آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20877

فائو: ایران نهمین تولیدکننده لیمو و لیمو ترش در دنیاست

بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ در ایران حدود ۴۸۹ هزار تن لیمو و لیمو ترش تولید شده و به این ترتیب نهمین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می شود

فائو: ایران نهمین تولیدکننده لیمو و لیمو ترش در دنیاست
بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ در ایران حدود ۴۸۹ هزار تن لیمو و لیمو ترش تولید شده و به این ترتیب نهمین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می شود، با این وجود جایگاهی در صادرات آن ندارد.
اخبار سبز کشاورزی : ایران در بحث تولید بسیاری از محصولات باغی و انواع میوه ها جزو ۱۰ تولید کننده برتر دنیا قرار دارد که عمدتا به دلیل ۴ فصل بودن کشور و شرایط آب و هوایی مناسبی است که دارد.
از جمله محصولاتی که تولید آن در استان فارس بیشترین مقدار است میوه لیمو ترش است که برداشت آن در شهرستان جهرم به عنوان قطب تولید این محصول در کشور، آغاز شده است. به گفته محمدحسن زمانی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان جهرم از مجموع ۱۶ هزار هکتار باغ مرکبات شهرستان جهرم بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار به کشت لیموترش اختصاص یافته که مهمترین رقم‌های لیموترش تولیدی این شهرستان، رقم‌های لیموترش محلی و لیمو پرشین است.

کسادی بازار لیموترشِ رودان هرمزگان کسادی بازار لیموترشِ رودان هرمزگان

تولید ۴۸۹ هزار تن لیمو و لیمو ترش در ایران در سال ۲۰۲1

از سوی دیگر بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در بحث تولید لیمو و لیمو ترش دهمین تولید کننده است. در واقع بر اساس آمار سازمان فائو در مدت نامبرده ایران حدود ۴۸۹ هزار تن لیمو و لیمو ترش تولید شده است.
از سوی دیگر فائو می گوید: کشور هند به عنوان اولین تولید کننده در مدت نامبرده بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن لیمو و لیمو ترش تولید داشته است. این در شرایطی است که مکزیک با تولید حدود ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تن، چین با حدود ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تن، آرژانتین با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن، برزیل با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید حدود یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن، اسپانیا با با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن و آفریقای جنوبی نیز با تولید بیش از ۶۶۰ هزار تن در جایگاه دوم تا نهم دنیا قرار دارند.

ایران در صادرات لیمو ترش جایگاهی در دنیا ندارد؛ مکزیک در جایگاه نخست

بر اساس این گزارش، در بحث صادرات لیمو و لیمو ترش ایران جایگاه چندانی ندارد. با این وجود بر اساس گزارش فائو مکزیک برترین صادر کننده این محصول است و در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۸۰۷ هزار تن محصول راهی بازارهای صادراتی کرده است. از سوی دیگر اسپانیا با صادرات ۷۳۸ هزار تن، ترکیه با صادرات بیش از ۴۶۸ هزار تن، آفریقای جنوبی با حدود ۴۵۸ هزار تن و آرژانتین با صادرات ۲۵۵ هزار تن در جایگاه اول تا پنجم دنیا قرار دارد.
فائو می گوید: هلند، ایالات متحده، برزیل، مصر، شیلی، چین، امارات، ایتالیا، کلمبیا، پرتغال و ویتنام در جایگاه های بعدی صادرات لیمو و لیمو ترش قرار دارد.
از سوی دیگر بر اساس این گزارش، آمار فائو حاکی از این است ایالات متحده بیشترین واردات لیمو و لیموترش را دارد و در سال ۲۰۲۱ وارداتی به میزان ۸۵۳ هزار تن به ثبت رسانده است.
از سوی دیگر فائو می گوید: در مدت نامبرده کشور هلند نیز بیش از ۳۰۶ هزار تن محصول وارد کرده است و آلمان نیز بیش از ۲۶۰ هزار تن لیمو و لیمو ترش را از دیگر کشورها تامین کرده است.
آمار ارائه شده از سوی فائو همچنین نشان می دهد: در سال ۲۰۲۱ کشورهای روسیه، فرانسه، عراق، بریتانیا، عربستان سعودی، لهستان، امارات متحده عربی، ایتالیا، کانادا، اوکراین و رومانی در جایگاه های بعدی واردات محصول لیمو و لیمو ترش قرار دارند./بازار
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای