آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24981

ایران با آژانس همراهی نمی‌کند

قرار است امروز آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را به رأی بگذارد.

ایران با آژانس همراهی نمی‌کند
قرار است امروز آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را به رأی بگذارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | این پیش‌نویس هفته گذشته از سوی آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان، تهیه و تدوین و به اعضای شورای حکام ارائه شده است.
گمان غالب آن است که این پیش‌نویس در رأی‌گیری امروز تصویب خواهد شد. این پیش‌نویس در واقع به موضوع کشف ذرات اورانیوم به شدت غنی شده در سایت‌های مریوان، تورقوزآباد و تهران مربوط است که آژانس درباره آن سه ابهام را مطرح ساخته است:
نخست آنکه چرا ایران اورانیوم را بدون اعلام به آژانش تا این میزان غنی کرده است؟
دوم اینکه چرا این سایت‌ها و فعالیت‌های آن به آژانس اعلام نشده است؟
و دیگر آنکه چرا این ذرات به شدت غنی شده در آن سایت‌ها وجود داشته است؟
البته ایران این پرسش‌ها را به‌عنوان مطالعات ادعایی، رد و تصریح می‌کند که حاضر نیست درمورد هر ادعایی پاسخ دهد.
مقامات ایرانی می‌گویند در صورتی حاضر به پاسخ‌گویی به این سوال‌ها هستند که یکبار و برای همیشه پرونده اظهار این سوال‌ها بسته شود.
این قطعنامه دومین قطعنامه صادر شده از سوی آژانس علیه ایران است. در هر دو مورد که پیش‌نویس آن از سوی تروئیکای اروپایی و ایالات متحده تهیه شده، ایران به همکاری بهتر با آژانس فراخوانده می‌شود
اما مقامات آژانس نمی‌توانند با این خواسته ایران موافقت کنند؛ چراکه در هر موقعیتی اگر بازرسان آژانس خبری دریافت یا اطلاعی کسب کنند، موظف هستند برای راستی آزمایی درباره آن خبر اقدام کنند.
از این منظر نه فقط اکنون و درمورد ایران که در هر زمان و درباره هر کشور عضو، آژانس وظیفه دارد اخبار دریافت شده را راستی آزمایی کند و درباره ابهامات موجود از آن کشور توضیح بخواهد؛ چنانکه در گذشته این روند درباره برخی کشورها از جمله ژاپن به اجرا درآمد.
این قطعنامه دومین قطعنامه صادر شده از سوی آژانس علیه ایران است. در هر دو مورد که پیش‌نویس آن از سوی تروئیکای اروپایی و ایالات متحده تهیه شده، ایران به همکاری بهتر با آژانس فراخوانده می‌شود.
در قطعنامه امروز همچنین از کشورمان خواسته می‌شود تا درباره کشف ذرات به شدت غنی شده هم توضیح بدهد. اما پس از صدور قطعنامه گذشته، ایران همکاری خود با آژانس را بهبود نبخشید و حتی آن را محدودتر نیز کرد.
هم‌اکنون 27 دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران خاموش است و ارتباط برخط میان دوربین‌ها با مقر آژانس در وین وجود ندارد.
به همین دلیل رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد سازمان ملل متحد، همواره از ایران انتقاد کرده است. هفته پیش و پس از آنکه مدیرکل آژانس با هیاتی از کشورمان دیدار و گفتگو کرد، به خبرنگاران گفت که چیز تازه‌ای از مقامات ایرانی نشنیده است.
حال دومین قطعنامه علیه ایران صادر می‌شود، آیا با این تحول تهران به راه فعلی خود و محدود کردن فعالیت‌های بازرسان آژانس در ایران ادامه می‌دهد؟ قرائن موجود البته از بهبود روابط تهران و آژانس حکایت نمی‌کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای