آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33900

بازارهای صادراتی پاسخگوی محصولات پروتئینی

بازارهای صادراتی پاسخگوی محصولات پروتئینی/ زمانی که صحبت‌ها و تحلیل‌ها بر سر موضوع آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز دولتی مطرح بود

بازارهای صادراتی پاسخگوی محصولات پروتئینی
زمانی که صحبت‌ها و تحلیل‌ها بر سر موضوع آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز دولتی مطرح بود، صاحب‌نظران و کارشناسان چند چالش عمده برای این سیاست پیش‌بینی می‌کردند که بخش عمده‌ای از این چالش‌ها متوجه تولیدکنندگان دام و طیور بود؛ چرا که بخش زیادی از ارز دولتی به تهیه نهاده‌های مورد استفاده در این بخش‌های تولیدی مصرف می‌شد و با حذف ارز دولتی نیاز به نقدینگی این فعالان اقتصادی افزایش چند برابری را تجربه می‌کرد که تامین آن برای فعالان این اصناف دشوار و گاه غیرممکن می‌نمود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | از طرفی، به فرض تامین نقدینگی هزینه تولید افزایش شدیدی پیدا کرده و قیمت تمام شده محصول به شدت بالا می‌رفت که در این صورت مصرف‌کننده نیز از خرید آن عاجز می‌بود.
یکی از راه‌حل‌های متصور برای این مشکل، باز کردن مسیرهای صادراتی محصولات تولیدی بود تا از این رهگذر تولیدکنندگان مرغ، تخم مرغ، لبنیات، گوشت و… بتوانند گردش مالی مناسبی داشته و کسب و کارهای آنها از رونق نیفتد.

زمانی که صحبت‌ها و تحلیل‌ها بر سر موضوع آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز دولتی مطرح بود، صاحب‌نظران و کارشناسان چند چالش عمده برای این سیاست پیش‌بینی می‌کردند زمانی که صحبت‌ها و تحلیل‌ها بر سر موضوع آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز دولتی مطرح بود، صاحب‌نظران و کارشناسان چند چالش عمده برای این سیاست پیش‌بینی می‌کردند

از طرف دیگر پیش‌بینی‌هایی هم برای تعیین کالابرگ برای خانوارها شده بود تا یارانه‌هایی در اختیار آنها قرار گیرد که مخصوص خرید برخی کالاهای اساسی و تاثیرگذار در سلامت جامعه از جمله گوشت، تخم مرغ و… باشد.
با این‌که بسیاری از این صحبت‌ها جزو برنامه‌های اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بود و قول آن را به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داده بودند تا در یک طرف محصول تولید شده روی دست تولیدکننده نماند و از طرف دیگر مردم تحت فشارهای اقتصادی نیز از جیره غذایی نسبتا مناسبی برخوردار باشند.
اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها همه این قول و قرارها فراموش شد و تولیدکنندگان با وجود هزینه‌های تولید، تحت فشارهای سخت سرکوب قیمت‌ها قرار گرفتند و افزایش قیمت متناسب با هزینه تولید نبود و هم آن که این مقدار افزایش قیمت نیز از توان بسیاری از مصرف‌کنندگان خارج بود و نتوانستند مانند گذشته این محصولات را در سبد غذایی شان داشته باشند و بازار داخلی نیز توان جذب تولیدات را نداشت.
در حال حاضر و هنوز، زمان برای جبران این مشکل وجود دارد و با باز شدن گره‌های سیاسی با عربستان و کشورهای اقماری آن از یک طرف و وجود بازار گسترده روسیه و کشورهای اوراسیا، شرایط برای صادرات این محصولات آماده‌تر شده است. به طور مثال اواخر فروردین ماه 1402 بود که رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه با استقبال از ورود فعال‌تر شرکت‌های ایرانی در بازار لبنیات و ماهی روسیه از محصولات ایرانی استقبال و عنوان کرد که این کشور، پیش‌تر مجوز ورود شرکت‌های ایرانی به این بازار بزرگ را صادر کرده است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۳-فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای