آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32270

بازار مرغ به تعادل می‌رسد؟

بسیاری از مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی بر این باورند که با وجود پتانسیل بالای تولید مرغ در واحدهای مرغداری، اتخاذ سیاست و برنامه ریزی مدون بازار مرغ را

بازار مرغ به تعادل می‌رسد؟
بسیاری از مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی بر این باورند که با وجود پتانسیل بالای تولید مرغ در واحدهای مرغداری، اتخاذ سیاست و برنامه ریزی مدون بازار را به آرامش می رساند.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ طی ماه های اخیر به سبب فراوانی عرضه در برابر تقاضا، مرغ کمتر از نرخ مصوب به فروش می رفت و میزان مازاد به حدی بود که مسئولان تشکل ها و اتحادیه های تولیدی مردم را به خرید و ذخیره سازی خانگی مرغ ترغیب کردند. در نهایت استمرار زیان چندماهه به جایی رسید که مرغداران در اسفند میزان جوجه ریزی خود را کاهش دادند که آثار این موضوع، اکنون در بازار مشهود است.
علی رغم ذخایر مناسب مرغ منجمد پشتیبانی امور دام، اما میزان توزیع مرغ گرم در بازار به سبب کاهش جوجه ریزی تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته به طوریکه وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار اقدام به واردات مرغ گرم کرده است.

تامین به موقع مرغ به جای واردات

این درحالی است که بنابر اعلام مسئولان وزارت جهاد پتانسیل و تولید سالانه ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد که این میزان حداقل یک میلیون تن مازاد بر نیاز کشور است که با این وجود انتظار می رود مسئولان با اتخاذ برنامه ریزی مدون و تامین به موقع مرغ به جای واردات، اقدام به صادرات کنند.
در این راستا شهیاد آبنار مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی گفت: محموله های گوشت گرم مرغ وارداتی برای تنظیم بازار و تامین بخشی از نیاز کشور در راه است.
آبنار گفت: تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام دو یا سه محموله گوشت مرغ گرم وارد کرده و هفته گذشته بخشی از آن با قیمت مناسب در استان تهران توزیع شده است.

بازار مرغ با حذف قیمت گذاری دستوری به آرامش می رسد

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون عدم برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی را علت اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد، مسئولان وزارت جهاد توجهی ندارند و تنها با قیمت گذاری دستوری صدای مرغداران را در آوردند.

واردات مرغ ساده ترین راه برای تنظیم بازار

به گفته او، با وجود ظرفیت ۳ میلیون تن تولید مرغ و مصرف سالیانه ۲ میلیون تن باید بدنبال صادرات باشیم، درحالیکه مسئولان بدلیل عدم برنامه ریزی بدنبال واردات و ساده‌ترین راه حل برای تنظیم بازار هستیم.
قاسمی ادامه داد: با توجه به آنکه واردات مرغ با شعار سال مغایرت دارد؛ از این رو با برنامه ریزی مناسب تامین نهاده‌های دامی و حذف قیمت گذاری دستوری شرایط تولید و بازار مرغ طی ۲ تا ۳ ماه آتی به روال عادی بازمی گردد.
هرکیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها با نرخ ۷۰ تا ۱۰۰ هزارتومان به فروش می رسد
بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که هم اکنون هرکیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها با نرخ ۷۰ تا ۱۰۰ هزارتومان به فروش می رسد، درحالیکه مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد اذعان می کند که فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب ۶۳ هزارتومان گرانفروشی است.
هجوم تقاضا برای خرید مرغ در بازارهای خارجی منجر به افزایش قیمت می شود
محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با توجه به آنکه مرغ‌های وارداتی الان وارد نمی‌شود و همزمان با افزایش تولید داخل به بازار عرضه می‌شود، از این رو توزیع مرغ‌های وارداتی می‌تواند بازار را دچار چالش کند.
به گفته او، هجوم خرید برای مرغ‌های خارجی موجب شده تا قیمت هرکیلو مرغ ترکیه از ۱.۶ دلار به ۲.۴ دلار برسد.
کمالی سروستانی ادامه داد: هم اکنون قیمت هرکیلو مرغ زنده ۴۸ تا ۵۴ هزارتومان است که براین اساس مرغ گرم با نرخ ۷۴ تا ۷۵ هزارتومان باید عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی است.
کمالی سروستانی: برای رفع بحران کمبود مرغ گرم از مرغداران خواسته ایم که مرغ را با وزن بالاتری به بازار عرضه کنند
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در فروردین حداقل ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی و مرغ آن به بازار عرضه می‌شود که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم. در شرایط کنونی برای رفع بحران کمبود مرغ گرم از مرغداران خواسته ایم که مرغ را با وزن بالاتری به بازار عرضه کنند.
با توجه به افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد، ریز مغذی، مکمل و … نرخ مصوب مرغ با احتساب سود منطقی برای مرغدار باید اصلاح شود تا تولیدکننده بتواند به تولید ادامه دهد که در نهایت ازدیاد عرضه در برابر تقاضا موجب شده مرغ کمتر از نرخ مصوب به فروش رسد. کمااینکه سال گذشته به رغم قیمت مصوب ۴۳ هزارتومانی هرکیلو مرغ زنده، متوسط فروش بیش از ۳۶ هزار تومان نبود.

ظرف یک ماه آینده بازار مرغ به تعادل می رسد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به مشکلات نظام عرضه، مرغ کمتری از میدان بهمن و سایر مراکز عمده فروشی توزیع شد که در نهایت این امر منجر به قیمت‌های متفاوت مرغ در مغازه‌ها شده است.
به گفته او، با توجه به عرضه مرغ منجمد با قیمت و کیفیت مناسب از مردم تقاضا داریم که به خرید مرغ‌های منجمد روی بیاورند.
یوسفی ادامه داد: با توجه به ذخایر مناسب پشتیبانی امور دام و حجم جوجه ریزی فروردین پیش بینی می‌شود که بازار ظرف یک‌ماه آینده به تعادل برسد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: اگر ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گیرد، نگرانی بابت تنظیم بازار نداریم. هرچند ممکن است کل این میزان در کشور مصرف نشود، اما مسئولان تنظیم بازار در صورت عدم‌جذب بلافاصله میزان مازاد را باید از سطح بازار جمع آوری کنند تا کاهش قیمت اتفاق نیفتد که مرغدار متحمل زیان شود.
با توجه به پتانسیل تولید و ظرفیت واحدهای مرغداری انتظار می رود که مسئولان تدابیر لازم در خصوص تامین نهاده های دامی، اصلاح قیمت مصوب متناسب با هزینه های تولید و حذف قیمت گذاری دستوری بیندیشند تا بازار به تعادل و آرامش قبل بازگرددچراکه مکانیزم بازار رقابتی عرضه و تقاضاست.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای