آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17284

انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ ابقاء یا تغییر

امروز انتخاب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و اعضای این هیات رئیسه برای یکسال دیگر انتخاب می‌شوند.

انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ ابقاء یا تغییر
اخبار سبز کشاورزی : امروز انتخاب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و اعضای این هیات رئیسه برای یکسال دیگر انتخاب می‌شوند.
بهترین مخالف در برابر قالیباف و همکاران متحد وی در هیات رئیسه فعلی مجلس، اعضای جبهه پایداری هستند که گفته می‌شود ماجرای سیسمونی گیت و سفر همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف را افشا و رسانه‌ای کردند.
در این باره، برخی هواداران قالیباف در مجلس می‌گویند که برخلاف انتظار جبهه پایداری، هواداران قالیباف همچنان مصرانه از وی حمایت می‌کنند و اگر به تعداد حامیان وی در صحن اضافه نشده باشد، از این تعداد کاسته نشده است.
در آن هنگام، هواداران قالیباف می‌گفتند که اعضای جبهه پایداری منحصراً برای کنار گذاشتن قالیباف دست به افشاگری می‌زنند و می‌خواستند تا در انتخاب دور جدید هیات رئیسه که امروز برگزار می‌شود قالیباف از ریاست مجلس کنار رود و افرادی مانند عبدالرضا مصری یا پژمان‌فر در جای او بنشینند.
اعضای جبهه پایداری البته می‌خواستند رئیس این جبهه، مرتضی آقاتهرانی در جایگاه ریاست تکیه بزند؛ اما آنها دریافتند که هیچ یک از اعضای جبهه پایداری قابلیت و توانایی لازم برای جلب حمایت نمایندگان را ندارند و به همین دلیل اکنون گمان غالب آن است که محمدباقر قالیباف در ریاست مجلس ابقا شود.
البته نمایندگان عضو جبهه پایداری دست از تلاش نکشیده و برای در اختیار گرفتن کرسی نایب رئیسی اقدام کرده‌اند.
هدف این نمایندگان آن است که هر دو کرسی نایب رئیسی در پارلمان را از آن خود کنند تا امکان مانور محمدباقر قالیباف به حداقل ممکن برسد. آنها علاوه‌بر این می‌خواهند تا تعداد اعضای خود را در هیات رئیسه به حداکثر ممکن کاهش برسانند تا در جلسه‌های هیات رئیسه امکان به کرسی نشاندن حرف خود را داشته باشند و به‌ویژه در رأی گیری‌های داخلی هیات رئیسه برای تصمیم گیری درباره امور داخلی مجلس داشتن تعداد بیشتر در ترکیب هیات رئیسه مهم و حیاتی است.
از این بابت در اختیار گرفتن کرسی منشی‌ها نیز برای اعضای جبهه پایداری با اهمیت است و آن جبهه امروز فرصت دارد تا خواست خود را با پیروزی در انتخابات هیات رئیسه به کرسی بنشاند و برای کنار زدن قالیباف در سال آینده برنامه‌ریزی کند.
با این حال و علی‌رغم تلاش گسترده اعضای جبهه پایداری ترکیب هواداران مجلس به گونه‌ای است که احتمال به دستگیری اکثریت را در هیات رئیسه از سوی جبهه دکور امید می‌نماید؛ در واقع قالیباف و نزدیکان او که از حمایت چهره‌های ارشد نظام برخوردار هستند خود را آماده کرده‌اند تا سومین سال را هم در هیات رئیسه اقامت و کرسی‌های خود را حفظ کنند.
آنها به خوبی می‌‌دانند که اگر قرار است در دوره بعدی مجلس حضور داشته باشند باید هم‌اکنون موقعیت خود را حفظ و این موقعیت را حتی در سال چهارم دوره کنونی نیز حفظ کنند.
این امر سبب می‌شود تا احتمال موفقیت جبهه پایداری در کسب حداکثری کرسی‌های هیات پارلمان کشورمان کاهش یابد و به همین میزان از توانایی این جبهه برای کنار زدن قالیباف از ریاست مجلس کاسته شود. امری که احتمال ریاست قالیباف بر دوره آینده مجلس شورای اسلامی نیز تقویت می‌کند و به همین نسبت هواداران رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی که اکنون بر کرسی سبز بهارستان تکیه زده‌اند را به باقی ماندن در پارلمان امیدوار می‌کند.
در این میان یک پرسش مهم آن است که اگر به جای محمدباقر قالیباف، کسی دیگری در ریاست مجلس می‌نشست چه اتفاقی رخ می‌داد؟ با ترکیب فعلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آیا مناسبات قوه مقننه با سایر قوا تغییر می‌کرد؟ آیا مطالبات مدنی و شهروندی ایرانیان بیشتر پیگیری می‌شد؟ آیا در رویکردها و هدف‌گذاری‌های پارلمانی تغییری رخ می‌داد؟ آیا آنچه امروز به‌عنوان جراحی اقتصادی شناخته می‌شود با تغییر رئیس مجلس رخ نمی‌داد؟
گمان نمی‌رود که هیچ یک از اتفاقات رخ می‌داد یا در رخداد آن تغییری مشاهده می‌شد؛ به همین دلیل پرسش اصلی برای مردم آن است که وقتی با تغییر هیات رئیسه مجلس تغییر ملموس و قابل اعتنا در رفتار مجلس رخ نمی‌دهد اصولاً برگزاری انتخابات هیات رئیسه در مجلس چه منفعتی دارد؟

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای