آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24162

انتخاب نمایندگان مجلس بین بد و بدتر

انتخاب نمایندگان مجلس بین بد و بدتر/ بسیاری از صنعتگران و فعالان اقتصادی امیدوار هستند که امروز آخرین روز کاری سیدرضا فاطمی امین نباشد!

انتخاب نمایندگان مجلس بین بد و بدتر
بسیاری از صنعتگران و فعالان اقتصادی امیدوار هستند که امروز آخرین روز کاری سیدرضا فاطمی امین نباشد!
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | قرار است امروز سه‌شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، را بررسی و درمورد باقی ماندن وی در این سمت یا برکناری وی تصمیم بگیرند.
پیش از این، یک بار و چندماه پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این وزیر کابینه سیدابراهیم رئیسی فرصت داده بودند تا امور وزارتخانه را اصلاح و وظایفی را که برعهده‌اش گذاشته شده، به دقت انجام دهد.
در واقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودند که وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت توانایی کافی برای راهبری و اداره این مجموعه مهم و تعیین کننده اقتصاد کشور را ندارد و به‌همین علت باید وی را استیضاح و برکنار کرد؛ اما همان موقع این دیدگاه مطرح شد که شاید بهتر باشد به این عضو کابینه مهلت بیشتری داده شود و به همین علت نمایندگان جلسه، در سوال از وزیر به فاطمی امین سه ماه برای سامان‌دهی امور فرصت دادند.
اما پس از پایان سه ماه عملکرد او نتوانست رضایت نمایندگان را جلب کند و گفته شد که اگر رایزنی‌ها و توصیه‌های قالیباف و نزدیکان سیدابراهیم رئیسی نبود، شاید از اول هم آن سه ماه مهلت به فاطمی امین داده نمی‌شد.
حالا و پس از گذشت آن سه ماه، وی نه فقط نتوانسته حمایت کمیسیون صنایع مجلس را به دست آورند که نزدیک شدن به رأی سایر نمایندگان هم برای فاطمی امین مسیر نبوده است و به همین دلیل در روزی که محمدباقر قالبیاف ریاست مجلس را برعهده نداشت، اعضای پارلمان تصمیم گرفتند طرح استیضاح این یار رئیسی را اعلام وصول و عملیاتی کنند. بدین ترتیب امروز قرار است سیدرضا فاطمی امین به عنوان نخستین عضو از کابینه ابراهیم رئیسی استیضاح شود.
البته اخبار متفاوتی از مجلس به گوش می‌رسد و گفته می‌شود که معاون پارلمانی دولت و سایر نزدیکان رئیس جمهور برای پس گرفتن طرح استیضاح تلاش فراوانی کردند. تلاش‌هایی که هیچ یک نتیجه نداده و باعث عبور خط از سر آقای وزیر نشده است. حتی گفته شد که قرار است رئیسی از فاطمی امین بخواهد که استعفاء کند تا وی را به جای سیدصولت مرتضوی به معاونت اجرایی خویش منصوب کند؛ اما این اتفاق هم نیفتاد و سرانجام قرار شد تا امروز جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.
اما در آن میان فعالان صنعتی و تجاری می‌گویند اگر روندی که برای استعفای وزیر پیشین کار و انتخاب جایگزین وی رخ داد، بخواهد برای وزیر صمت اتفاق بیفتد آنگاه بسیاری از رشته‌های فعالان عرصه صنعت، پنبه خواهد شد.
آنها می‌گویند اگر وزیر صمت امروز برکنار شود، دست‌کم سه ماه طول خواهد کشید تا فردی به‌عنوان جایگزین وی به مجلس معرفی شود؛ چراکه در جریان استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این حقیقت که دست رئیس برای انتخاب جایگزین وزیر، باز نیست برای همگان آشکار شد.
در آن تجربه پس از گذشت بیش از سه ماه سرپرست وزارتخانه برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی شد؛ اما نمایندگان به سرپرست وزارتخانه اعتماد نکردند و بدین ترتیب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتی سرپرست خود را هم از دست داد.
در نتیجه سیدابراهیم رئیسی ناچار شد از معاون اجرایی خود بخواهد که به مجلس برود و رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. بر این اساس فعالان اقتصادی تصریح می‌کنند حتی کسی که به‌عنوان سرپرست وزارتخانه معرفی می‌شود هم ممکن است با معیارهای یک مدیر توانا منطبق نباشد؛ از این بابت احتمالا سیاست‌های جاری وزارتخانه دوباره دچار تحول می‌شود و آنچه فعالان اقتصادی و صنعتی بر اساس سیاست‌های کنونی انجام داده‌اند، نابود می‌گردد.
حال اگر مجلس دوباره به سرپرست وزارتخانه برای نشستن بر کرسی وزیر رای ندهد و یا رئیس جمهور نفر دیگری را برای اخذ رای اعتماد روانه مجلس کند آن گاه در طول یک سال و چند ماه از عمر کابینه سید ابراهیم رئیسی، سه نفر با سه سلیقه و راهبرد مختلف سکان اداره این وزارتخانه را درست گرفته‌اند که این رویداد چیزی تقریباً شبیه وقوع فاجعه مدیریتی در یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های مدیریت صنعت و تجارت کشور است.
بر این پایه فعالان اقتصادی و صنعتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند تا امروز دوباره به سیدرضا فاطمی امین رای اعتماد بدهند و او را در جایگاه فعلی نگهدارند. آنان می‌گویند اگرچه ممکن است وزیر فعلی برای این وزارتخانه مناسب نباشد اما تداوم حضور وی بهتر از معلق شدن فعالیت یک وزارتخانه برای سه ماه و تغییر راهبردهای و ریل‌گذاری‌ها در سیستم صنعتی _ تجاری کشور است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای