آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19047

اقتصاد عمومی ایران ضعیف‌تر می‌شود

آثار تورمی که در اثر حذف ارز 4200 تومانی پدید آمده تازه رخ نشان می‌دهد و تاثیر خود را بر قیمت‌ها نمایان می‌سازد.

اقتصاد عمومی ایران ضعیف‌تر می‌شود
آثار تورمی که در اثر حذف ارز 4200 تومانی پدید آمده تازه رخ نشان می‌دهد و تاثیر خود را بر قیمت‌ها نمایان می‌سازد.
اخبار سبز کشاورزی : آن‌طور که رسماً اعلام شده تنها در بخش خوراکی‌ها، قیمت کالا معادل 8/ 2 درصد بیش از ماه گذشته تورم داشته و قیمت کالاهای خوراکی با احتساب همین افزایش تورم 8/ 36 درصد رشد قیمت داشته است.
البته نرخ کامل تورم در پایان ماه خرداد امسال به 2/ 52 درصد رسیده که ممکن است در گذر زمان به رقم‌های بالاتری نیز برسد.
با این حال، برخی دولتمردان تاکید می‌کنند که رقم حاضر در تورم باگذر زمان همان‌گونه که سید ابراهیم رئیسی توضیح داد در درآمد جامعه هضم خواهد شد و تلخی آن از میان خواهد رفت.
در آخرین گفتگوی سیدابراهیم رئیسی با تلویزیون ایران رئیس جمهور توضیح داد که با توجه به کمک‌ها و یارانه‌هایی که دولت پرداخت می‌کند، همه افزایش قیمت‌ها به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد قابل تحمل خواهد بود و با گذشت زمان این افزایش قیمت‌ها در افزایش درآمدهای مردم هضم خواهد شد و در میان مدت آثار سختی آن از جامعه رخت بر خواهد بست.
در همین گفتگو رئیس جمهور اظهار کرده بود که دیگر چیزی گران نخواهد شد و با گران شدن کالاهایی که به‌طور غیرقانونی افزایش قیمت داشته‌اند، برخورد می‌شود.
البته پس از مصاحبه و یا حتی قبل از آن با گران شدن کالاهایی که به گفته دولت افزایش قیمت غیرمجاز داشتند، هیچ برخوردی صورت نگرفت و قیمت آن کالاها به نقطه پیشین بازنگشت.
این بدان معنی بود که دست‌کم درمورد مقابله با افزایش قیمت غیرمجاز کالاها، وعده و فرمان رئیس جمهور مورد توجه قرار نگرفت و عمل نشد.
اما حالا به این نکته توجه کنید که پس از اعمال تحریم‌ها و خروج ایالات متحده از سوی دونالد ترامپ، برابر نظریه مراکز پژوهشی، قیمت هزینه زندگی برای فقیرترن افراد جامعه یعنی دهک یک 32/ 5 برابر شده است.
این هزینه برای دهک دوم جامعه 34/ 5 برابر شده و برای دهک سوم هزینه‌های زندگی 23/ 5 برابر شده است.
البته می‌توان تخمین زد که برای سایر دهک‌های جامعه بسته به نوع و سبک زندگی و کالاهایی که مصرف می‌کند این هزینه در همین حد و یا حتی بیشتر افزایش یافته باشد، ولی تفاوت میان دهک‌ها در مواجه با رشد هزینه‌های زندگی آن است که در دهک‌های بالاتر، تمام هزینه‌های افزایش یافته از طریق فعالیت‌های اقتصادی از جیب مردم و یا منابع دولتی تامین می‌شود؛ ولی درمورد دهک‌های سوم تا یکم بسیار بعید است که آن‌ها امکان جذب منابع و تامین افزایش هزینه‌ها را داشته باشند و درست به همین دلیل لازم است که تمهیداتی برای توانمندسازی این دهک‌های ضعیف و بسیار ضعیف اندیشیده شود؛ چراکه در صورت عدم ورود دولت، احتمالا فقر اقشار را نابود می‌کند.
پنج برابر شدن هزینه زندگی طی چند سال اخیر در حالی که توان خرید و قدرت مالی افراد ایرانی به این اندازه رشد نکرد، سبب ضعیف و ضعیف‌تر شدن خانواده‌های ایرانی و کاهش قابل ملاحظه سطح زندگی عمومی آنان شده است؛ چنانکه سفره ایرانیان طی سال‌ها گذشته کوچک و کوچک‌تر شده است.
بعد از کاهش مصرف گوشت قرمز و لبنیات به‌خاطر گرانی، مصرف برنج ایرانی کاهش یافت و اکنون خبر می‌رسد که پس از گران شدن ماکارونی، مصرف ماکارونی در کشور یک سوم تا نصف کاهش یافته است؛ یعنی فروش کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی در کشور به همین اندازه تقلیل پیدا کرده است.
این یعنی تورم به همان اندازه که سفره‌های ایرانیان را کوچک می‌کند، به همان اندازه اقتصاد عمومی کشور و درآمد تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد.
در این میان، نکته قابل توجه برای مدیران کشور همین کوچک شدن اقتصاد کشور است؛ یعنی اگر روند حاضر ادامه پیدا کند، تولید که بازار نخست آن در داخل کشور است امکان تداوم حیات خود را از دست می‌دهد و زمین‌گیر می شود.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای