آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20178

امضای سند یکسان‌سازی استاندارد محصولات بین ایران و روسیه

سند یکسان‌سازی استاندارد محصولات کشاورزی بین دو کشور ایران و روسیه، برای برداشتن موانع صادرکنندگان ایرانی و چند برابر شدن صادرات این محصولات به روسیه امضاء شد.

امضای سند یکسان‌سازی استاندارد محصولات بین ایران و روسیه

افزایش چند برابری صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

سند یکسان‌سازی استاندارد محصولات کشاورزی بین دو کشور ایران و روسیه، برای برداشتن موانع از مقابل صادرکنندگان ایرانی و چند برابر شدن صادرات این محصولات به همسایه شمالی به امضاء رسید.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، سال گذشته بود که نهادهای نظارتی در روسیه واردات برخی محصولات کشاورزی از ایران ازجمله فلفل دلمه‌ای، سبزی و صیفی‌جات را ممنوع کردند.
این اقدام به‌دلیل خلایی قانونی نبود یکپارچه‌سازی اطلاعات در زمینه مدیریت مصرف بهینه آفتکش‌ها همچنین استانداردسازی و هم‌ترازسازی نحوه اعمال و مصرف آفتکش‌ها روی داد که با تلاش بسیار موانع از سر راه صادرات ایران به روسیه برداشته شد؛ اما حل ریشه‌ای این مشکل به تفاهمی بزرگ‌تر نیاز داشت، تفاهمی که در قالب یک سند مهم یکسان‌سازی استاندارد محصولات کشاورزی بین ایران و روسیه حاصل شد. اکنون با امضای این سند موانع اصلی از پیش پای صادرکنندگان ایرانی برداشته شد.
در مذاکرات فشرده بین رؤسای سازمان حفظ نباتات ایران و روسیه در مسکو، سندی به امضاء رسید که بر اساس آن، ضمن یکسان شدن استاندارد محصولات کشاورزی و یکپارچه‌سازی اطلاعات، همه گواهی‌های بهداشتی بین دو کشور از طریق الکترونیکی صادر خواهد شد.

تقویت دیپلماسی غذایی بین ایران و روسیه

شاهپور علائی‌مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشورمان، پس از امضای این سند همکاری گفت: در راستای تقویت دیپلماسی غذایی بین ایران و روسیه در حوزه کشاورزی با منشأ گیاهی، برای نخستین‌بار سند مهمی به امضاء رسید که براساس آن از این پس اطلاعات مربوط به مدیریت بهینه، صدور تمام گواهی‌های بهداشتی، هم‌ترازی و استانداردسازی نحوه استفاده از آفتکش‌ها، به‌صورت یکپارچه مبادله شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه به‌دلیل نبود سازکار منسجم در نحوه استفاده از آفتکش‌ها، سال گذشته به‌طور موقت ورود برخی محصولات کشاورزی به روسیه تعلیق شده بود، افزود: با اجرایی شدن این سند سامانه‌های نظارتی دو کشور با تبادل اطلاعات از هر گونه تقلب و تخلف احتمالی جلوگیری خواهند کرد.

استاندارد‌های یکسان استفاده از سموم و آفتکش‌ها در هر 2 کشور

وی گفت: با امضای این سند دیگر شاهد مشکلاتی که سال گذشته برای صادرات فلفل دلمه‌ای، سبزی و صیفی‌جات به روسیه ایجاد شده بود، نخواهیم بود، چراکه اکنون استاندارد‌های استفاده از سموم و آفتکش‌ها در هر دو کشور یکسان خواهد شد.
علائی‌مقدم با اشاره به ضرورت تامین امنیت غذایی گفت: با توافقاتی که به‌دست آمد، مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه هموار و به سرعت میزان صادرات به این کشور دو برابر می‌شود.

زمینه رشد مبادلات در حوزه محصولات کشاورزی فراهم شد

سرگئی دانکورت، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات روسیه، هم با بیان اینکه تامین امنیت پایدار غذایی در مسیری شفاف و با استاندارد یکسان، مورد تاکید هر دو کشور است، گفت: با امضای این سند همه مشکلات و تنگنا‌های گذشته برطرف و زمینه رشد مبادلات در حوزه محصولات کشاورزی فراهم شد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای