آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21352

اظهارات مبهم در کنفرانس خبری رئیسی

نادر کریمی جونی

اظهارات مبهم در کنفرانس خبری رئیسی
جالب‌ترین نکته در کنفرانس خبری دیروز سیدابراهیم رئیسی بی‌توجهی به موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای وین بود.
اخبار سبز کشاورزی : هیچ یک از خبرنگاران در این کنفرانس خبری از موضع ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام و سرنوشت این گفتگوها سوال نکردند. این بی‌توجهی سبب شد که رئیس جمهور در پایان نشست و بدون آنکه مقدمه‌ای مطرح یا سوالی در این خصوص پرسیده شود خود مواضع پیش گفته جمهوری اسلامی ایران را در این باره دوباره تکرار کند.
البته این تکرار هیچ واکنشی هم دربر نداشت؛ اما رئیس‌جمهور دستکم به یک سوال که روزنامه اعتماد پرسید که آیا بهتر نبود توافق هسته‌ای در همان سال 1399 حاصل و امضا می‌شد و ارزش افزوده مذاکرات وین در دولت شما چه بوده است؟ پاسخ نداد و عمدا یا سهوا از آن عبور کرد.
در همین باره، خبرگزاری فرانسه هم پرسید که آیا رفع تحریم‌ها در بهبود اوضاع اقتصادی ایران موثر بوده یا نه که رئیس جمهور مانند همیشه و بدون آنکه پاسخ دقیقی به این پرسش بدهد تنها تصریح کرد که اوضاع اقتصادی کشور را به روابط خارجی و برجام گره نمی‌زند.
در کنفرانس خبری دیروز اظهارات جالب‌تری هم گفته شد، از جمله درمورد اینترنت؛ پیش از این وزیر ارتباطات با پذیرش مشکلات پدید آمده در اینترنت و کندی سرعت وعده داده بود که با راه افتادن فیبر نوری سرعت انترنت به چند صد برابر خواهد رسید؛ اما بعدا خودش دریافت که امکان چند برابر شدن اینترنت وجود ندارد برای همین قم چند صد برابر را به صد برابر تقلیل داد.
اما رئیس جمهور در کنفرانس خبری دیروز ابتدا مشکلات فعلی را به گردن پشتیبان انداخت که زیرساخت‌ها را به حد کافی توسعه نداده و عقب ماندگی ایجاد کرده‌اند؛ سپس آن چند صد و نیز صد برابر شدن سرعت اینترنت را به ده برابر تقلیل داد و گفت که با راه افتادن شبکه فیبر نوری درایران سرعت اینترنت کشور ده برابر خواهد شد.
در این باره لازم است یادآوری شود که دیده‌بان‌های مستقل سرعت متوسط اینترنت در ایران را 20 گیگابیت در ثانیه می‌دادند و می‌گویند که سرعت متوسط اینترنت ثابت در جهان 150 گیگابیت در ثانیه است؛ حال اگر قرار باشد که وعده‌ها رئیس جمهور محقق شود این سرعت باید به 200 گیگابیت در ثانیه برسد که بسیار بیشتر از سرعت متوسط اینترنت ثابت در جهان است. دست‌کم کارشناسان درمورد تحقق این وعده ابراز خوش‌بینی می‌کنند.
رئیس جمهور البته در این نشست خبری با سوال‌های دشوار مواجه نشد؛ چراکه از بین 120 خبرنگار (جمعا 250 خبرنگار، عکاس و تصویربردار) تنها 19 نفر اجازه طرح سوال پیدا کردند.
از این تعداد به جز خبرنگاران خارجی مابقی عمدتا رسانه‌های همسو با دولت تعلق داشتند؛ چنانکه همه خبرگزاری‌های داخلی که برای طرح سوال دعوت شدند از بودجه دولتی بهره می‌بردند و باید هم‌سو با دولت باشند؛ از میان روزنامه‌ها نیز تنها روزنامه اعتماد به جناح هم‌سو با دولت تعلق نداشت که همین امر کنفرانس خبری نسبتاً ساده و آسانی را برای آقای رئیسی رقم زد و سوال‌های که در آن مطرح شد درمورد سوال‌هایی که در راستا ارائه گزارش کار دولت بود و در آن ابهام یا چالشی وجود نداشت.
در مورد پیمان شانگهای هم رئیسی اعلام کرد که عضویت ایران در نشست بعدی این پیمان رسمی‌تر خواهد شد که با توجه با این فعلا از دادن حق رأی به ایران در این سازمان اقتصادی و امنیتی خبری نیست و عضویت ایران همچنان ناظر باقی خواهد ماند. به‌کار بردن عبارت رسمی‌تر شدن عضویت ایران در این پیمان قابل درک نیست.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای