آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20974

امضای تفاهم‌نامه توسعه ناوگان کمباین غلات

تفاهم‌نامه توسعه ناوگان کمباین برداشت غلات میان وزارت جهاد کشاورزی، آستان قدس رضوی و کمباین‌سازی ایران امروز یکشنبه به امضا رسید.

امضای تفاهم‌نامه توسعه ناوگان کمباین غلات

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در آیین امضای این تفاهم نامه یک‌ساله، وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت و اهتمام آستان قدس رضوی و کمباین‌سازی ایران در ارتقای کمی و کیفی کمباین‌های برداشت غلات گفت: امسال در چارچوب این تفاهم‌نامه یک‌هزار دستگاه کمباین فرسوده بازسازی و ۸۰۰ دستگاه کمباین نو جایگزین می‌شود که به بهره‌وری در بخش کشاورزی کمک می‌کند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد ظرف سه سال آینده با استفاده از فناوری‌های نوین و افزایش سرمایه‌گذاری، شرایط مطلوبی در حوزه کمباین و مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد شود و از این طریق هم به ارتقای کمی و کیفی تولید و بهبود بازار دست یابیم و هم به آورده‌ای که می‌تواند تا مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی را رشد دهد، برسیم.

بیشتر بخوانید: هدر رفت دسترنج کشاورزان زیر چرخ کمباین‌های فرسوده

فاصله ایران با دیگر کشورهای دنیا در حوزه کمباین‌سازی زیاد است

وی با اذعان به این که فاصله ایران با دیگر کشورهای دنیا در حوزه کمباین‌سازی زیاد است، اظهار داشت: ما می‌توانیم به فناوری‌های نو در این حوزه دست یابیم که به سرمایه‌گذاری و همت نیاز دارد.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی در واقع کاربر و بهره‌برداران کمباین‌ها هستند و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با نوسازی و تامین کمباین‌های جدید از نظر اقتصادی و تولید گندم و غلات بسیار موثر خواهد بود.

ارتقای نوسازی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در سال‌های آینده

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که فصل جدیدی در حوزه حمایت از مکانیزاسیون کشاورزی و بخش خصوصی در این حوزه آغاز شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ درصد منافع سرمایه‌گذاری ما در کمباین سازی ایران به بخش کشاورزی برمی‌گردد.

وی در همین حال ابراز امیدواری کرد نوسازی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در سال‌های آینده در سطح کلان‌تری پیش برود.

بازسازی کمباین‌های فرسوده در اولویت است

همچنین در این نشست، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به اینکه به اینکه امنیت غذایی یکی از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: اولین کار ما در مجموعه آستان قدس، مسئله بذر نهال است.

امسال کارخانه بذر نهال را به پیشرفت قابل قبولی می‌رسانیم. ما کار‌های خوبی را در حوزه گندم انجام دادیم و به اندازه توانمان درحال فعالیت هستیم، به مسئله بذر ورود دانشی داشتیم و به وزارت جهاد کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مسئله استفاده از دانش بنیان‌ها درافزایش کیفیت ورود نداشتیم، اما الان از دانش روز با همکاری سپاه در حال فعالیت هستیم. ما از دانش روز برای برداشت استفاده می‌کنیم. کارخانه کمباین سازی را می‌توانیم با دانش روز بهتر کنیم. دولت‌های گذشته برای به روز رسانی کمباین‌ها کمک نکردند و الان ۴۰ درصد شرکت کمباین سازی درحال فعالیت است. کشور در تحریم بود و اتوبوس وارد نمی‌شد. در آستان قدس، به جای اینکه واردات انجام بدهیم و ارزهایمان از دست برود، در شرکت شهاب خودرو، اتوبوس‌ها را بازسازی می‌کردیم.

رحمتی اظهار داشت: در این تفاهم، بازسازی کمباین‌های فرسوده در اولویت است و با هزینه کمتر، بهره وری بیشتر را خواهیم داشت. یک بند هم اضافه کنیم تا از مرکز دانش بنیان‌ها استفاده کنیم و ظرفیت کمباین‌های کشور را هم افزایش دهیم.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه به امضای معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، نماینده آستان قدس رضوی و مدیرعامل کمباین‌سازی ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی و قائم‌مقام آستان قدس رضوی در محل وزارتخانه رسید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای