آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27414

اولین نشست هم‌اندیشی رفع چالش‌های کودهای کشاورزی

اولین نشست هم‌اندیشی رفع چالش‌های تولید، توزیع و صادرات کودهای کشاورزی با حضور مقاماتی از شرکت  خدمات حمایتی کشاورزی، ملازاده مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و

اولین نشست هم‌اندیشی رفع چالش‌های کودهای کشاورزی
اولین نشست هم‌اندیشی رفع چالش‌های تولید، توزیع و صادرات کودهای کشاورزی با حضور مقاماتی از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، ملازاده مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات خاک و آب و اعضای انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی در محل هتل قلب تهران برگزار شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | در ابتدای این نشست با دکتر عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تماس تلفنی برقرار و از ایشان درباره مجاز بودن صادرات کودهای کشاورزی و تصدی‌گری دولت در تعیین قیمت خرید و فعالیت‌های توزیعی در زمینه کودهای کشاورزی سوال شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر اینکه همواره مجلس و نمایندگان مردم در جهت حمایت از تولید حرکت می‌کنند گفت: معتقدم که برای بهبود وضعیت تولید باید همه ظرفیت ها و توان ها به میدان بیایند.
عسکری با دعوت از اعضای انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی برای حضور در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس و بررسی دغدغه های این تولیدکنندگان به آزاد بودن صادرات محصولات و مواد کشاورزی پرداخت و گفت: نه فقط برنامه های پنجم، ششم که لوایح بودجه سال‌های اخیر هم صادرات کودهای کشاورزی را مجاز دانسته که این آزادی را در برنامه هفتم تولید هم در نظر می گیریم.
عسکری: تولیدکننده نباید دغدغه تهیه مواد اولیه تولید و فروش و صادرات محصولات خود را داشته باشد
وی با بیان اینکه تولیدکننده نباید دغدغه تهیه مواد اولیه تولید و فروش و صادرات محصولات خود را داشته باشد تصریح کرد: برای صادرات مواد کشاورزی و از جمله درمورد کودهای کشاورزی هیچ منعی دیده نشده و مانع قانونی وجود ندارد.
پس از این گفتگوی تلفنی علیزاده معاون بازرگانی شذکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا نهادی نگران صادرات کودهای کشاورزی هست یا نه، گفت: کمیته صادرات در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که متشکل از مقامات مختلف این شرکت، وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات خاک و آب است مسئولیت اجرای سیاست های صادراتی در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه صادرات کود را برعهده دارد.
وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری در این باره بر عهده دولت و وزارت جهاد کشاورزی است و در مواردی هیات وزیران منع صادرات کودها را تصویب و ابلاغ کرده است.
علیزاده: شیوه نامه‌ای برای تسهیل صادرات تهیه شده که برای تصویب به مراجع ذی‌ربط رفته است
علیزاده گفت: ما هم مانند تولیدکنندگان، دلسوز تولیدکنندگان و منافع ایران هستیم و مانند شما برای صادرات و استفاده از ظرفیت ها و فرصت های دلسوزی می کنیم؛ اما در مقابل مصوبات هیات وزیران و بخشنامه‌های مرتبط وجود دارد که باید آن را رعایت کنیم.
از علیزاده در مورد صادرات کودهای آلی، فسفاته و پتاسه سوال شد که وی توضیح داد: شیوه نامه‌ای برای تسهیل صادرات تهیه شده که برای تصویب به مراجع ذی‌ربط رفته است.
وی با بیان این قاعده که کودهای که در آن از عناصر یارانه‌ای استفاده شده باشد منع صادرات دارد، اما در مورد کودهایی که در آن از عناصر یارانه‌ای استفاده نشده باشد، منعی برای صادرات ندارد و نباید برای آن صادرات به کمیته صادرات مراجعه کرد گفت: صادرات مواد آلی و کودهای که در آن از NPK استفاده شده باشد به دلیل نیاز شدید کشور به این مواد امکان صادرات ندارد.
خانم مهندس زارع در سوالی با انتقاد از زمان‌بر بودن فرآیند صدور مجوز صادرات و خرید اوره از بورس گفت: مشتری خارجی به دنبال قیمت ارزان‌تر محصول به نسبت کشورهای چین و ترکیه است و اوره‌ای که از بورس خریداری شود امکان عرضه در بازار عراق را ندارد.
این تولیدکننده کود پرسید: اگر کود با اسید آمینه خارجی و وارداتی تولید شده و یا بر روی فرآیندی ایجادی شده چرا با ممنوعیت صادرات مواجه است. مشخصا چرا ممنوعیت صادرات بر روی کودهای مایع اعمال می‌شود؟
ملازاده کشور نیاز شدیدی مواد P , K دارد. در این موارد نمی توانیم اجازه صادرات بدهیم
مهندس ملازاده مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در امور کشور ابتدا توضیح داد که برای تولید هر کیلو اوره 10 هزار تومان یارانه داده می شود، وی در ادامه تصریح کرد: برای تولید و صادرات کودهایی که در آن از اوره استفاده شده باید محل تهیه و خرید اوره آن مشخص شود .
وی تصریح کرد که مواد کودهای فرآوری شده نیازی به بررسی در کمیته صادرات ندارد و صادر کننده می تواند به راحتی محصول خود را صادر کند.
وی ضمن بیان این که کشور نیاز شدیدی مواد P , K دارد، گفت: در این موارد نمی توانیم اجازه صادرات بدهیم .
ملازاده گفت: کودهای فراوری شده، کودهای مایع و محلول در آب نیازی به دریافت مجوز ندارد و صادرکننده می تواند به راحتی کالای خود را صادر کند.
در این نشست نعمت طلب دبیر انجمن نیز خطاب به مهندس علیزاده با بیان اینکه پیشنهادهای ارائه شده ممکن است از سوی معاونان وزیر و یا مقامات دیگر لغو شوند یا مورد مخالفت قرار گیرد از ایشان سوال کرد آیا میزان نیاز کشور به مواد آلی وارداتی و صادرات آن برآورده شده است؟
وی میزان نیاز ایران به مواد آلی را بسیار بیشتر از صادرات آن ارزیابی و سوال کرد: با این حساب چرا اجازه صادرات کودهای کشاورزی آلی صادر نمی شود.
یکی از حضار هم پیشنهاد کرد که به جای یارانه دادن به تولید کود و ممنوع ساختن صادرات، یارانه به خرید محصول کشاورز داده شود و در عوض صادرات کود آزاد گردد.
علیزاده معاون بارگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز با تاکید بر اینکه همه این موارد، مشکلات و نقض از طرف صادرکننده وجود داشته و شرکت متبوع وی در همه زمان‌ها ماموریت ها و وظایف خود را دقیق انجام داده است، گفت: در مواردی صادرکننده هنگامی که کالای او وارد کمرگ می شود تقاضا صدور مجوز می نماید که در این موارد صدور مجوز امکان پذیر نیست.
در ادامه این نشست معاون موسسه تحقیقات خاک و آب، دکتر داوودی اقدامات انجام شده در جهت تسهیل ثبت، تمدید و اعتبار گواهینامه‌ها و روزآمد کردن آیین نامه ثبت ماده کودی را بر شمرد و گفت تاکنون 1564 شرکت تقاضای ثبت محصول خود را ارائه کرده اند که از میان آنها 648 شرکت تولیدی، 505 شرکت وارداتی و مابقی شرکت های وارداتی و تولیدی بوده است.
وی با تاکید براینکه ما برای ثبت محصول نیازمند نام تجاری و علامت تجاری هستیم گفت: در مواردی نام تجاری یا علامت تجاری نامناسب است و امکان ثبت محول وجود ندارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای