آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16290

افزایش قیمت ماکارونی در راه است

قیمت گندم در سال جاری افزایش چشم‌گیری را تجربه خواهد کرد از این‌رو با افزایش قیمت گندم، قیمت آرد نیز تغییر محسوسی می‌کند ودر پی آن قیمت ماکارونی افزایش می یابد

افزایش قیمت ماکارونی در راه است

افزایش قیمت آرد، ماکارونی را گران کرد

مزرعه سبز : عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران با اشاره به افزایش قیمت ماکارونی گفت: شنیده‌ها در سال جاری حاکی از این است که قیمت گندم در سال جاری افزایش چشم‌گیری را تجربه خواهد کرد از این‌رو با افزایش قیمت گندم، قیمت آرد نیز تغییر محسوسی می‌کند. به همین دلیل تولیدکنندگان نیز ناچار به افزایش قیمت ماکارونی هستند.

ثبات قیمت ماکارونی در 3 سال گذشته

محسن امینی با اشاره به ثبات قیمت ماکارونی در 3 سال گذشته، گفت: باوجود افزایش قیمت سایر مولفه‌های تولید به‌غیر از نرخ گندم، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی برای رفاه حال مردم قیمت‌ها را در 3 سال گذشته تغییر نداد.
وی ادامه داد: شنیده‌ها در سال جاری حاکی از این است که قیمت گندم در سال جاری افزایش چشم‌گیری را تجربه خواهد کرد از این‌رو با افزایش قیمت گندم، قیمت آرد نیز تغییر محسوسی می‌کند. به همین دلیل اعضای انجمن تولیدکنندگان نیز ناچار به افزایش قیمت ماکارونی هستند.

صادرات آرد یارانه ای در قالب ماکارونی صادرات آرد یارانه ای در قالب ماکارونی

نبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه اعضای انجمن منتظر تصمیم‌گیری نهایی وزارتخانه‌‌های مرتبط هستند، خاطر نشان کرد: عدم تعیین قیمت گندم برای صنف و صنعت در یک و نیم ماه اخیر باعث شد کارخانه‌های تولیدی نتوانند مواد اولیه تولید را تامین کنند؛ نبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی میزان عرضه ماکارونی در کشور را کاهش داد.
امینی با بیان اینکه زمزمه‌هایی از تعیین تکلیف قیمت نهایی ماکارونی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به گوش ما رسیده است، افزود: هنوز قیمت نهایی ماکارونی از سوی این سازمان به ما ابلاغ نشده است؛ چرا که از قرار معلوم این نرخ باید از سوی دولت نیز تصویب شود.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران حدود 70 درصد قیمت ماکارونی را متاثر از قیمت آرد دانست و افزود: قیمت نهایی ماکارونی بستگی به قیمت گندم دارد، تلاش داریم که کمترین افزایش نرخ را برای ماکارونی اعمال کنیم تا فشار کمتری متوجه مصرف‌کنندگان شود.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود تولیدکنندگان ماکارونی گندم با نرخ دولتی خریداری و اقدام به صادرات ماکارونی می‌کنند از این‌رو دولت می‌خواهد نرخ آرد صنف و صنعت را آزادسازی کند آیا چنین دیدگاهی را تایید می‌کنید؟ افزود: خیر من موافق این دیدگاه نیستم چراکه بحث آزادسازی نرخ گندم برای صنف و صنعت سال‌هاست که طرح شده است. این موضوع در یک مقطع باید اجرا می‌شد، مسئولان نیز تشخیص داد‌ه‌اند که این تغییر نرخ در سال جاری صورت بگیرد. دولت می‌تواند با اخذ عوارض صادراتی از ماکارونی این مسئله را کنترل کند پس این دلیل منطقی برای آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت نمی‌تواند باشد.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه آمار گمرک جمهوری اسلامی بهترین مبنا برای اعلام میزان صادرات ماکارونی است، افزود: ماکارونی در استان‌های مختلف تولید و از سوی آنها اظهار و صادر می‌شود؛ از این‌رو نمی‌توان آماری حدودی صادرات ماکارونی را اعلام کرد.
امینی در پایان تصریح کرد: کیفیت بالا و قابل رقابت بودن کالاهای ایرانی باعث شده است بسیاری از برندهای ما جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کنند. ماکارونی ایران به بازار کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقایی راه پیدا کرده است./ایلنا
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای