آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15734

افزایش قیمت کالاها بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است

افزایش قیمت کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است

افزایش قیمت کالاها بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است
افزایش قیمت کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است و اگر بدون مصوبه تنظیم بازار و بررسی کارشناسی اسناد، نسبت به افزایش قیمت این کالاها اقدام شده باشد باید آن‌را اصلاح کرده و به قیمت‌های سال ۱۴۰۰ برگردانند.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از شاتا، عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: شرایط اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که نظارت در حوزه قیمت صورت گیرد. البته در سایر کشورها نیز نظام‌مندی‌های متفاوتی در تنظیم بازار وجود دارد و دولت‌ها نقش تنظیم‌گر در اقتصاد جوامع را ایفا می‌کنند. در ایران هم این تنظیم‌گری برای حدود ۵۰ قلم کالا انجام می‌شود.
وی گفت: بنگاه‌های اقتصادی پیش از هرگونه تغییر قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری پیشینی، باید مستندات لازم را به سازمان حمایت ارائه کنند تا به صورت کارشناسی بررسی و تصمیم‌گیری شود.
تابش تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت خودسرانه غیرمنطقی است و از تولیدکنندگان انتظار می‌رود که مطابق مقررات تعیین‌شده اقدام کنند. بر این اساس افزایش قیمت کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است و اگر بدون مصوبه تنظیم بازار و بررسی کارشناسی اسناد، نسبت به افزایش قیمت این کالاها اقدام شده باشد باید آن را اصلاح کرده و به قیمت‌های سال ۱۴۰۰ برگردانند.

دولت با هرگونه افزایش قیمت این کالاها، برخورد قانونی خواهد کرد

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توضیح داد: به استناد قانون، دولت با هرگونه افزایش قیمت این کالاها، برخورد قانونی خواهد کرد.
وی گفت: بنگاه‌ها باید درخواست‌های خود را به همراه اسناد و مدارک لازم برای طی مراحل کارشناسی ارائه کنند تا نسبت به اعلام نظر دقیق و کارشناسی درخواست آن‌ها اقدام و پس از طرح در ستاد تنظیم بازار، برای اجرا ابلاغ شود.
تابش کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند را لبنیات پرمصرف، شیرخام، حبوبات، گوشت‌مرغ، گوشت‌قرمز، تخم‌مرغ، قند و شکر، کودهای شیمیایی پایه، روغن خام و تصفیه شده خوراکی، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دام و طیور، گندم، آرد، نان، برنج، رب گوجه فرنگی، کنسرو تن ماهی، دارو و مکمل‌های دام و طیور، ماکارونی، دارو و تجهیزات پزشکی، انواع خودرو، انواع شوینده، یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کاغذ مطبوعات، چاپ و تحریر، روغن‌موتور، لاستیک خودرو، انواع پوشک و دستمال‌کاغذی، خدمات پزشکی، درمانی، تشخیصی و آزمایشگاهی، حمل‌ونقل بار و مسافر درون و برون‌شهری و عوارض جاده‌ای و بندری، اعلام کرد و هشدار داد که هیچ بهانه‌ای در افزایش قیمت این موارد پذیرفته نیست.
معاون وزیر صمت یادآور شد: مردم را باید با قیمت تولیدکننده آشنا کنیم و مصرف‌کننده بتواند به راحتی کالای خود را خریداری کند. این حق مصرف‌کننده است که از یک شبکه توزیع شیشه‌ای و شفاف برخوردار شود و دولت هم مکلف است که این حق مسلم مصرف‌کننده را تأمین کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای