آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33461

انحصار عامل کاهش کیفیت تولیدات کشاورزی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: اقتصاد دستوری و انحصار باعث کاهش کیفیت تولیدات شده و محصولاتی مشخص و بدون بررسی تحویل کشاورز می شود

انحصار عامل کاهش کیفیت تولیدات کشاورزی
رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: اقتصاد دستوری و انحصار باعث کاهش کیفیت تولیدات شده و محصولاتی مشخص و بدون بررسی تحویل کشاورز می شود که به امنیت غذایی صدمه وارد می کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ سید مهدی حسینی یزدی درباره چالش‌های پیش روی واردات سم و کود کشاورزی، اظهار کرد: اگر قرار باشد محصولی وارد شود باید کلی موانع کنار زده شود. داستان ما مثل داستان خودرو و پراید است. مصرف‌کننده باید پول خودرو اروپایی پرداخت کند تا پراید بخرد و کسی هم بخواهد خودرو خوب بخرد باید هزینه گزافی پرداخت کند.

۷۰ یا ۸۰ درصد کود در اختیار دولتی‌هاست

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان این که یکی از چالش‌های بخش نهاده‌های کشاورزی، شرکت‌های دولتی هستند، افزود: حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد کود در اختیار دولتی‌هاست ولی نه کیفیت خوبی دارند، نه برند معتبری هستند و نه قیمت مناسبی دارند. سؤال ما از دولت این است که این‌همه سوبسید برای چه چیزی مصرف می‌شود؟

چهار میلیون کشاورز و کارگر داریم که باید از آن‌ها حمایت شود

وی ادامه داد: حدود چهار میلیون کشاورز و کارگر داریم که باید از آن‌ها حمایت شود و در مقابل ۸۰ میلیون ایرانی داریم که باید غذای سالم در اختیار آن‌ها قرارداد.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران اضافه کرد: متأسفانه ارز تخصیصی به واردات محصولات کشاورزی هم جزو اولویت‌های دولت نیست که بخواهد زودتر اختصاص دهد. گاهی بیش از ۳۰ روز طول می‌کشد. امسال گفتند ارز دولتی را برمی‌دارند؛ ولی در مقابل با افزایش قیمت فراوان محصولات و تعرفه‌های سنگین وارداتی مواجه شدیم.

سموم غیرمجاز عامل برگشت محصولات

حسینی با یادآوری این که در کشور محصولات کشاورزی زیادی تولید می‌کنیم که به دلیل ظرفیت‌های فراوان قابلیت صادرات هم دارند، تصریح کرد: استفاده از سموم غیرمجاز باعث می شود که محصولات ما برگشت بخورد و در چنین شرایطی داشته هایمان از بین می رود. اگر آفت کش و کود خوب وارد کنیم، گندم یا سایر محصولات ما تولید بیشتری خواهند داشت. در این صورت نه تنها نیاز کشور تامین می شود؛ بلکه به سمت صادرات مستمر هم خواهیم رفت.
وی خواستار ایجاد بازار رقابتی شد و گفت: باید اجازه بدهیم که کشاورز توانایی انتخاب محصول با کیفیت داشته باشد و تاجر هم محصول خوب وارد کند.

اقتصاد دستوری و انحصار باعث کاهش کیفیت تولیدات شده

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با تاکید بر این که اقتصاد دستوری و انحصار باعث کاهش کیفیت تولیدات شده، توضیح داد: در همه جای دنیا براساس ارزیابی زمین و اقلیم تجویز کود و سم می کنند؛ ولی در ایران محصولاتی مشخص و بدون بررسی تحویل کشاورز می شود.
وی سهم بازار وارداتی در سموم کشور را ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: بخشی از این مقدار سمومی است که برای کشاورز مقدور به صرفه نیست و باقی هم سمومی است که ایران قادر به تولید آن نیست و تکنولوژی های جدید دارد. حدود هشت درصد هم بین تولید کنندگان و واردکنندگان مشترک است و دولت برای این هشت درصد انحصار ایجاد کرده و این انحصار رقابت و کیفیت را از بین برد.
حسینی در خاتمه یادآور شد: اگر تحریم برداشته شود و کمپانی‌های مطرح خارجی وارد ایران شوند معادلات بازار بهم می‌خورد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای