آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18034

انصراف کشاورزان از کشت تابستانه با گرانی نهاده‌ها

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به انصراف بسیاری از کشاورزان از کشت تابستانه با توجه به گرانی نهاده‌ها، گفت: به سبب بروز بحران آب و خشک‌سالی

انصراف کشاورزان از کشت تابستانه با گرانی نهاده‌ها
مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به انصراف بسیاری از کشاورزان از کشت تابستانه با توجه به گرانی نهاده‌ها، گفت: به سبب بروز بحران آب و خشک‌سالی، کشت تابستانه برخی محصولات به خاطر آب‌بر بودن با محدودیت مواجه شده و این در شرایطی است که محصولاتی مانند برنج، ذرت، سویا و… نیاز اصلی کشور است و باید برای کاهش وابستگی به خارج تولید شوند تا از واردات آن‌ها کاسته شود.
محمدشفیع ملک‌زاده در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: قیمت سم، بذر و کود به قدری بالا رفته که برخی کشاورزان به سبب نداشتن نقدینگی لازم از ادامه کشت منصرف شده‌اند یا زمین خود را اجاره داده‌اند.
ملک‌زاده افزود: طی سالیان اخیر قیمت کود و سم در دو تا سه مرحله افزایش یافت و با حذف ارز ترجیحی و گران شدن دلار نرخ نهاده‌ها بسیار بالا رفت و بسیاری از کشاورزان نتوانستند به مقدار نیاز از کود و سم استفاده کنند که این امر افت راندمان تولید را در پی دارد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال آفتکشی که سه سال قبل 30هزار تومان بود، اکنون به 600هزار تومان رسیده که این امر به سبب افزایش هزینه‌های تولید، تحریم، جنگ روسیه و اوکراین و… رخ داده است.
مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این‌که آیا با حذف ارز دولتی کود و سم به مقدار نیاز در بازار یافت می‌شود یا خیر، گفت: بله، ولی با حذف ارز دولتی، قیمت کودهای فسفاته و پتاسه دو تا سه برابر شده و چون کشاورز مشکل نقدینگی دارد، تسهیلات نمی‌گیرد و حمایت نمی‌شود، خیر عملکرد بالا را می‌زند و از سم و کود استفاده نمی‌کند.
وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی نیز قیمت کالایی که سه سال قیب 90میلیون بوده، اکنون به 600میلیون رسیده و سبب شده ادامه فعالیت سخت شود.
مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار داشت: با توجه به این‌که دولت روی کشت قراردادی تمرکز کرده، اگر درست و مانند کشورهای پیشرفته عمل شود، کشت تابستانه و زمستانه به خوبی پیش می‌رود و محصولات مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود؛ لذا تأمین نهاده‌ها، تضمین خرید محصول و برنامه‌ریزی برای کشت باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای