آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19745

بازگشت اوکراین به بازار غله جهان؛ آیا نگرانی‌ها پایان یافته؟

بالاخره پس از گذشت چند ماه از شروع جنگ روسیه و اوکراین دیشب با توافقی که در استانبول انجام گرفت راه صادرات غلات اوکراین هموار شد

بازگشت اوکراین به بازار غله جهان؛ آیا نگرانی‌ها پایان یافته؟
اخبار سبز کشاورزی : بالاخره پس از گذشت چند ماه از شروع جنگ روسیه و اوکراین و درحالی که صادرات غلات از مبدأ اوکراین متوقف شده بود، دیشب با توافقی که در استانبول انجام گرفت راه صادرات غلات اوکراین هموار شد و گمان می‌رود که اوکراین در هفته‌های آینده بتوانند غلات و دانه‌های روغنی تولید شده را از طریق دریای سیاه به دست مشتریان برساند.
در هفته‌های گذشته صادرات غله از مبدأ اوکراین کاملا قطع شده بود و کارشناسان سازمان جهانی غذا و سازمان خواربار کشاورزی و ملل متحد (فائو)، درمورد افزایش قیمت غلات و دانه‌های روغنی هشدار می‌دادند و می‌گفتند با افزایش جهشی قیمت‌ دانه‌های روغنی و غلات، کشورهای فقیر و کم‌درآمد از خرید این غذای راهبردی صرف نظر می‌کنند و رفته رفته گرسنگی و سوء تغذیه در جهان گسترش پیدا می‌کند و تعداد انسان‌های گرسنه در جهان افزایش می‌یابد.
البته به موازات مسدود شدن صادرات غله و دانه‌های روغنی از مبدأ اوکراین، به روسیه اتهام زده می‌شد که مشغول خالی کردن و غارت انبار دانه‌های غذایی اوکراین است و موجودی این انبارها را به داخل روسیه انتقال می‌دهد و به‌عنوان محصولات روسی این دانه‌ها را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.
این ادعای غارت انبارهای غله اوکراین که از سوی کشورهای دشمن روسیه، مانند ایالات متحده مطرح شده، از سوی مرجع مستقلی تایید نشده است و اگر حتی این خبر درست باشد، باز هم ورود کالای مورد نیاز بازارهای جهانی می‌توانست از رشد و جهش قیمت‌ها بکاهد.
اما این اتفاق رخ نداد و به همین دلیل پرسش مهم آن است که چگونه غارت و فروش انبارهای غله در هفته‌های گذشته از سوی روس‌ها غارت شده است، اکنون چه موجودی در انبارهای اوکراینی وجود دارد که به بازارها منتقل شود؟ از این بابت ممکن است خبر غارت انبارهای یاد شده از اساس نادرست باشد.
با این توافق و در هفته‌های پیش‌رو موجودی انبارهای دانه‌های روغنی و غله اوکراین وارد بازارها خواهد شد و ممکن است نتوان پیش‌بینی کرد که روند رشد قیمت‌ها در بازار های جهانی متوقف شود و حتی احتمال کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد؛ اما این نوسان منفی قیمت‌ها بر بازار ایران تاثیر چندانی ندارد؛ چراکه ایران مشتری محصولات اوکراین نبوده که اکنون واردات آن باعث بهبود واردات و کاهش قیمت در ایران شود.
اما اینکه با واردات محصولات یاد شده به بازارهای جهان وضعیت معاملات و قیمت‌های جهانی متعادل، آرام و تثبیت می‌شود نکته مثبتی است که حتماً منافعی را برای همه واردکنندگان دربر خواهد داشت.
این منافع شامل ازدیاد موجودی در بازارهای جهان و تثبیت بازار که به ایجاد امنیت برای واردات خواهد انجامید می‌شود و در این صورت کشورهایی مانند هندوستان نمی‌توانند به سختگیری‌های خود ادامه دهند، در نتیجه اوضاع برای وارد کنندگان بهبود خواهد یافت.
شاید امسال جهان بتواند با ورود مجدد اوکراین به بازار فروش، سختی‌ها را پشت سر بگذارد، اما برای سال آینده اوضاع چگونه است؟
هیچ گزارشی مستقل و تایید شده‌ای در خصوص میزان کشت غلات و دانه‌های روغنی در اوکراین برای سال آینده وجود ندارد. در واقع، این مساله معلوم نیست که آیا برای سال آینده اوکراین در بازار فروش حضور خواهد داشت یا جنگ امکان کشت را برای کشاورزان اوکراینی ناممکن کرده و هم‌اکنون واقعاً هیچ محصولی برای سال زراعی جاری کشت نشده که محصول آن در سال میلادی به بازار بیاید.
یک مساله دیگر هم این است که آیا کشتزارها و گندمزارهای اوکراین هدف حملات قرار گرفتند و گندم‌ها و محصولات در آتش جنگ نابود شده یا امیدی به برداشت محول و ورود آن به بازار وجود دارد؟ قرائنی که وجود دارد و اطلاعاتی که از سوی رسانه‌ها منتشر شده نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای