آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21017

افزایش قیمت اجاره «پس‌چر» مزارع

اعتبار دامدار کارت در شهرستان‌ها نصف شد رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: کشاورز و زارعان برای اینکه بتوانند سایر هزینه‌ها را جبران کنند قیمت اجاره

افزایش قیمت اجاره «پس‌چر» مزارع

اعتبار دامدار کارت در شهرستان‌ها نصف شد

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: کشاورز و زارعان برای اینکه بتوانند سایر هزینه‌ها را جبران کنند قیمت اجاره مزارع را افزایش دادند، (دامدار بعد از برداشت محصول اراضی کشاورزی را اجاره می‌کند تا دام از پس‌چرها باقی مانده در اراضی تغذیه کند) و این موضوع هزینه بیشتری را به دامداران تحمیل کرد و در نتیجه قیمت تمام شده دام افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا،‌افشین صدردادرس با اشاره به تاثیر خشکسالی‌ها در تولید دام، گفت: خشکسالی میزان تولید دام سبک روستایی و عشایری تاثیر مستقیم گذاشته است چرا که خوراک دام در 6 ماه نخست سال وابسته به مراتع است.
وی عدد ظرفیت مراتع در کشور را کاهشی دانست و افزود: بر اساس آخرین برآوردهای دفتر فنی مرتع، وسعت مراتع کشور 84.8 میلیون هکتار است که این مساحت 10.7 میلیون تن علوفه تولید می‌شود.
این فعال اقتصادی ادامه داد: به ازای هر یک میلی متر کاهش بارندگی 0.8 کیلوگرم در هکتار افت تولید علوفه مراتع خواهد داشت و در 1400 به دلیل شرایط حاد خشکسالی تولید علوفه مراتع به 6.45 میلیون تن رسیده است.

خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی در اراضی دیم و آبی را کاهش داد

صدردادرس بابیان اینکه خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی در اراضی دیم و آبی را کاهش داد، افزود: تولید پس‌چر غلات در شرایط خشکسالی افت پیدا کردند؛ کشاورز و زارعان برای اینکه بتوانند سایر هزینه‌ها را جبران کنند قیمت اجاره مزارع را افزایش دادند، (دامدار بعد از برداشت محصول اراضی کشاورزی را اجاره می‌کند تا دام از پس‌چرها باقی مانده در اراضی تغذیه کند) و این موضوع هزینه بیشتری را به دامداران تحمیل کرد و در نتیجه قیمت تمام شده دام افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک تصریح کرد: در 6 سال گذشته دولت‌ها در شرایط حاد خشکسالی تسهیلاتی را برای دامداران سنتی روستایی و عشایری در نظر می‌گرفتند؛ کمک‌هایی مانند توزیع رایگان نهاده، اعطای تسهیلات کم بهره به دامداران و آبرسانی سیار در بخش عشایری. متاسفانه در سال جاری شاهد چنین کمک‌های از سوی دولت به دامداران نبودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دامدار کارت توانست بخشی از مشکلات دامداران را رفع کند؟ گفت: دامدارکارت به صورت ناقص عملیاتی شد و عدد مصوب بعد از اینکه به استان‌ها و شهرستان‌ها رفت به دلیل نبود اعتبار نصف شد؛ گزارش‌های اخیر اتحادیه حاکی از این مهم است که بخش قابل توجهی از دامداران نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند و طرح در اجرا نتوانست به اهداف خود برسد.
وی با اشاره به آزادسازی صادرات دام، گفت: صادرات دام از سوی وزیر کشاورزی اعلام و مصوبه شورای قیمت‌گذاری نیز در این زمینه ابلاغ شد ولی هنوز اقدام عملیاتی و اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است و امیدواریم هر چه سریع هماهنگی‌های عملیاتی برای صادرات دام رخ بدهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای