آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25795

افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت دغدغه اصلی نظام مهندسی

افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی دغدغه اصلی نظام مهندسی/ کشاورزی به‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی ‌ازجمله موضوعاتی است

افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت دغدغه اصلی نظام مهندسی
کشاورزی به‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی ‌ازجمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و اظهارنظر کارشناسان بوده است و اهمیت این صنعت و فعالان این بخش بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل، وجود تشکلی خاص برای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و ایجاد تشکلی تخصصی که هماهنگی و همکاری بین شاغلان این بخش و ادارات دولتی را برعهده داشته باشد، امری ضروری است. در سوم تیرماه ۱۳۸۰، قانون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در ۱۳ تیرماه ۱۳۸۰ با تأیید شورای نگهبان قانون اساسی این سازمان رسمیت یافت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از سپهر کشاورزی ؛ در این راستا گفت‌وگویی با دکتر مرضیه فرخی‌راد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، انجام شده است که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی دغدغه اصلی این نهاد

افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی دغدغه اصلی این نهاد

برای تحقق شعار سال و جامه عمل پوشاندن به سخنان رهبری چه برنامه‌هایی دارید؟

انتخاب شعار سال با مضمون سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در سه حوزه ارتقای تولید، بهره‌مندی از دانش و فناوری پیشرفته با هدف توسعه کارآفرینی وظیفه سنگینی را متوجه مسئولین نموده است. بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر تولید محصولات کشاورزی از طریق نفوذ دانش تخصصی می تواند فضای بسیار خوبی را در عرصه‌های رقابتی در سطح داخلی و بین‌المللی ایجاد کند.
بنابراین از انتخاب نوع فعالیت در این عرصه تا جهت‌بخشی به سرمایه‌گذاری با هدف توسعه کشاورزی و ایجاد زمینه‌های اشتغال در واقع زمینه‌ساز محقق ساختن اهداف توسعه پایدار در بخش کشاورزی از طریق مهندسی کردن تولید است.
از اهداف و وظایف مهم این سازمان به موجب قانون تاسیس (مصوب مجلس شورای اسلامی) و آیین‌نامه اجرایی آن (مصوبه هیأت وزیران) نظام‌مند کردن فعالیت‌های کشاورزی در راستای توسعه پایدار، دانش گستری مستمر، گسترش فناوری‌های نوین و افزایش نفوذ دانش در محیط کشاورزی و تکنولوژی محور کردن نظام‌های تولید بازارهای کشاورزی در کشور، افزایش جذب سرمایه‌های مردمی، ارتقای شاخص سرمایه‌پذیری در بخش کشاورزی و توسعه بهره‌وری و اقتصادی نمودن تولید در واحد سطح است و ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای و مهارتی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و ارتقای اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری تخصصی و ورود افراد متخصص و ذی‌نفع در واحدهای تولیدی بخش کشاورزی می‌تواند یکی از ارکان مهم در تولید دانش محور باشد.
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستای آسان‌سازی سرمایه‌گذاری طی وظیفه‌مندی خود در صدور مجوزها در بخش‌های مختلف از طریق سهولت صدور مجوزها به‌عنوان دروازه ورود سرمایه طی سال‌های اخیر این فعالیت را در دستور کار دارد و با عمومیت بخشی به کاربرد دانش و فناوری جدید در کشاورزی از طریق ایجاد زمینه حضور متخصصین امر در فعالیت‌های تولیدی زمینه را برای ورود و نفوذ دانش فنی در تولید با هدف ارتقای سطح و کیفیت تولید مهیا نموده است.
در این ارتباط وظیفه ارائه خدمات مشاوره‌ای در جهت تولید دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری از طریق کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای کیفیت تولید محصولات کشاورزی سبب افزایش قدرت رقابتی خواهد شد که این مهم می‌تواند با استفاده از دانش نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص در کشور و حمایت همه جانبه از این کارشناسان جامه عمل پوشانده شود.
در این راستا، براساس اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بخشی از امور تصدی‌گری وظایف وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صدور مجوزهای بخش کشاورزی و نیز در راستای مفاد مندرج در قانون نظام جامع دامپروری کشور و قانون نظام گلخانه‌ای کشور تمامی واحدهای تولیدی در زمان احداث واحد ملزم هستند از خدمات مشاوره فنی کارشناسان ناظر بر ساخت این واحدها و در زمان بهره‌برداری از دانش تخصصی مسئولین فنی استفاده نمایند و این مهم علاوه‌بر ساماندهی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان در عرصه‌های تولیدی بخش کشاورزی می‌تواند زمینه‌ساز تولید دانش‌بنیان در بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت علمی دانش آموختگان در راستای تحقق شعار سال باشد که از این طریق این سازمان در حال انجام است.

گلستان خاستگاه برنج نیست گلستان خاستگاه برنج نیست

در راستای چابک‌سازی سازمان و نیز ارائه خدمات در بستر فضای مجازی تاکنون چه کرده‌اید؟

یکی از مصادیق چابک‌سازی سازمانی ایجاد شبکه‌ای از روابط داخلی و خارجی است که سازمان با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات بتواند زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات را با ذی‌نفعان فراهم نماید.
در این ارتباط بسترسازی در فضای مجازی می‌تواند در ایجاد فضای تعامل و اطلاع‌رسانی و همچنین تسهیل بهره‌مندی خدمات از سوی مخاطبان سازمان موثر باشد.
با توجه به اینکه سازمان با دو نوع از مخاطبین (اعضاء و بهره‌برداران بخش کشاورزی) مواجه است، نظر به حجم گسترده فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی در زمینه صدور مجوز واحدهای تولیدی، توانمندسازی اعضاء از طریق افزایش دانش و مهارت و روزآمد کردن دانش تخصصی فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و نیز ارجاع امور کارشناسی و نظارت بر روند فعالیت اعضاء در امور محوله نیاز بود تا سازمان در این راستا جهت سهولت دسترسی به این خدمات نسبت به ایجاد فضای مجازی در بستر وب اقدام نماید.
در حال حاضر، تمامی مجوزهای کسب‌وکار در حوزه‌های دام، طیور، آبزیان، واحدهای گلخانه‌ای، واحدهای گیاه‌پزشکی، کارت شناسایی واحدهای دامی و آبزیان و گواهی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی از طریق سامانه سماک وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است که عملیات اجرایی آن توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود و متقاضیان و صاحبان سرمایه می‌توانند با مراجعه به این درگاه نسبت به ثبت درخواست و اخذ مجوز خود اقدام نمایند.
این مجوزها دارای کد QR بوده و اصالت پروانه‌های صادره در این سامانه توسط سایر دستگاه‌ها قابل رؤیت است. همچنین به جهت بررسی هویت متقاضیان و ثبت تمامی فعالیت‌های کسب و کار در حوزه کشاورزی این سامانه با درگاه ملی کسب و کار لینک است.
در ارتباط با ارائه خدمات به اعضای سازمان از قبیل عضویت، اخذ رتبه و پروانه اشتغال ارجاع امور کارشناسی، طرح‌نویسی، مسئولیت فنی، نظارت بر ساخت واحدها، ارجاع امور به شرکت‌های مشاور و پیمانکار عضو سازمان، اخذ مجوز مراکز مشاوره خدمات غیردولتی و ورود گزارشات فنی واحد تحت مسئولیت هر یک از کارشناسان و ارائه خدمات آموزشی به اعضاء، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه «سانکا» توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد شده است که علاوه‌بر هوشمندسازی و نقش آن در توزیع عادلانه خدمات به اعضاء تمامی فعالیت اعضاء از طریق این سامانه توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قابل رصد است.
همچنین ایجاد پایگاه اطلاعات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی به آدرس agrieng.org/information این فرصت را ایجاد نموده است تا دسترسی به اطلاعات متنوع فنی و تخصصی مورد نیاز کارشناسان و ذینفعان بخش کشاورزی به سهولت امکان پذیر باشد.

آینده متخصصان کشاورزی تلفیقی از تخصص کشاورزی و هوش مصنوعی آینده متخصصان کشاورزی تلفیقی از تخصص کشاورزی و هوش مصنوعی

ارائه خدمات در بستر فضای مجازی چه رابطه‌ای با جهش تولید دارد؟

یکی از راهبردهای اساسی در جهش تولیدات بخش کشاورزی این است که بتوان دانش فنی موثر در تولید را به عرصه‌های تولیدی تزریق کرد.
جهت تسریع در اشتغال و اشاعه دانش بسترسازی در فضای مجازی می‌تواند موثر باشد؛ به‌طوری‌که اطلاعات فنی در حداقل زمان ممکن در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و دسترسی به این اطلاعات به سهولت انجام‌پذیر باشد. همچنین ارتقای سطح آگاهی بهره‌برداران نیز از طریق برگزاری آموزش‌های مهارتی ویژه بهره‌برداران می‌تواند در بستر فضای مجازی انجام شود.
آگاهی از مزیت رقابتی مناطق مختلف در تولیدات کشاورزی و طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها در مسیر تولیدات کشاورزی، اطلاع از روند صدور مجوزها نیز در جهت‌دهی سرمایه‌‌گذاری در این بخش کمک کننده خواهد بود. بنابراین توسعه نرم افزارها، پلتفرم ها و سخت افزارهای خاص در توسعه مهارتی و کوتاه کردن فاصله بین منبع ارائه خدمات با ذینفعان تاثیرگذار بوده و در بسیاری از موارد افراد با بهره‌مندی از فضای مجازی و سامانه‌ها بدون مراجعه حضوری می‌توانند از خدمات مورد نظر برخوردار شوند.
منظور از جهش تولید صرفاً تولید انبوه نیست، بلکه به معنای تولیدات هدفمند و استراتژیک است و در این مسیر باید مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پرداختن به شاخص تولید در فضای مجازی نیازمند نگاهی فراتر از نگاه ساده به فناوری اطلاعات یا ارتباطات به تولید است.
در این ارتباط باید به لایه زیرساخت‌های فیزیکی، لایه منطقی و لایه محتوا و لایه کاربرد نظام اجتماعی توجه شود. لایه کاربرد توجه زیادی به استارتاپ‌های خدماتی دارد که حوزه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خصوصاً خارجی است و باید تمرکز بیشتری بر استارتاپ‌های خدماتی و دانش‌بنیان باشد.
برای جهش تولید نیازمند جهت‌دهی فکری به سیاست‌گذاران، مهندسان و تولیدکنندگان بخش خصوصی هستیم. هچنین شفاف‌سازی و پاسخگو کردن دستگاه‌ها در سایه تقویت فضای مجازی ممکن خواهد بود و نیاز است با توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتباطات و خدمات دیجیتالی و ایجاد دولت الکترونیک کارآمد در جهت رفع نیاز کشور کار کرد. برای تشویق صاحبان کسب و کار نیز در خصوص استفاده از پلتفرم های داخلی باید به تولید محتوا در فضای مجازی از منظر کیفی غنا بخشید.

تنش کمبود منابع آبی بیخ گوش آذربایجان غربی تنش کمبود منابع آبی بیخ گوش آذربایجان غربی

در رابطه با استفاده بهینه و مدیریت منابع آب چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

استفاده بهینه از منابع آبی به‌عنوان یک منبع ملی و محرک اصلی در کشاورزی زمانی امکان‌پذیر است که سه اصل عمده کارآیی مصرف آب، عدالت در توزیع آب و حفظ تعادل بوم‌شناختی و زیست‌محیطی رعایت شود. آموزش و ترویج کشاورزی در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب از طریق ارائه راهکارهای سازه‌ای و غیرسازه‌ای به‌منظور افزایش راندمان آب آبیاری بسیار پررنگ است.
بنابراین جهت مدیریت مصرف آب کشاورزی نیاز به ارائه راهکارهای زراعی، تشکیلاتی، مدیریتی، فنی و مدیریت مشارکتی آبیاری است که در این راستا باید از حداکثر ظرفیت‌های موجود و توان بخش خصوصی استفاده کرد. در این راستا شرکت‌های دارای صلاحیت و پروانه اشتغال عضو سازمان امور مربوط به مشاوره در زمینه مطالعات، بررسی‌ها و بازدید و اجرای پروژه‌های امکان‌سنجی سیستم‌های آبیاری، مشاوره در زمینه مطالعات، بررسی‌ها بازدید و اجرای پروژه‌های آبرسانی و پوشش انهار، عملیات اجرایی درجه‌بندی کیفی آب و خاک کشاورزی، عملیات اجرایی تغذیه خاک (مزارع و باغ)، عملیات اجرایی و بازرسی نحوه بهره‌برداری از تاسیسات و پروژه‌های آب و خاک را در استان در دست اجرا دارند.
از طرفی مدیریت فنی واحدهای تولیدی توسط کارشناسان عضو این سازمان در امر نظارت بر مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آن با ارائه مشاوره‌های کارشناسی در استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، استفاده از شیوه‌های کشاورزی احیاء کننده، استفاده از شیوه‌های کشت بدون خاک یا هیدروپونیک در کنار بازیافت فاضلاب و استفاده از گلخانه‌های شیشه‌ای با بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا با کمترین مصرف آب و بیشترین بهره‌برداری از محصولات در حال انجام است که در تامین هدف پایداری مصرف منابع آب و بهینه سازی مصرف تاثیرگذار بوده است.
البته در این مسیر باید دولت در زمینه استفاده از تاسیسات به روز آبیاری نوین با ایجاد زیرساخت لازم در حوزه کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد.

اقدامات خود را در ارتباط با تولید مولد در کشور و مهندسی کردن فرایند تولید تشریح کنید

از مهم‌ترین اهداف سازمان دانش‌گستری مستمر در محیط کشاورزی، تکنولوژی محور کردن نظام‌های تولید و بازار کشاورزی کشور و تقویت نقش‌آفرینی صاحبان دانش مهندسی و افزایش نفوذ دانش در محیط کشاورزی است.
در این راستا، سازمان نظام مهندسی کشاورزی جامعه کشاورزی را در دانش‌بنیان شدن یاری رسانده و در تمامی فعالیت‌های خود گسترش دانش و به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های جدید و بهره‌ور و سازگار با محیط زیست را مدنظر قرار می‌دهد.
سازمان به موجب ظرفیت‌های قانونی و به منظور اشاعه و مصرف دانش در کشاورزی و ارتقای کیفی تولیدات این بخش با ساختارسازی در ارتباط با نفوذ دانش مهندسی در عرصه‌های تولیدی زمینه حضور دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی را در عرصه‌های تولیدی فراهم نموده است؛ به‌طوری‌که اعضای سازمان براساس دستورالعمل ساماندهی مسئولین فنی واحدهای تولیدی دام و طیور، آبزیان، واحدهای گلخانه‌ای و واحدهای گیاهپزشکی و همچنین در جهت ارتقای سلامت محصولات کشاورزی عهده‌دار مسئولیت فنی واحدهای تولیدی می‌شوند و با نظارت مستمر بر روند تولید و ارائه راهکارهای فنی و مشاوره‌ای متناسب با پیشرفت دانش در تغییر نگاه صاحبان عرصه‌های تولیدی از تولید بر مبنای سنتی به سمت تولید صنعتی با روزآمد نمودن دانش زمینه ارتقاء و افزایش بهره‌وری را در تولیدات کشاورزی مهیا می‌سازند.

96 درصد اراضی کشاورزی سند ندارند 96 درصد اراضی کشاورزی سند ندارند

ارتباط با کارشناسان و فارغ‌التحصیلان از یکسو و تولید کنندگان و بهره‌برداران از سوی دیگر می‌تواند یک پل ارتباطی خوب برای رصد و پایش اشتغال فارغ التحصیلان و نیاز فنی واحدهای تولیدی بخش کشاورزی باشد. در این راستا چه کرده‌اید؟

به‌منظور مردمی کردن امور، گسترش دانش و تکنولوژی‌های نوین در بخش کشاورزی، توسعه مناسبات جدید صاحبان علوم مهندسی کشاورزی با کشاورزان با رویکرد مردم‌محوری در کشاورزی و نهادسازی و ظرفیت‌سازی در بخش با هدف اقتصادی کردن تولید و کمک به توسعه پایدار و نیز بومی نمودن دانش نوین تولید محصولات کشاورزی و مردمی‌سازی افزایش بهره‌وری از طریق گسترش سهم بری دانش از تولید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در دوره پنجم فعالیت خود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و مشارکت بخش خصوصی با طراحی الگوهای جدید برای اولین‌بار در کشور اقدام به راه‌اندازی مراکز شش‌گانه تخصصی غیردولتی با تکیه بر سرمایه‌های مردمی نموده است که این مراکز شامل مرکز خدمات مهارت‌آموزی و توان‌افزایی کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی، مرکز خدمات انتقال تکنولوژی‌های نوین کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی، مرکز تخصصی علوم و فنون کشاورزی غیردولتی، مرکز کسب و کارهای نوین کشاورزی غیردولتی، مرکز پژوهش‌های کاربردی کشاورزی غیردولتی و مرکز خدمات مدیریت صادرات کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی است.
همچنین به استناد ابلاغیه شماره 020/32709 مورخ 1395/11/19 وزیر محترم جهاد کشاورزی در خصوص نظام صدور مجوز مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و نیز دستورالعمل ترکیب نیروی انسانی متخصص به شماره 020/32708 مورخ 1395/11/19 سازمان استان نسبت به راه اندازی 41 مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی به‌عنوان کانون‌های اشاعه دانش و اطلاعات کشاورزی در محیط‌های تولید با هدف جاری شدن دانش در محیط‌های کشاورزی اقدام نمود.
بر این اساس تمامی اعضای حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال فعالیت با رعایت سایر ضوابط عمومی کشور می‌توانند دفتر کار و فعالیت حرفه‌ای خود را در سراسر کشور در مناطق روستایی برای انجام فعالیت حرفه‌ای و خدمات مهندسی دایر نمایند و مجاز به استفاده از تابلوی متحدالشکل با محتوی اطلاعاتی مصوب تحت عنوان مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی برای محل فعالیت خود در چارچوب دستورالعمل هستند و معرفی و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای مصوب با کارکردهایی در زمینه فراهم‌آوری دسترسی راحت کشاورزان به خدمات فنی و مشاوره‌ای، کانون انتقال و اشاعه دانش و اطلاعات در محیط کشاورزی، عمومیت بخشی کاربرد فناوری‌های جدید کشاورزی، تسهیل‌گری سیاست‌ها و برنامه‌های بخش کشاورزی و توسعه روستایی دولت از وظایف این مراکز است.
در این ارتباط به‌منظور تقویت این مراکز در دهستان‌ها و ایجاد ارتباط موثر با بهره‌برداران و حذف مواردی کاری با خدمات در حال ارائه توسط بخش‌های دولتی طی هماهنگی به‌عمل آمده با سازمان جهاد کشاورزی استان مقرر شد تمامی وظایف تولی‌گری وزارت جهاد کشاورزی بر اساس برنامه‌ریزی مدون به این مراکز واگذار شود و برای تحقق شعار سازمان مبنی‌بر هر دهستان یک مرکز خدمات مشاوره غیردولتی در نظر است تعداد این مراکز در استان به 109 مرکز ارتقاء یابد.
همچنین در راستای تحقق سیاست آموزش مهارت‌محوری به‌جای ادبیات‌محوری و براساس دستورالعمل مهارت‌آموزی تخصصی (مصوب شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی)، ارتقاء توانمندی‌های حرفه‌ای اعضای سازمان از طریق راه‌اندازی و استقرار مراکز توان‌افزایی و مهارت‌آموزی در عرصه‌های تولید و ارائه مهارت‌های حرفه‌ای در محل تولید محصولات کشاورزی در دستورکار سازمان قرار گرفت؛ به‌طوری‌که برنامه مهارت‌آموزی مورد نظر دارای سه اصل داوطلبانه و تقاضامحوری، متکی به ظرفیت بخش خصوصی و اثربخشی و منتج به اشتغال دانش فردمحوری است.
در این ارتباط، تاکنون مجوز 41 مرکز توان‌افزایی و مهارت‌آموزی برای واحدهای تولیدی مختلف در استان صادر شد تا از ظرفیت این مراکز تولیدی بتوان در ارتقای سطح توانمندی حرفه‌ای اعضاء، ارتباط واحدهای تولیدی با سازمان و نیز ایجاد فرصت‌های اشتغال استفاده کرد.

در جهت جذب و حمایت سرمایه‌گذاران و نیز توسعه کشت گلخانه‌ای در منطقه خود چه کرده‌اید؟

دانش گستری در محیط کشاورزی، پیوند کشاورزان، روستاییان، فعالان و شاغلان امر کشاورزی به دانش و تجربه و هم‌افزایی و ارتباط با یکدیگر، دستورکار این سازمان است و از ایجاد توسعه و تحول در کشاورزی به‌منظور کمک به کشاورزان جهت دست‌یابی به کشاورزی مهندسی، علمی، اقتصادی و تولید محصولات با بهره‌وری عدالت‌محور حمایت می‌کند.
بنابراین براساس اهداف این سازمان یاری رساندن به فعالان و جامعه کشاورزی در نظام‌مندسازی فعالیت‌های کشاورزی، تکنولوژی محور کردن نظام‌های تولید و بازار کشاورزی در افزایش جذب سرمایه‌های مردمی (ارتقای شاخص سرمایه‌پذیری) در بخش کشاورزی و مردمی کردن بهره‌وری کشاورزی و انتفاع اقتصادی کشاورزان از نتایج آن می‌تواند موثر باشد.
در این ارتباط، سازمان نظام مهندسی علاوه‌بر وظیفه صدور مجوز واحدهای گلخانه‌ای در استان براساس سیاست‌های توسعه‌ای واحدهای گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌ریزی هدفمند استانی با بهره‌گیری از پتانسیل کارشناسی خود در اجرای فنی ساخت و ساز واحدهای گلخانه‌ای در استان و نیز واگذاری مسئولیت فنی این واحدها به کارشناسان زبده جهت استفاده از فناوری‌های روز در کشاورزی و روزآمد نمودن دانش فنی و متنوع نمودن تولید محصولات بر مبنای دانش نوین در تولید و نیز تسهیل شرایط اخذ مجوز برای ایجاد واحدهای گلخانه‌ای هم‌راستا با بخش‌های دولتی زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران در استان فراهم نموده است.

یکی از پیش‌نیازهای تولید محصول سالم، ساماندهی و نظارت بر توزیع نهاده‌های کشاورزی به‌ویژه سموم دفع آفات نباتی است. اقدامات خود در این رابطه را تشریح کنید.

در راستای ابلاغ نظام صدور مجوزهای واحدهای گیاهپزشکی و واگذاری آن به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از سال 1386 تاکنون صدور تمامی مجوز کلینیک‌های گیاهپزشکی، انسکتاریوم‌ها، شرکت‌های دفع آفات نباتی و ضدعفونی، شرکت‌های توزیع‌کننده آفتکش‌های نباتی و فروشگاه‌های سموم دفع آفات نباتی توسط این سازمان در حال انجام است.
در این ارتباط، همه این واحدها براساس ماده (33) نظام‌نامه صدور مجوز ملزم هستند از کارشناس گیاهپزشکی یا رشته‌های مرتبط مندرج در نظام‌نامه به‌عنوان مسئول فنی استفاده نمایند؛ به‌طوری‌که این کارشناسان با حضور تمام وقت در این واحدها فعالیت‌هایی از قبیل خرید و فروش، ثبت اطلاعات در سامانه مونیتورینگ حفظ نباتات و ثبت گزارش روزانه واحد تحت مسئولیت خود را در سامانه سانکا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌دهند.
به‌منظور نظارت بر روند توزیع سموم در استان از طریق شرکت‌های توزیع استانی و نیز فروشگاه آفتکش‌های نباتی کارشناسان ناظر این سازمان تمامی فعالیت‌های این واحدها را به‌صورت فصلی رصد نموده و گزارش آن را در اختیار مدیریت حفظ نباتات استان قرار می‌دهند.
همچنین کارشناسان ناظر با حضور در اکیپ‌های نظارتی با حضور نمایندگان مدیریت حفظ نباتات استان و شهرستان فعالیت این واحدها را از نزدیک به صورت هفتگی نظارت نموده و در صورت احراز تخلف واحد مراتب به مراجع ذی‌ربط جهت برخورد قانونی و یا در صورت نیاز پلمپ واحد اعلام می شود.
اما متأسفانه علی‌رغم ابلاغ تبصره (5) ماده (6) قانون افزایش بهره‌وری مبنی‌بر الزام فروش سم بدون ارائه نسخه این مهم تاکنون در استان عملیاتی نشده است؛ درحالی‌که توزیع سم براساس توصیه‌های کارشناسی توسط کلینیک‌های گیاهپزشکی و هم‌زمان نظارت مسئولین فنی بر روند مصرف سموم مجاز در تولید و رعایت دوره کارنس می‌تواند در ارتقاء سلامت محصولات تولیدی و تولید محصول سالم بسیار موثر باشد. بنابراین اجرای این بند قانون نیازمند عزم جدی از سوی مسئولین و متولیان امر در استان است.

تداوم خشکسالی و چرای بی‌رویه دام در مراتع سرخس

تداوم خشکسالی و چرای بی‌رویه دام در مراتع سرخس

مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه شما از بدو فعالیت تاکنون چیست؟

مهندسی‌سازی کشاورزی از طریق گسترش فناوری‌های جدید در کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی اجتماعی از مجرای انسجام بخشی، تحکیم و تقویت همکاری و هماهنگی با فعالیت کشاورزی، کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در قالب بهره‌وری عدالت‌محور، تدوین مقررات ملی کشاورزی از طریق تدوین و توسعه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، کمک به توسعه پایدار و حفظ و پایداری محیط زیست و منابع پایه تجدید شونده و بومی سازی دانش نوین کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی از طریق ارتقای توانمندی حرفه‌ای اعضای سازمان، ایجاد تشکل‌ها و مراکز خدمات مشاوره غیردولتی، اتخاذ سیاست آموزشی مهارت محور به جای ادبیات محور، پیگیری سیاست اشتغال دانش مزدمحوری به‌جای دستمردمحوری، توسعه فرصت‌های کسب و کارهای نوین از طریق مراکز خدمات کشاورزی و روستایی و متنوع نمودن تولید محصولات کشاورزی بر مبنای دانش نوین از دستاوردهای این مجموعه سازمانی است.
همچنین این سازمان با حضور در مجامع تصمیم‌ساز کشوری و استانی و ارائه نظرات کارشناسی توانست در تدوین و جهت بخشی ضوابط و دستورالعمل‌ها از قبیل قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی، قانون نظام جامع دامپروری کشور، نظام گلخانه‌ای، قانون هوای پاک در بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه این سازمان نقش پررنگی داشته باشد.
به‌طوری‌که بر اساس ماده (2) آیین نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مصوبه مورخ 1391/9/29 هیئت وزیران اعضای سازمان برای فعالیت های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ملزم به داشتن پروانه از سازمان هستند و براساس ماده (3) این آیین‌نامه اجرایی دستگاه‌های دولتی موظفند طرح‌ها و پروژه‌ها و نیز انجام فعالیت‌های مشاوره و پیمانکاری موضوع این آیین‌نامه را صرفاً به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه در زمینه‌های تخصصی و در حدود صلاحیت و رتبه آنها ارجاع نمایند.
همچنین مطابق با ماده (7) آیین‌نامه مذکور مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی می‌توانند در زمینه خدمات تخصصی از قبیل مطالعه، طراحی، اجرا، نظارت بر اجرا راه‌اندازی، بهره‌برداری، کنترل و بازرسی، ارزیابی، تحقیق، تشخیص، مشاوره، اظهارنظر فنی، نظارت بر تولید یا خدمات و کارشناسی رسمی که در چارچوب معیارهای تخصصی در زمره امور حرفه‌ای مندرج در گواهی رتبه‌بندی و پروانه اشتغال موضوع قانون است، فعالیت نمایند.

مخاطرات شغلی کشاورزان مخاطرات شغلی کشاورزان

همچنین بر اساس تبصره یک ماده (16) قانون هوای پاک تمامی مراکز و واحدهای متوسط 50 نفر به بالا موضوع این قانون برای انجام امور مربوط به نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا مکلف به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط زیست (HSE) و به‌کارگیری متخصص محیط زیست هستند که متاسفانه تاکنون این قانون در استان عملیاتی نشده است؛ به‌طوری‌که اجرای این بند قانونی می‌تواند در کنترل آلایندگی واحدهای تولیدی و حفظ پایداری مخحیط زیست بیسار موثر باشد.
بر اساس ماده (2) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ارائه مشاوره فنی، اجرایی، ترویجی و مدیریتی برای بهبود شرایط و افزایش کمی و کیفی محصولات، اصلاح و بهبود شیوه‌های مصرف عوامل تولید و نهاده‌ها در محصولات و تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی، انجام فعالیت‌های مهندسی و تامین زمینه‌های افزایش ارزش افزوده و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تشخیص و درمان آفات و بیماری‌های گیاهی و دامی باید به مراکز مندرج در این ماده قانونی واگذار شود و بر اساس ماده (6) قانون افزایش بهره‌وری دولت مکلف است وظایف تصدی‌گری خود را با موضوعات مندرج در این ماده متناسب با وظایف هر تشکل، به تشکل‌های موضوع مواد (2) و (5) این قانون مطابق با قوانین و مقررات مربوطه واگذار نماید.
متاسفانه مشکلاتی از قبیل ارجحیت اشتغال دولتی و مقبولیت و منزلت اجتماعی پایین مشاغل حرفه‌ای در بخش، مشاوره‌پذیر نبودن محیط کشاورزی و عدم‌پذیرش مهندسین از سوی جامعه کشاورزی، فن‌محور نبودن نظام آموزش عالی و مقاومت در واگذاری‌ها و عدم شکل‌‌گیری و توسعه فرهنگ مشاغل مرتبط با خدمات مهندسی از ناحیه فعالیت‌های تصدی‌گری دولتی، مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی را به جامعه بزرگ کارجویان کشور تبدیل کرده است که از اساسی‌ترین چالش پیش‌روی دولت و سازمان است و برون‌رفت از این چالش همت بیشتر مسئولین و متولیات امر را در بها بخشیدن به پتانسیل‌های بالقوه علمی و فنی و ایجاد مقبولیت در پذیرش آنها در عرصه‌های تولیدی در جهت ارتقاء سطح کشاورزی و رسیدن به توسعه پایدار از طریق اجرایی نمودن اصل 44 قانون اساسی در واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی می‌طلبد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای