آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34035

اقتصاد دستوری صنعت طیور را از پا درآورد

رئیس انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ ایران گفت: قیمت دستوری، نهاده دستوری، طول دوره پرورش و زمان فروش دستوری، مقصد و بازار دستوری، صنعت 10 میلیارد دلاری

اقتصاد دستوری صنعت طیور را از پا درآورد
رئیس انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ ایران گفت: قیمت دستوری، نهاده دستوری، طول دوره پرورش و زمان فروش دستوری، مقصد و بازار دستوری، صنعت 10 میلیارد دلاری طیور را از پا درآورده و اشتغال و امنیت غذایی را با خطر مواجه ساخته است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ عبدالعلی طهماسبی سال گذشته را سالی سیاه برای صنعت طیور دانست و افزود: در سال گذشته جراحی اقتصادی، نه تنها مرهمی بر درد بی‌پایان تولید ننهاد، بلکه جز رنج و خسران حاصلی برای فعالان صنعت طیور به ارمغان نیاورد.
عبدالعلی طهماسبی گفت: حذف ارز رانت‌زای ترجیحی می‌بایست با تمهیداتی همراه می‌شد که ضامن حفظ تقاضای موثر می‌بود که از آن جمله می‌توان به توزیع کالا برگ، تامین ذخایر استراتژیک از محل تولیدات داخلی و استمرار صادرات اشاره نمود که متاسفانه در تمام موارد بر عکس عمل شده و با تجمیع ناکارایی و عدم اثربخشی در سیاستگذاری و اجرا، بیمار به حال احتضار رها شد!

کاهش 15 درصدی تولید و کوچک شدن اقتصاد طیوردر سال گذشته

وی افزود: حداقل 15 درصد کاهش تولید و کوچک شدن اقتصاد بخش طیور و طول سال گذشته حاصل گوش فراندادن به صدای خرد شدن استخوان‌های تولیدکنندگان است که تجسم عینی: گوش اگر گوش تو، ناله اگر ناله من، آنچه البته به جای نرسد فریاد است.

صنعت 10 میلیارد دلاری طیور از پا درآمد

طهماسبی گفت: به‌راستی روزی اگر بخواهند مثال عینی برای اقتصاد دستوری و مضرات آن ذکر نمایند مصداقی بارزتر از سرنوشت صنعت طیور ایران نخواهد یافت. آنجا که قیمت دستوری، نهاده دستوری، طول دوره پرورش و زمان فروش دستوری، مقصد و بازار دستوری، صنعتی ده میلیارد دلاری را از پا درآورده و اشتغال و امنیت غذایی را با خطر مواجه ساخته است.

جایگزین تمامی تجربیات اقتصاد دستوری فضای پویای رقابتی است

وی با اشاره به اینکه لیکن هرگز نباید ناامید بود، اظهار امیدواری کرد با رویکرد مدیریتی مبتنی‌بر اصول علمی و تجربی موضوعات کهنه‌ای چون قیمت‌گذاری دستوری تنظیم بازار که عدم‌کارآیی آنها به دفعات در تجربیات داخل و خارج از کشور اثبات شده برچیده شود. همان‌طور که در نهایت تنها جایگزین تمامی تجربیات اقتصاد دستوری فضای پویای رقابتی بوده که ضامن منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و توأمان امنیت و ایمنی غذایی کشور را نیز دربر دارد.
وی گفت: ملت بزرگ ایران شایسته بهره‌مندی از دسترسی و دستیابی پایدار به منابع پروتئین باکیفیت هستند که همکاران ما در صنعت طیور همواره در تکاپوی تامین آن با مجاهدت و ایثار معنای امنیت غذایی را عینیت بخشیده‌اند. اکنون بر مسئولین است تا اتخاذ تدابیر و درایت لازم پاسخ تلاش‌های بی‌امان و از خودگذشتگی تولیدکنندگان را به شایستگی ادا نمایند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای