آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22334

استان مرکزی دارای خندان‌ترین باغات پسته کشور

شناسنامه دار کردن باغات پسته استان مرکزی موجب خواهد شد که این باغات در زمره پرامتیازترین باغات پسته قرار گیرند

استان مرکزی دارای خندان‌ترین باغات پسته کشور
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: شناسنامه دار کردن باغات پسته استان مرکزی موجب خواهد شد که این باغات در زمره پرامتیازترین باغات پسته قرار گیرند چراکه کمترین آسیب نظیر سرمازدگی و آفات را داشته و همه ساله به افزایش تولید پسته ایران کمک کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا، محمود بارانی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۱۰ هزار تن پسته از هشت هزار هکتار باغات پسته شهرستان زرندیه که افزون بر ۸۰ درصد پسته استان مرکزی را در خود جای داده است، برداشت شود، اظهار کرد: میزان برداشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد.
وی دلیل افزایش ۲۰ درصدی تولید پسته در شهرستان زرندیه را بارندگی‌های تیرماه امسال بیان کرد و افزود: دو نوبت بارندگی در تیرماه سال جاری در زرندیه مشکل کم آبی باغات را کمتر نشان داد و به یک نوبت آبیاری غرقآبی کمک کرد و موجب خنکی نسبی هوا شده و گرمای گرمترین ماه سال را کاهش داد که در نتیجه باغات پسته با پدیده آفتاب سوختگی مواجه نشدند و درصد پوکی محصول نیز کاهش یافت.

آغاز برداشت پسته

وی با اشاره به آغاز برداشت پسته از روزهای گذشته اظهار کرد: در حال حاضر شرایط برای برداشت پسته فندقی و کله قوچی آماده است اما رقم احمدآقایی و اکبری هنوز نارس است و زمان برداشت آن هنوز نرسیده است. باغاتی که یک یا چند رقم پسته تولیدی آنها آماده برداشت است، باید نسبت به برداشت اقدام کرده و برای سایر ارقام، همچنان منتظر بمانند و عجله نکنند.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری پسته در مجاورت باغات اظهار کرد: پسته برداشت شده بلافاصله به ترمینال فرآوری منتقل می‌شود که شامل بخش‌های پوست کن، پوک گیر، شست و شو، نم‌گیر، گوگیر، نوار تست و خشک‌کن درجه‌بندی و بسته‌بندی است. در این پروسه پوست تازه و رویی پسته جدا می‌شود و پس از جداکردن پسته‌های پوک، پسته‌های مرغوب شست‌وشو و سپس خشک می‌شوند.

تمامی عملیات فرآوری پسته با دستگاه و به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه تمامی عملیات فرآوری پسته با دستگاه و به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد، افزود: محصول تولیدی به پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان بزرگترین پایانه صادراتی بخش خصوصی پسته کشور منتقل و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.
بارانی در ادامه به مشکلات پیش روی برداشت پسته اشاره کرد و افزود: از آنجاکه باغات پسته از نعمت گاز طبیعی محروم هستند مشکلاتی در تامین سوخت گازوئیل وجود دارد که با هماهنگی جهاد کشاورزی و شرکت نفت مقرر شد که سوخت مورد نیاز تولیدکنندگان در سال جاری تامین و از سال آینده عملیات گازرسانی آغاز شود.

یک میلیون هکتار پسته در دنیا داریم یک میلیون هکتار پسته در دنیا داریم

کمبود آب شرب روستایی منطقه سلطان احمدلو

وی در خصوص کمبود آب شرب روستایی منطقه سلطان احمدلو نیز گفت: قطعی آب روستایی در این منطقه مشکلاتی را در فصل برداشت برای پسته کاران ایجاد کرده است.
وی گفت: تمامی دستگاههای اجرایی و دولتی در نقاط پسته خیز کشور در فصل برداشت پسته به عنوان محصولی که صادرات محور و استراتژیک برای کشور با ارزآوری بالا و اشتغال آفرین است، به منظور تسهیل در برداشت این محصول بسیج می شوند، بنابراین انتظار می رود برای حمایت از توسعه اقتصادی کشور در زمان برداشت محصول نخست کشور در حوزه ارزآوری دستگاههای اجرایی در راس استاندار مرکزی دستورات لازم برای تسهیل شرایط برداشت را صادر کند.
بارانی با اشاره به کمبود جدی پسته در کشور طی سال جاری گفت: جبران کمبود پسته کشور باید توسط شهرستان‌های پسته خیزی نظیر زرندیه برطرف شود. شناسنامه دار کردن باغات پسته استان مرکزی موجب خواهد شد که در زمره پرامتیازترین باغات پسته قرار گیرند چراکه این باغات کمترین آسیب نظیر سرمازدگی و آفات را داشته و همه ساله به افزایش تولید پسته ایران کمک کرده اند.
وی بیان کرد: در سنوات گذشته پسته سایر نقاط پسته خیز کشور بر اثر سرمازدگی و آفات کمترین عملکرد را داشتند، اما پسته زرندیه که سهم بالای ۸۰ درصدی پسته استان مرکزی را به خود اختصاص داده، توانست با بالاترین عملکرد، کمبود پسته کشور را جبران کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای