آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17740

ایران ۵۰ هزار تن نیاز روس‌ها به آبزیان را تامین می‌‌کند

سرپرست دفتر بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: مقرر شد ایران حدود 50 هزار تن خوراک آبزیان روس‌ها را تامین کند.

ایران ۵۰ هزار تن نیاز روس‌ها به آبزیان را تامین می‌‌کند
سرپرست دفتر بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: در روزهای اخیر گام‌هایی برای توسعه تولید و صادرات در این بخش با روسیه برقرار کردیم و مقرر شد ایران حدود 50 هزار تن نیاز روس‌ها به آبزیان را تامین کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، مهدی شکوری میزان ارزش واقعی صادرات آبزیان در سنوات گذشته را حدود 500 میلیون دلار خواند و افزود: آمار اعلام شده از سوی سازمان شیلات با آنچه گمرک جمهوری اسلامی اعلام می‌کند متفاوت است چراکه میانگین قیمت صادرات آبزیان در این دو سازمان متفاوت است.
وی با اشاره به ظرفیت بالقوه تولید در صنعت شیلات، خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان داخلی در تولید کنسرو و خوراک آبزیان توان قابل توجهی دارند. در روزهای اخیر گام‌هایی برای توسعه تولید و صادرات در این بخش با روسیه برقرار کردیم و مقرر شد ایران حدود 50 هزار تن نیاز روس‌ها به آبزیان را تامین کند.
این مقام مسئول با طرح این پرسش که ورود ما در تعامل‌های جهانی باید چگونه باشد که بتوانیم سهم یک میلیارد دلاری از این بازار برای خود تصاحب کنیم، افزود: تنش‌جنگی که در اروپا شکل گرفته است این قاره را در تامین انرژی با چالش‌های جدی درگیر کرده که ممکن است یک نوع رکود اقتصادی را برای اروپا به همراه بیاورد اما این موضوع می‌تواند فرصتی برای افزایش توان صادراتی برای ما قلمداد شود.

احتمال ورشکستگی مزارع پرورش ماهیان سردآبی احتمال ورشکستگی مزارع پرورش ماهیان سردآبی

تاثیرات اصلاح نظام یارانه‌ای بر تولید و صادرات آبزیان

سرپرست دفتر بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با اشاره به تاثیرات اصلاح نظام یارانه‌ای بر تولید و صادرات آبزیان، تصریح کرد: نوسان‌های قیمتی ناشی از تغییر نرخ ارز شوک بزرگی به بخش تولید و مصرف وارد کرد و مشاهده می‌شود با توجه به عرضه قابل توجه در شبکه توزیع میزان خرید و مصرف کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تقاضا برای خرید به مسائل روانی باز می‌گردد چراکه هنوز خریداران به نرخ‌های جدید عادت نکردند و همراه شدن مصرف کنندگان با نرخ جدید به زمان نیاز دارد.

حجم ماهی دپو شده آبزیان در مزارع افزایش پیدا کرده است

شکوری آبزیان را در سبد خانوارها جزو کالاهای اساسی ندانست و افزود: میزان مصرف ماهی در ماه رمضان کاهش پیدا کرد از این‌رو حجم ماهی ذخیره شده آبزیان در مزارع افزایش پیدا کرده است. دپو ماهی باعث افزایش عرضه آبزیان در بازار شده و تبع قیمت فروش محصولات نسبت به اواخر سال گذشته کاهش پیدا کرده است؛ امیدواریم که بازار در روزهای آینده به تعادل برسد و تقاضا برای خرید آبزیان قابل توجه شود.
وی با بیان اینکه بازار فروش آبزیان قابل توجه نیست، افزود: کاهش تقاضا برای خرید آبزیان در یک سال اخیر باعث شده است که قیمت آبزیان در پایین‌ترین سطح خود برسد.

حاشیه سود قابل توجه صادرات میگو

این مقام مسئول با اشاره به حاشیه سود قابل توجه صادرات میگو، اظهار کرد: برآورد ما این است که تولید و صادرات میگو می‌تواند نوسان‌های قیمتی را تحمل کند هر چند حاشیه سود در این حوزه با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، کارگری و افزایش 30 درصدی نرخ آبزیان کمتر شده است اما از آنجایی‌که تقاضا برای خرید قابل توجه است همچنان تولیدکنندگان میگو به ادامه روند صادرات آن امیدوار هستند.
به گفته شکوری؛ صادرات میگو در بازار آسیا و اروپا قابل توجه است و تلاش داریم که سهم بیشتری از بازار روسیه را از آن خود کنیم. حجم صادرات میگو در سال جاری نسبت به مشابه سال قبل حدود 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

رفع مانع صادرات میگو به چین

سرپرست دفتر بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با اشاره به رفع مانع صادرات میگو به چین، خاطر نشان کرد: در حال حاضر منعی برای صادرات میگو به چین وجود ندارد؛ در یک مقطع محموله یک شرکت ایرانی باهدف صادرات به چین آلوده به ویروس کرونا بود که چین‌ها متوجه آلودگی محموله شدند و از پذیرش آن امتناع کردند اما بعد از پیگیری‌ها و تمهیداتی که سازمان دامپزشکی در نظر گرفت این مشکل برطرف شد. امروز چین یکی از بازارهای موفق ما محسوب می‌شود و علاوه بر چین کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس، ویتنام و روسیه به بازار خوب و مطمئنی برای صادرات میگو ایران تبدیل شده‌اند.

حجم صادرات میگو در سال گذشته حدود 60 هزار تن بود

وی حجم صادرات میگو در سال گذشته را حدود 60 هزار تن دانست و افزود: حدود 40 هزار تن از حجم تولیدی میگو صادر شده است و صادرات در این بخش همچنان ادامه دارد. صادرات میگو به قطر هفتگی در حال انجام است و امیدواریم با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی و روابط خوبی که با این کشور داریم این بازار در ماه‌های آینده همچنان حفظ شود.
دیدگاه تان را بنویسید

  • مستعان بشقابی پاسخ به نظر

    آخرش متوجه نشدم که ما تحت امر روسیه شدیم یا چین؟
    مردم ایران از گرونی قیمت ماهی نمی تونن خرید کنن اونوقت برای روسیه و چین تامین غذا میکنیم؟
    پرچم رو عوض کنین خیال همه راحت بشه.

چندرسانه‌ای