آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21270

بهینه‌ سازی مصرف آب و انرژی با اطلس پهنه‌ بندی گلخانه ‌ها

همزمان با هفته دولت، اطلس پهنه بندی نیازهای گرمایشی و سرمایشی محصولات گلخانه ای کشور روز دوشنبه توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی شد.

بهینه‌ سازی مصرف آب و انرژی با اطلس پهنه‌ بندی گلخانه ‌ها
همزمان با هفته دولت، اطلس پهنه بندی نیازهای گرمایشی و سرمایشی محصولات گلخانه ای کشور روز دوشنبه توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در استان البرز رونمایی شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی معاونت امور باغبانی، آیین رونمایی از اطلس پهنه بندی نیازهای سرمایشی و گرمایشی گلخانه های کشور با حضور و سخنرانی مهندس برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
در این مراسم رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ سازمان تات به این نتیجه رسید که موضوع مهندسی گلخانه را در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی داشته باشد، افزود: از همان زمان تلاش بر این شد که پژوهشکده گلخانه را در این موسسه داشته باشیم تا تمام فعالیت و مطالعات این موسسه بر روی فنی و مهندسی گلخانه متمرکز نشود.
دهقانی سانیج تصریح کرد: هم اکنون در هشت استان کشور در موضوع پژوهشی گلخانه ای فعال هستیم ولی نیروی انسانی فعال در این موضوع بیش از ۱۰ نفر در کل کشور نیست و این در حالی است که یکی از خصوصیات بخش گلخانه این است که همکاری برون بخشی را در سطح گسترده ای دارد.
رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون این موسسه ۲۴ پروژه پژوهشی را داشته که بهینه سازی مصرف آب، استفاده از آب های نامتعارف و بهینه سازی مصرف انرژی در گلخانه ها سه برنامه اصلی و پژوهشی این موسسه می باشد.

ایران یکی از کشورهای فعال در موضوع گلخانه

وی با بیان اینکه این سه برنامه با سه چالش اصلی سند تحولی دولت همگام است، افزود: برنامه سند تحولی وزارت جهاد کشاورزی در بخش گلخانه ها با برنامه های تحول کشاورزی با رویکرد جهادی همخوانی دارد.
دهقانی سانیج کشور ایران را یکی از کشورهای فعال در موضوع گلخانه عنوان کرد و اظهار داشت: موسسات مربوط به کشور چین بیشترین کار پژوهشی را در موضوع گلخانه انجام می دهند به طوریکه هفت موسسه در چین در این موضوع فعال می باشد.
گفتنی است، ازجمله اهداف مورد نظر اطلس مذکور عبارتند از: مکان‌یابی مناطق مستعد توسعه گلخانه‌ها، تعیین قطب‌های گلخانه‌ای، بهینه‌سازی مصرف انرژی در گلخانه‌ها، بهینه‌سازی مصرف آب در گلخانه‌ها و کاهش هزینه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای که توسط دکتر قاسم زارعی رئیس بخش مهندسی گلخانه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و همکاران، تدوین شده است.
در این مراسم که در ششمین روز از هفته دولت و در آستانه اولین سالگرد شروع به‌کار دولت سیزدهم در حال برگزاری است، دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، مهندس سالم پور مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور و مهندس رستم‌پور مسئول طرح و برنامه معاونت، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، روسای موسسات تحقیقاتی، پژوهشی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز و جمعی دیگر از مدیران، کارشناسان، محققین، نمایندگان انجمن گلخانه سازان کشور و فعالین بخش خصوصی حضور دارند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای