آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23500

بازار فروش ادوات کشاورزی رو به ویرانی

نوسان نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، حذف تسهیلات و وجود رانت بازار فروش ادوات کشاورزی را به ویرانی کشانیده، موضوعی که کارشناسان نسبت به تداوم آن هشدار می دهند.

بازار فروش ادوات کشاورزی رو به ویرانی

نوسان نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، حذف تسهیلات و وجود رانت بازار فروش ادوات کشاورزی را به ویرانی کشانیده، موضوعی که کارشناسان نسبت به تداوم آن هشدار می دهند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، در روزهایی که جنگ میان اوکراین و روسیه امنیت غذایی بسیاری از کشورهای دنیا را به مخاطره انداخته، مکانیزاسیون حوزه کشاورزی یکی از موارد دارای اهمیت برای کشورهایی است که پیش از این کمتر به آن بها می دادند. در ایران هم با توجه به گستردگی حوزه کشاورزی هنوز استفاده از تجهیزات به روز کشاورزی به خوبی جا نیافته و آن بخشی هم که کشاورزان از آن استقبال کردند نیز به دلیل گرانی ماشین آلات و ادوات کشاورزی امکان خرید را ندارند.

به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی، فروش محصول با قیمتی پایین و افزایش یکباره تعرفه نهاده های کشاورزی مانند کود، سم و بذر باعث شد تا نقدینگی زارعان به کمترین حد ممکن برسد و نوسازی ناوگان کشاورزی را برای این قشر با دشواری همراه کند. در کنار گرانی ادوات کشاورزی، برخی تولیدکنندگان معتقدند عده ای به نام بخش خصوصی از طریق رانت ادوات کشاورزی را وارد کشور می کنند و تبلیغات منفی از تولید داخل دارند این موضوعی است که یک فعال اقتصادی هم به آن تاکید دارد.

متوسط قیمت خرید تراکتور ۵۰۰ میلیون تومان است متوسط قیمت خرید تراکتور ۵۰۰ میلیون تومان است

واردات با رانت

محمد بهبودی مدیرعامل شرکت مهندسی آبانگاه با بیان اینکه برخی شرکت ها با دیپلماسی و استفاده از رانت در داخل کشور، محصولات را از خارج وارد می کنند، گفت: این روزها شرکت های بسیار کوچکی وارد بازار می شوند که با استفاده از رانت محصولات خود را به فروش می رسانند و درست به همین خاطر است هم می گویند جنس داخلی کیفیت ندارد. تا همین سه سال گذشته که صادرات و واردات به آسانی انجام می شد محصولات تولید داخل به اسم یک شرکت دیگر از خارج وارد کشور می شد.

علی رغم اینکه همواره یکی از مشکلات جدی کشاورزان کمبود نقدینگی بوده، در سال های اخیر دولت تنها روزنه امید یعنی تسهیلات کم بهره همراه با تنفس ادوات کشاورزی را قطع کرد، موضوعی که باعث بروز مشکل بیشتر زارعان شده است. امسال هم به گفته برخی تولیدکنندگان این تسهیلات به بخش خرید ادوات کشاورزی تخصیص نیافت و صرف تهیه نهاده های دامی شد.

تسهیلات ناچیز ادوات در ۶ماهه امسال

حسین رحیمی مدیرعامل شرکت هومن صنعت اراک در این رابطه با بیان اینکه تسهیلات ادوات کشاورزی را در قالب دام کارت برای تهیه نهاده های دامی به دامداران دادند، بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، تسهیلات بخش ادوات کشاورزی بسیار ناچیز بود لیکن تمام امید ما به نیمه دوم سال است و امیدواریم که شرایط تسهیلات برای کشاورز بهتر شود.

اما موضوع فقط به محدودیت تخصیص وام خلاصه نمی شود، آنچه از صحبت تولیدکنندگان بر می آید اینکه ضعیف سیستم بانکی هم یکی از موانع دست و پاگیر برای نوسازی ناوگان کشاورزی است. مدیرعامل شرکت پارس صنعت صحرایی می گوید: کشاورز برای دریافت وام باید بیش از چهار ماه تلاش کند تا وام خود را دریافت کند در حالی که این ضعف از طرف بانک است و تولید کننده دچار زیان می شود.

ابوالقاسم صحرایی رستمی می افزاید: شرکت ما در تلاش است وامی دریافت نکرده و مستقل باشد ولی متاسفانه این کار بسیار دشوار است چرا که در حال حاضر قیمت فولاد، قطعات روزانه دائما در حال تغییر است البته باید گفت نخستین تقاضایی که با آن مواجه هستیم حل مشکل سامانه تسهیلاتی است، زیرا بخشی از فروش آزاد شرکت ها در این سامانه انجام می شود.

اختلاف قیمت و تحریم عمده مشکل تولید

دشواری بخش خصوصی در تهیه مواد اولیه ادوات کشاورزی یکی دیگر از مشکلات حوزه تولید از خارج کشور است چراکه نوسانات قیمت ارز و تحریم ها این بخش را با مشکل مواجه کرده است. در این خصوص مدیر عامل شرکت پلی پارس می گوید: تامین مواد اولیه، اختلاف قیمت ها و تحریم از عمده ترین مشکلات تولید کنندگان است.

حسن شریفی با بیان اینکه اختلاف قیمت و تحریم در روند تولید بسیار تاثیرگذار است، می افزاید: تامین مواد اولیه در شرایط غیر رقابتی برای همه به خصوص بخش تولید مضر است. کمبود نقدینگی دولت در پروژه های عمرانی و طرح هایی که نیاز به زیرساخت های مانند تامین آب، تاسیسات کشاورزی، فاضلاب و غیره قطعا تاثیرگذار است ضمن اینکه برگشت پول کُند است و معمولا با اوراق ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ تهاتر می شود البته افزایش ارز و دلار و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و نفت، معمولا کارخانه ها را با مشکلات بسیاری رو به رو می کند و در این جدال نابرابر ما تولید کننده ها در حال تولید هستیم.

هرچند کشاورزان و تولیدکنندگان از عدم تخصیص وام کم بهره ادوات کشاورزی گلایه دارند اما یک مسئول کشوری نظری مغایر با این افراد دارد. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی می گوید: تسهیلات خرید ادوات کشاورزی متوقف نشده، بلکه به دلیل پرداخت پول گندم برای مدتی کوتاه، عقب افتاده است.

اختلاف قیمت و تحریم در روند تولید بسیار تاثیرگذار است

علیرضا مهاجر می افزاید: پرداخت تسهیلات خرید ادوات کشاورزی که به دلیل پرداخت پول گندم به کشاورزان متوقف شده بود، از سر گرفته می شود. البته پرداخت تسهیلات به متقاضیان به زودی از سر گرفته می شود، به دلیل اهمیتی که ادوات کشاورزی دارند، در مرحله اول بیشترین تسهیلات با بهره کمتر، برای خرید ادوات پرداخت می شود.

خرید ادوات کشاورزی

از آنجایی که گلستان قطب کشاورزی کشور به شمار می رود و اشتغال عمده ای این صنعت برای استان ایجاد کرده یکی از مناطق مهم کشاورزی به شمار می رود. به همین خاطر نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی می گوید: کشاورزان گلستانی برای خرید ادوات کشاورزی باید حمایت شوند.

رمضانعلی سنگدوینی با بیان این نکته که تولید ادوات کشاورزی در گلستان رشد خوبی داشته، می افزاید: نکته مهم این است که ادوات کشاورزی در اختیار کشاورز قرار بگیرد خرید ماشین های کشاورزی با حمایت های دولت برای کشاورز غیرممکن نیست لیکن برای آرامش و راحتی کار کشاورز و صرفه جویی در منابع آبی باید به سمت مکانیزاسیون پیش برویم. تمام تلاش ما بر این است در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ اتفاق های خوبی در تخصیص اعتبارات کشاورزی رقم بخورد.

با توجه به اهمیت ماشین آلات کشاورزی در افزایش تولید محصولات، به نظر می رسد استفاده از ادوات در صنعت کشاورزی یک ضرورت به شمار می رود به این ترتیب تخصیص اعتباری در این بخش در قالب تسهیلات کم بهره یکی از نکات مهم است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای