آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26209

انباشت مرغ در مرغداری‌ها

انباشت مرغ در مرغداری‌ها / مرغداران از انباشت مرغ در مرغداری ها به دلیل عدم کشش بازار مصرف خبر می دهند؛ وضعیتی که موجب افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب

انباشت مرغ در مرغداری‌ها
مرغداران از انباشت مرغ در مرغداری ها به دلیل عدم کشش بازار مصرف خبر می دهند؛ وضعیتی که موجب افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب و زیان شدید مرغداران و درخواست کمک آن ها از وزارت جهاد کشاورزی شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا، مرغداران معتقدند عدم کشش بازار مصرف برای خرید مرغ گرم، پرهیز شرکت پشتبانی امور دام کشور از حمایت از مرغدارانی که نژاد آرین ندارند و همچنین سیاستگذاری غیر کارشناسی تولید موجب انباشت مرغ در مرغداری ها شده است؛ موضوعی که زیان مرغداران را در کنار گرانی نهاده های تولید رقم زده و صدای اعتراض آن ها را درآورده است.

پیش بینی کاهش قیمت مرغ طی روزهای آتی

قاسم زاده رئیس اتحادیه قصابان و مرغ فروشان خراسان شمالی از کاهش قیمت مرغ در استان خبر داد و اظهار کرد: روز گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار ۵۸ هزار تومان بود و امروز این قیمت در بازار استان به ۵۴ هزار تومان رسید.
وی افزود: همچنان عرضه مرغ در بازار این استان زیاد است و پیش بینی می شود طی روزهای آتی قیمت ها دوباره کاهش یابد.

مرغ ایرانی به کویت صادر می‌شود مرغ ایرانی به کویت صادر می‌شود

قاسم زاده بیان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلی که در حوزه تولید مرغ و عرضه آن وجود دارد این است که عرضه مرغ افزایش و قیمت ها کاهش یافته است اما قیمت نهاده ها در حال افزایش بوده و مرغدار در این میان متضرر شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مرغ در استان های هم جوار خراسان شمالی از این استان کمتر بوده، برخی اقدام به ورود مرغ به داخل استان کرده اند و در بخش هایی همچون رستوران ها به فروش می رسانند؛ برای جلوگیری از متضرر شدن مرغداران جلوی ورود مرغ به داخل استان گرفته می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از نگرانی های ما این است که با توجه به وضعیت پیش آمده، مرغداران برای جوجه ریزی شب عید بی انگیزه شوند در این صورت میزان جوجه ریزی کاهش یافته و دوباره قیمت ها افزایش خواهد یافت.

رابطه مستقیم قیمت جوجه یک روزه با میزان جوجه ریزی

علیرضا صادق مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کل کشور با افزایش تولید مرغ مواجه بوده است، گفت: طبق اعلام اتحادیه سراسری مرغداران، میزان جوجه ریزی انجام شده در مرغداری ها در دوره گذشته ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه بوده و این در حالی است که این مقدار در این دوره به ۱۱۷ میلیون قطعه رسیده که این امر نیز سبب افزایش تولید گوشت مرغ شده است.
وی با اشاره به اینکه همیشه رابطه مستقیمی میان قیمت جوجه یک روزه و جوجه ریزی وجود دارد، افزود: کاهش قیمت جوجه یک روزه سبب شد تا مرغداران تمایل بیشتری به افزایش تولید داشته باشند.
صادق تصریح کرد: از سوی دیگر افزایش قیمت گوشت مرغ در دوره گذشته خود عاملی بود که انگیزه افزایش جوجه ریزی را در مرغدار به امید اینکه محصول تولیدی را با قیمت بالا به فروش برساند نیز ایجاد کرد.

هیچ یک وعده‌های دولت به مرغداران عملی نشد هیچ یک وعده‌های دولت به مرغداران عملی نشد

خرید مرغ های با نژاد داخلی برای حمایت از مرغداران

وی ادامه داد: در حال حاضر قرار بر این شده تا برای جلوگیری از متضرر شدن مرغدارها، شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ هایی که با نژاد ایرانی (نژاد آرین) تولید شده را خریداری و ذخیره سازی کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر زمینه صادرات از سوی وزارتخانه برای مرغ های با نژاد خارجی فراهم شده است.
به گفته وی تعرفه صادرات برای این مرغ ها صفر است و صادرکننده نیازی یه پرداخت تعرفه جهت صادرات این مرغ ها ندارد.

هیچ محدودیتی برای خروج مرغ به سایر استان ها از خراسان شمالی وجود ندارد

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: علاوه بر آن این سازمان هیچ محدودیتی را برای ارسال مرغ به استانی همچون خراسان رضوی و یا مشهد ایجاد نکرده و مرغدار می تواند گوشت مرغ و یا مرغ زنده را به سایر شهر و استان ها ارسال کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، نیاز بازار خراسان شمالی به گوشت مرغ ۳۵ تن در روز بوده و این در حالی است که روزانه ۵۵ تن مرغ وارد بازار می شود.

نبود نگرانی برای جوجه ریزی روزهای پایانی سال و شب عید

صادق در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی برای کاهش جوجه ریزی برای روزهای پایانی سال و شب عید وجود دارد و یا خیر؟ تصریح کرد: مرغدار در هر شرایطی که باشد (حتی اگر در دروه های پیشین بازار خوبی نداشته باشند) بازار شب عید را از دست نمی دهد و در حال حاضر تعدادی از تولیدکنندگان درخواست جوجه ریزی را برای شب عید داده اند.
وی تاکید کرد: یکی از نگرانی های ما برای شب عید حتی خروج گوشت مرغ از استان به سایر استان ها است و اگر این مشکل به وجود نیاید مشکلی برای تامین گوشت مرغ شب عید به وجود نخواهد آمد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیاز خراسان شمالی به گوشت مرغ در روزهای پایانی سال و طی ایام نوروز، روزانه ۶۰ تا ۷۰ تن است که طی یکی دو سال گذشته این مقدار به ۱۵۰ تن نیز رسید.
وی گفت: اگر نیاز بازار ۷۰ تن باشد هیچ مشکلی برای تامین این مقدار از گوشت به وجود نخواهد آمد.پ

کشتار مرغ‌های تخم گذار کشتار مرغ‌های تخم گذار

وجود دو برابر گوشت مرغ مازاد بر نیاز در استان

معصومه قربانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: یکی از دلایلی که موجب شده تا در این دوره از جوجه ریزی در کشور با افزایش مواجه شویم این بوده که از سوی جهاد کشاورزی اعلام شده که از آن ها حمایت های لازم انجام خواهد شد.
وی افزود: در همین راستا تولیدکنندگان نیز تصور می کردند که می توانند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و متضرر نشوند.
قربانی با بیان اینکه در خراسان شمالی طی این دوره تقریبا دو برابر نیاز، گوشت مرغ مازاد وجود دارد، ادامه داد: قیمت تمام شده مرغ زنده جلوی درب واحد تولیدی ۴۶ تا ۴۹ هزار تومان است این در حالی است که هر کیلوگرم مرغ زنده جلوی درب مرغداری با قیمت ۳۷ هزار تومان و حتی کمتر از آن به فروش می رسد.
وی تصریح کرد: با این وضعیت، کمترین ضرری که یک واحد مرغداری ۱۰ هزار قطعه ای طی این دوره می دهد حدود ۱۵۰ میلیون تومان و یک واحد ۷ هزار قطعه ای حدود ۶۰ میلیون تومان است.

باید زمینه خرید مرغ با نژادهای خارجی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام انجام شود

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه متاسفانه در حال حاضر با انباشت گوشت مرغ در استان مواجه هستیم، گفت: یک اقدام خوبی که در حال حاضر از سوی شرکت پشتیبانی برای حمایت از مرغداران انجام می شود، خرید مرغ های با نژاد داخلی است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که حدود ۸ واحد تولیدی مرغ در این استان مرغ با نژاد داخلی تولید می کند و باید اقدامات لازم برای خرید مرغ با نژادهای خارجی نیز صورت گیرد.

ارسال مرغ به سایر استان ها درد چندانی دوا نمی کند

مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با اشاره به اینکه وضعیت مرغ مازاد در تمامی استان ها وجود دارد، گفت: ارسال مرغ از این استان به سایر استان ها درد چندانی را دوا نخواهد کرد؛ چراکه آن ها نیز دارای مرغ انباشت هستند و چندان خواهان مرغ تولیدی استان ما نیستند.

زمینه صادرات مرغ هرچه سریع تر فراهم شود

وی تاکید کرد: بنابراین شرکت پشتیبانی برای خرید مرغ با نژاد خارجی نیز باید وارد عرصه شده و از سوی دیگر صادرات مرغ به خارج از کشور نیز شروع شود.
قربانی گفت: قیمت مرغ زنده جلوی درب کشتارگاه به حدود ۳۰ هزار تومان نیز رسید که ورود مرغ و احتکار خانگی آن ها سبب شد تا قیمت کمی افزایش یابد.
وی افزود: علاوه بر مشکل به وجود آمده، قیمت جوجه یک روزه برای جوجه ریزی مجدد یکی از مهمترین مشکلات مرغداران در حال حاضر است؛ بطوریکه قیمت جوجه یک روزه در حال حاضر به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده و این رقم بالایی برای تولیدکنندگان است.

خرید و انجماد ۵۰ تن مرغ توسط پشتبانی امور دام استان

علیرضا توسلی نیا مدیر پشتیبانی امور دام خراسان شمالی همچنین از خرید و انجماد ۵۰ تن گوشت مرغ نژاد داخلی (آرین) خبر داد.
وی اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام فقط مجوز برای خرید و انجماد مرغ با نژاد داخلی را به ما داده است و فعلا مجوزی برای خرید و انجماد مرغ با نژاد خارجی نداریم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای