آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28290

اهمیت بخش کشاورزی فراتر از یک کار اقتصادی است

بیان برخی چالش‌های بخش کشاورزی از زبان محمدرضا شریفی، بنیان‌گذار گروه آدینه و رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان سبز آدینه» اخبار سبز کشاورزی؛ حسین کاظمی| نمایشگاه

اهمیت بخش کشاورزی فراتر از یک کار اقتصادی است
بیان برخی چالش‌های بخش کشاورزی از زبان محمدرضا شریفی، بنیان‌گذار گروه آدینه و رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان سبز آدینه»
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | نمایشگاه جامع کشاورزی، 19 الی 22 دی‌ماه با حضور حدود 340 شرکت مختلف در زمینه‌های تولید انواع نهاده‌ه و خدمات کشاورزی برگزار شد. در حاشیه نمایشگاه فرصت خوبی ایجاد شد تا صحبت‌هایی با برخی از فعالان این بخش داشته باشیم و مشکلات، چالش‌ها و توانمندی‌های بخش را از زبان آنها بررسی کنیم.
شرکت «آرمان سبز آدینه» یکی از شرکت‌های مهم در زمینه تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی از قیبل سم، کود، ماشین‌آلات، ابزارهای باغبانی و… است که در گفت‌وگوی کوتاهی با محمدرضا شریفی، بنیان‌گذار گروه آدینه و رئیس هیات‌مدیره «آرمان سبز آدینه» داشتیم، وی به برخی از چالش‌های بخش کشاورزی اشاره کرده است:
******
اهمیت بخش کشاورزی فراتر از یک کار اقتصادی است اهمیت بخش کشاورزی فراتر از یک کار اقتصادی است
محمدرضا شریفی، رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان سبز آدینه» به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم به موضوع حمایت از تولید داخلی در بخش کشاورزی بپردازیم، باید گفت بخش کشاورزی از برخی چالش‌های مهم در رنج است و لازم است که دولت برای کمک به بخش کشاورزی، توجه جدی به این چالش‌ها و رفع آنها داشته باشد.

اهمیت امنیت غذایی

شریفی عنوان کرد: یک چالش مهم این است که اساسا بخش کشاورزی مورد حمایت جدی دولت‌ها قرار نمی‌گیرد و سیاست‌گذاران کشور، بخش کشاورزی را که مسئول تامین امنیت غذایی است، جدی نگرفته‌اند و چندان‌که باید به آن نپرداخته‌اند. درحالی‌که حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی، آسیایی و آمریکا، از بخش کشاورزی حمایت‌های ویژه‌ای صورت می‌‌گیرد و نگاه آنها به این موضوع صرفا اقتصادی نیست؛ بلکه موضوع امنیت غذایی برای آنها بسیار مهم‎تر از آن است.
اما متاسفانه در ایران این مسأله کمتر مدنظر قرار گرفته است و بخش کشاورزی و بهره‌برداران آن مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

نیاز به سرمایه در گردش

شریفی در ادامه گفت: یکی از مسائل مهم در بخش کشاورزی، اقتصاد کشاورزی و موضوع نیاز به سرمایه در گردش فعالان این بخش است؛ یعنی با توجه به این نکته که در این بخش هزینه نهاده‌ها گاهی 7 تا 8 برابر افزایش پیدا کرده، در حالی که سرمایه و نقدینگی کشاورزان به چنین نسبتی افزایش نداشته است، این مسئله مشکلات و محدودیت‌های جدی برای بخش ایجاد می‌کند.
در شرایط افزایش عمومی قیمت‌ها، افزایش نرخ ارز، بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالاها و… سرمایه شرکت‌ها تکافوی نیازها را نمی‌‌کند. ضمن اینکه دوره‌های گردش مالی در این بخش طولانی است و در طول زمان کم‌تر تکرار می‌‌شود؛ مثلا برای بازگشت سرمایه یک محصول زراعی، حداقل باید شش ماه و بیشتر از آن صبر کرد که این مسائل نشان می‌دهد باید تسهیلات ارزان و آسان، با دوره‌های تنفس طولانی‌‌تر در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

اهمیت بخش کشاورزی فراتر از یک کار اقتصادی است اهمیت بخش کشاورزی فراتر از یک کار اقتصادی است

شرایط به نفع واردات

رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان سبز آدینه» در ادامه گفت: نکته مهم دیگر، شرایط برابر و یکسانی است که برای تولید و واردات محصولات ایجاد شده است که یکی از خطاهای غیرقابل بخشش است؛ زیرا چنین شرایطی از طرف سیاست‌گذاران به این بخش تحمیل شده است و یک موضوع بسیار جدی و تاثیرگذار است.
چگونه است که بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی شرایط یکسانی برای رقابت ایجاد می‌کنیم و حتی بعضا شرایط به نفع تولیدات خارجی است و انتظار داریم که تولیدات داخلی توان رقابت با آنها را داشته باشند و فعالان این بخش از نظر اقتصادی به رشد مناسبی برسند؟! پس لازم است که این موضوع نیز مورد توجه دولت قرار گیرد و با اعمال سیاست‌های منطقی، تولیدات داخلی را مورد حمایت قرار دهد.

بازارهای صادراتی

شریفی ادامه داد: چالش دیگر اینکه در بسیاری از تولیدات و نهاده‌ها به ظرفیت‌های بسیار خوبی از نظر مقدار و کیفیت محصولات تولیدی دست پیدا کرده‎ایم و توانایی حضور در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. اما برای دست‌یابی به بازارهای صادراتی نیازمند ایجاد بسترهای سیاسی، اقتصادی و مالی مناسب و همچنین ارتباط با کشورهایی هستیم که مقصد محصولات ما به شمار می‌روند. بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و در این زمینه‌ها هم دولت باید به ایجاد بازارهای صادراتی کمک کند و از توانمندی‌های بخش تولیدی کشور در جهت صادرات استفاده کند.

کنترل مناسب بر کیفیت محصولات

رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان سبز آدینه» همچنین گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند به این بخش صدمات جدی وارد کند، نبود امکانات مناسبی برای کنترل کیفیت است و ما اگر بخواهم کشاورزی پایداری داشته باشیم و به شرایط پایداری در تامین نهاده‌ها برسیم، باید دو اتفاق را به‌صورت جدی مدنظر داشته باشیم؛ یکی اینکه برای شرکت‌های تولیدکننده حدود، قواعد و قوانین استانداردی تعیین کنیم که تولید هر محصولی مبتنی‌ بر قواعد و چارچوب‌های خاص خودش باشد و هر کس با هر امکاناتی نتواند وارد عرصه تولید شود. دیگر اینکه رتبه‌بندی شرکت‌ها را مدنظر داشته باشیم؛ چراکه متاسفانه رتبه‌بندی خاصی برای شرکت‌ها وجود ندارد که اگر به این موضوع توجه نشود، ممکن است باعث چالش‌های جدی شود.
این کارآفرین بخش کشاورزی افزود: اگر تولید و کیفیت آن را کنترل کنیم، هم در داخل کشور به یک توسعه با ثبات و پایداری می‌رسیم و هم محصولات ما برای صادرات از ارزش و اعتبار کافی برخوردار خواهند بود و این مسأله اهمیت دارد که دولت دستورالعمل‌ها، قواعد و قوانین لازم را در مورد کیفیت تولیدات داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه چالش‌ها و موانع زیاد دیگری در بخش‌های اجرایی، نظارتی، مباحث قیمت‌گذاری و… وجود دارد که بخش کشاورزی ما از آن رنج می‌برد و آنها را نیز باید مدنظر داشت، گفت: بحث قیمت‌گذاری و مسائل از این دست، موضوعاتی نیستند که دولت به آنها ورود پیدا کند، کنترل بازار بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. اما آنچه نیاز به مداخله دولت دارد، مباحث کنترل کیفی و ایجاد شرایط مناسب برای تولید کنندگان است.

لزوم ادغام نمایشگاه

رئیس هیات‌مدیره شرکت «آرمان سبز آدینه» در مورد نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه خوبی را در تولید شاهد هستیم اما چند سالی می‌شود که ما به دوستان دو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان نهاده‌های کشاورزی توصیه می‌کنیم که نمایشگاه ها را با هم ادغام کنیم و انجام یک کار موازی در یک فاصله زمانی کوتاه‌مدت و چند روزه و با هزینه‌های فعلی را کاری بیهوده‌ و غیرمنطقی می‌دانیم؛ لذا امیدواریم که در سال‌های آینده شاهد تجمیع این دو نمایشگاه باشیم.
امیدواریم که در سال‌های آینده هر دو انجمن با هم ادغام و در قالب یک نمایشگاه حضور پیدا کنند. کار مناسب دیگر آن که نمایشگاه به مکان وسیع‌تری انتقال پیدا کرد و تامین‌کنندگان دیگر نهاده‌های کشاورزی نیز به این نمایشگاه آمدند و محل مناسبی را برای نمایشگاه در نظر گرفتند.
امیدواریم که تجمیع موضوعات مختلف کشاورزی در قالب یک نمایشگاه اتفاق بیفتد تا نمایشگاهی بزرگ و بین‌المللی را شاهد باشیم که توانمندی‌های کشورمان در این بخش را به نحوی نشان بدهد که قطعا می‌تواند به رشد و توسعه بخش کشاورزی کمک کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای