آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25945

اندر احوالات انبار سیب‌زمینی در وانفسای بی‌آبی

اندر احوالات انبار سیب‌زمینی در وانفسای بی‌آبی/استان همدان سالانه به‌طور میانگین دارای یک‌میلیون تن تولید سیب زمینی بوده که شهرستان های بهار و کبودراهنگ

اندر احوالات انبار سیب‌زمینی در وانفسای بی‌آبی
استان همدان سالانه به‌طور میانگین دارای یک‌میلیون تن تولید سیب زمینی بوده که شهرستان های بهار و کبودراهنگ با تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی جزء عمده‌ترین تولیدکنندگان سیب زمینی در این استان به شمار می‌روند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ؛ از این میزان سیب زمینی تولید شده در این دو شهرستان ۲۸۰ هزار تن در شهرستان بهار، ۲۰۰ هزار تن در کبودراهنگ و حدود ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی توسط کشاورزان این شهرستان ها در سایر استان ها تولید و در انبارهای منطقه نگهداری می شود.
قیمت پایین سیب زمینی در خرید از محل انبار این روزها موجب نگرانی و ناراحتی کشاورزان سیب زمینی کار این دو شهرستان شده است که چندی پیش نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی از اخذ دستور سهمیه صادرات سیب زمینی این دو شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت سیب زمینی در نشست با وزیر جهادکشاورزی مطالبه این قشر از جامعه را مطرح کردم و در این دیدار تقاضای مجوز صادرات حداقل ۲۵۰ هزار تن سیب زمینی از انبارهای شهرستان های بهار و کبودراهنگ با هماهنگی مدیریت جهادکشاورزی این دو شهرستان را درخواست دادم.

صادرات با مشکل جدی مواجه شده

فتح‌الله توسلی خاطرنشان کرد: به علت هزینه های بالای عوارض، صادرات با مشکل جدی مواجه شده که در همین رابطه حمایت از کشاورزان، حذف و یا کاهش عوارض صادراتی نیز مطرح شده است.
اما اینکه در کشت این میزان سیب زمینی به عنوان یک محصول پرآب‌بر با توجه به شرایط تنش آبی و خشکسالی‌های اخیر این دو شهرستان چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ و این دو شهرستان در کشت این‌محصول چه وضعیتی دارند؟ با مدیران جهادکشاورزی این دو شهرستان گفتگویی داشتیم.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد: شهرستان کبودراهنگ در سال جاری دارای بیش از ۴۰۰۰ هکتار سطح سبز سیب زمینی بود که از این میزان سطح حدود ۲۰۰ تن سیب زمینی برداشت شد.
اگر بخواهیم پایداری تولید داشته باشیم و کشاورزان و سیب زمینی کاران خسارت نبینند و دچار تضرر نشوند، یکی از راهکارها فرآوری محصول و جلوگیری از خام فروشی است
حمزه خانجانی گفت: هر ساله میزان تولید سیب زمینی شهرستان کبودراهنگ به طور متوسط ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تن بوده که از این میزان سیب زمینی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن توسط سیب زمینی کاران شهرستان در سایر شهرستان ها و یا سایر استان‌ها کشت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شهرستان کبودراهنگ به عنوان یکی از عمده‌ترین تولیدکنندگان سیب زمینی استان همدان به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر بخواهیم پایداری تولید داشته باشیم و کشاورزان و سیب زمینی کاران خسارت نبینند و دچار تضرر نشوند، یکی از راهکارها فرآوری محصول و جلوگیری از خام فروشی است.
خانجانی ادامه داد: راه دیگر این است که در یک فرصت ایجاد شده تنظیم بازار صادرات را به عنوان یک سیاست انگیزشی برای حمایت از تولید در دستور کار قرار دهیم.
وی تعداد سیب زمینی کاران کبودراهنگ را ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر دانست و گفت: میزان تولید سالیانه سیب زمینی استان همدان یک میلیون تن بوده که حدود ۲۰۰ تن آن به عنوان بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی به صورت مازاد برای مصرف اختصاص دارد و برای فروش در انبار نگهداری می‌شود.
کشورهایی چون ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان از جمله کشورهای هدف برای صادرات سیب زمینی خواهد بود
خانجانی با تأکید بر اینکه دولت باید سیاستی اتخاذ کند که از تولید حمایت شود و تولیدکننده سرپا بماند، افزود: سازمان جهادکشاورزی استان پیشنهاد پیگیری برای اخذ سهمیه صادرات سیب زمینی را به نماینده شهرستان کبودراهنگ و بهار داد که این موضوع در کمیته فنی مطرح شد.
وی با بیان اینکه پیش از این استان اردبیل نسبت به اخذ سهمیه صادرات سیب زمینی اقدام کرده است، ادامه داد: با پیگیری نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی اخذ سهمیه صادرات سیب زمینی این دو شهرستان نیز محقق شد.
خانجانی اضافه کرد: کشورهایی چون ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان از جمله کشورهای هدف برای صادرات سیب زمینی خواهد بود چراکه به علت بالا بودن هزینه های حمل و نقل صادرات سیب زمینی به کشورهای دورتر برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

سیب زمینی و قیمت و میزان تولید آن در بازار سیب زمینی و قیمت و میزان تولید آن در بازار

وی تعرفه هر کیلو سیب زمینی در بحث صادرات را ۶۰۰۰ تومان برشمرد و گفت: اگر قیمت هر کیلو سیب زمینی را به قیمت تعرفه صادرات اضافه کنیم‌، قیمت نهایی آن برای فروش توسط سیب زمینی کاران ۱۶ هزار تومان بوده که تولیدکننده با این قیمت دیگر انگیزه ای برای صادرات نخواهد داشت. باید نسبت به این امر تدبیری اندیشیده شود ضمن اینکه در حال حاضر سیب زمینی بسیاری توسط سیب زمینی کاران این‌شهرستان به منظور بازاریابی در انبار نگهداری می‌شود.
خانجانی در ادامه در رابطه با سیب زمینی و نحوه آبیاری آن در شهرستان تصریح کرد: سیب زمینی گیاهی است که ۷۰۰۰ مترمکعب آب استفاده می‌کند اما عملکرد آن متوسط ۴۰ تا ۵۰ تن بوده و به ازای هر لیتر آب ۵.۵ کیلو گرم کالری تولید دارد.
وی با اشاره به اینکه در کشت سیب زمینی این شهرستان به منظور کاهش مصرف آب این‌محصول، چندین برنامه در دست اجراست، افزود: برای جلوگیری از مصرف آب در کشت این‌محصول با تأخیر انداختن تاریخ کشت معمولاً کشت سیب زمینی شهرستان در مردادماه انجام می‌شود.
خانجانی یادآور شد: علاوه بر تأخیر در تاریخ کشت سیب زمینی برای جلوگیری از مصرف آب بالا، از ارقام زودرس برای کشت این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد که با این اقدام سیب زمینی کشت شده ظرف ۷۰ تا ۹۰ روز قابل برداشت خواهد بود.
وی همچنین یادآور شد: استفاده از آبیاری ترکیبی در کشت سیب زمینی نیز از جمله مواردی است که در کشت سیب زمینی شهرستان امسال برای نخستین بار انجام شد.
خانجانی بیان کرد: باید در بحث ترویج و آموزش آبیاری ترکیبی بیشتر کار شده و از اصلاح الگوی کشت حمایت شود ضمن اینکه در این رابطه تحویل نهاده به کشاورزان نیز از اهمیت ویژه‌ای در ترغیب و انگیزش آنها برخوردار خواهد بود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار هم با اشاره به اینکه صددرصد مزارع سیب‌زمینی شهرستان بهار به سیستم‌آبیاری قطره‌ای مجهز هستند، گفت: کشت سیب‌زمینی شهرستان بهار بیشتر از نوع تابستانه بوده که در اوایل اسفندماه کشت و در تیرماه برداشت آن آغاز می‌شود و طی این مدت کشت تا برداشت در سه ماه اسفند، فرودین و نیمه اردیبهشت‌ماه از طریق نزولات آسمانی و بارندگی آبیاری آن انجام می‌گیرد و آب چندانی نیاز ندارد.
عبدالحسین اکبری سطح زیرکشت امسال سیب‌زمینی شهرستان را ۵۷۰۰ هکتار برشمرد و افزود: شهرستان بهار رتبه نخست تولید سیب‌زمینی در استان را دارد و محصول تولید شده علاوه بر استفاده و مصرف استان همدان به سایر استان‌های کشور هم ارسال می‌شود ضمن اینکه در سنوات گذشته با توجه به قیمت پایین‌تر سیب‌زمینی و عدم‌کشش بازار کشور محصول سیب‌زمینی شهرستان بهار به کشورهای افغانستان و عراق هم صادر می‌شد.

وی با اشاره به فعالیت تنها یک واحد صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در شهرستان بهار به نام الوند نشاسته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو واحد صنایع تبدیلی در حوزه سیب‌زمینی شهرستان توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دست احداث است.
اکبری بیان کرد: از این دو واحد صنایع تبدیلی در دست احداث یکی از واحدها دارای پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده و واحد دیگر مراحل اخذ مجوز آن انجام شده و در شرف معرفی به بانک به منظور دریافت تسهیلات بانکی برای احداث طرح خود است.
وی یادآور شد: در حال حاضر تنها صنایع تبدیلی در حال فعالیت شهرستان به تنهایی پاسخگوی فرآوری محصول سیب‌زمینی تولید شده شهرستان نیست و به طور قطع با افتتاح و بهره‌برداری دو واحد صنایع تبدیلی در دست احداث مشکل شهرستان در زمینه فرآوری سیب‌زمینی مرتفع شده و این دو واحد، فرآوری سیب‌زمینی کل شهرستان را پوشش خواهند داد.
اکبری تعداد سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار را ۲۰۰۰ نفر برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان بهار دارای ۵۷ انبار سردخانه بالای صفر برای نگهداری محصول سیب‌زمینی شهرستان با ظرفیت ۱۴۳ هزار تن بوده که علاوه بر آن تعدادی هم با اخذ مجوز در حال ساخت هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد انبار و سردخانه‌های بالای صفر نگهداری سیب‌زمینی شهرستان پاسخگوی نیاز شهرستان است، یادآور شد: با توجه به تابستانه بودن سیب‌زمینی شهرستان بهار هر ساله ۲۵۰ هزار تن از سیب‌زمینی پاییزه سایر استان‌ها برای نگهداری در انبار سرد و مکانیزه از اوایل مهرماه وارد شهرستان می‌شود.
در پایان امیدواریم در حمایت از کشاورزان و سیب زمینی کاران با پیگیری لازم در حذف و یا کاهش هزینه های بالای عوارض صادراتی این محصول نیز توجه ویژه‌شود ضمن اینکه نباید از توسعه صنایع تبدیلی این حوزه با جذب سرمایه گذاران جدید غافل ماند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای