورهای تعیین کننده سلامتی و کیفیت گوشت است. علاوه بر آن سختگیری‌های شدیدی در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها حتی برای معالجه بیماری‌های دام وجود دارد که در صورت ضرورت باید تحت نظارت دقیق دامپزشک باشد.
در اتحادیه اروپا استفاده از آنتی‌بیوتیک به منظور سرعت رشد و وزن گیری دام مجاز نیست و هر گونه اقدام باید با نظارت دامپزشک و با فاصله زمانی کافی بین مصرف آنتی‌بیوتیک و اعزام دام به کشتارگاه باشد. به این طریق مصرف‌کنندگان می‌توانند از سلامت گوشت مطمئن باشند.

سیستم مراقبت از سلامتی

در تمام مراحل تولید یک کالای غذایی به‌ویژه مواد غذایی باید تمامی مراحل تولید و بازاریابی بر مبنای راهبرد و ضمانت‌های مبنی‌بر حداقل مخاطرات رعایت شود.
فهرست موضوعات لازم‌الاجرا در این مورد عبارتند از: عملکردهای خوب در مراحل تولید (GMP)، رعایت امور بهداشتی خوب (GHP)، عملیات کشاورزی خوب (GAP)، عملیات آزمایشگاهی مناسب (GLP) و تحلیل و بررسی کنترل‌های حیاتی.
اما در عرصه‌های تولید مواد غذایی هر یک از تولیدکنندگان به‌طور داوطلبانه و بنابر سلیقه و امکانات خود استانداردهایی را به مواد فوق اضافه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به انواع استانداردها ISO و سایر سیستم‌های کیفیت اشاره کرد.

کیفیت مواد غذایی

در میان تمام اعضای اتحادیه اروپا کیفیت بالای این مواد حرف اول را می‌زند. سلامت گوشت خام، ارزش غذایی آن، کیفیت تکنولوژی‌های تولید و خواص آن از سرمایه‌های ارزشمند تولیدکنندگان در پرورش دام، تولید گوشت و فرآوری آن در زنجیره غذایی است.

اصالت دام

در کشورهای اروپایی بر روی منشأ و اصالت محصولات غذایی تمرکز زیادی می‌شود که به معنای شفافیت کامل طی تمامای مراحل تولید است. در دامداری‌ها از آغاز تولید یک دام شناسنامه‌ای برای آن تنظیم و کدگذاری می‌شود و تمامی امور سلامتی، رفاه و فعالیت‌های حیاتی آن تا هنگام اعزام به کشتارگاه ثبت می‌گردد.
پس از این نیز اصالت مواد خام در مراحل بعدی و فرآوری و توزیع آن پیگیری می‌شود. هر تولیدکننده مجبور است که فهرست کاملی از تهیه‌کنندگان محصولات دامی و اطلاعات مربوطه را داشته باشد تا از این طریق تاریخچه یک محصول از ابتدا تا انتها معلوم و مشخص باشد.

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

  • مهرسا پاسخ به نظر

    عالی.

    • صدف

      مهرسای عزیر
      سلام
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود. خاطرنشان می شود در صورت صلاح دید با نام خودتان یا اینکه با نام مستعار و امضای محفوظ منتشر خواهد شد

چندرسانه‌ای