آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21742

ایران واسطه خوبی برای توزیع نهاده‌های دامی اوکراین نیست

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: شرکت‌های دولتی ایران توانایی صادرات مجدد کالاهای اساسی را ندارند و ممکن است صادرات مجدد از ایران در حجم

ایران واسطه خوبی برای توزیع نهاده‌های دامی اوکراین نیست
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: شرکت‌های دولتی ایران توانایی صادرات مجدد کالاهای اساسی را ندارند و ممکن است صادرات مجدد از ایران در حجم محدودی به لبنان صورت بگیرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، محمدرضا مرتضوی در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که ایران می‌خواهد هاب توزیع نهاده‌های دامی روسیه و اوکراین شود آیا زیرساخت‌های این مهم در ایران فراهم شده است؟ گفت: برای توزیع محموله اوکراین نیاز است که یک راه دریایی در دریای سیاه مانند گذشته باز شود.

ابتکار توزیع غلات و نهاده اوکراین و روسیه به‌دست ترکیه افتاده

وی با بیان اینکه ابتکار توزیع غلات و نهاده اوکراین و روسیه به‌دست ترکیه افتاده است، خاطر نشان کرد: راه دریایی در دریای سیاه زیر نظر سازمان ملل و با همکاری و نظارت ترکیه و روسیه باز شده است و هر تاجری می‌تواند نهاده‌های دامی را از این کشور خریداری و توزیع کند.
مرتضوی تصریح کرد: ایران خریدار سنتی ذرت، جو و دانه‌های روغنی اوکراین است؛ واردات گندم از اوکراین در حجم کمی صورت می‌گرفت چراکه ما گندم مورد نیاز را از روسیه، آلمان و کشورهای حوزه بالتیک خریداری می‌کنیم.

ایران به 7 میلیون تن ذرت و 1.5 میلیون تن روغن خام اوکراین نیاز دارد

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه ایران نمی‌تواند واسطه خوبی برای توزیع نهاده‌های دامی اوکراین باشد، گفت: به نظر می‌رسد ما می‌توانیم به میزان مصرف نهاده از اوکراین خریداری کنیم.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران به 7 میلیون تن ذرت و 1.5 میلیون تن روغن خام از اوکراین نیاز دارد، افزود: ممکن است تعدادی از تجار ایرانی اقدام به خرید نهاده‌های دامی از اوکراین کنند و در سایر کشورهای توزیع کنند اما تجربه به من نشان داده است که اگر ما بتوانیم نیاز خود را خریداری و توزیع کنیم کار مهمی انجام دادیم.
مرتضوی ادامه داد: شرکت‌های دولتی در ایران توانایی صادرات مجدد کالاهای اساسی را ندارند و ممکن است صادرات مجدد از ایران در حجم محدودی به لبنان صورت بگیرد.
به گفته وی؛ سلامت محصولات وارداتی از اوکراین در مبدا و مقصد کنترل خواهد شد.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی، گفت: مسیر قیمت‌ها رو به کاهش است همچنین روس‌ها تعرفه صادراتی بر کالاهای اساسی را کاهش دادند و به نظر می‌رسد تا پایان شهریور شاهد کاهش بیشتر نرخ این محصولات باشیم.
بنا به اظهارات مرتضوی، درکوتاه مدت شاهد کاهش 5 تا 10 درصدی نرخ کالاهای اساسی به ویژه گندم در بازارهای جهانی خواهیم بود.
وی با اشاره به تاثیر میزان تولید گندم در نرخ این محصول، افزود: میزان تولید گندم در کانادا رشد قابل توجهی داشت و اگر بازار روسیه و اوکراین باز شود بدون تردید در قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر امسال نیاز مشتری خوبی مانند ایران حدود 2 تا 3 میلیون تن کاهش پیدا کرده است از این‌رو با کاهش تقاضا شاهد ریزش قیمت‌ها خواهیم بود./ایلنا
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای