آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27122

بازگشت هراس‌انگیز کرونا با سویه ناشناخته

آن‌طور که از شواهد و قراین و تکاپوی جهانی برمی‌آید، کرونا با سویه جدیدی از امیکرون با نام BQ.1 جولان خودش را آغاز کرده است.

بازگشت هراس‌انگیز کرونا با سویه ناشناخته
اخبار سبز کشاورزی؛ آن‌طور که از شواهد و قراین و تکاپوی جهانی برمی‌آید، کرونا با سویه جدیدی از امیکرون با نام«BQ.1 »، جولان خودش را آغاز کرده است.

مهمان نامهربان از راه رسید

سویه جدید که BQ.1 نام دارد و از هفته‌ها قبل در چین، اروپا و آمریکا شیوع یافته، طبق اعلام روز پنج‌شنبه سخنگوی وزارت بهداشت به ایران هم رسید و آن‌طور که هشدارها از قبل داده شد، احتمالا در روزها و هفته‌های آینده، مجدد با موج جدید کرونا در کشور مواجه خواهیم بود.
پدرام پاک‌آیین پنج‌شنبه در این باره گفت: روز چهارشنبه، سه مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون که در بسیاری از کشورهای جهان شایع است، در کشورمان مشاهده شد. از این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویه BQ.1 و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است. با توجه به سرعت انتقال بالای این زیرسویه‌ها در روزهای آینده، شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیرسویه‌های جدید خواهیم بود.

وارد موج هشتم شدیم

طبق آن‌چه پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود، با ورود سویه جدید به کشور، یعنی ما عملا وارد موج هشتم شده‌ایم؛ البته این که چه زمانی اوج این موج خواهد بود، باید صبر کرد تا ببینیم رفتار این سویه با ما چگونه خواهد بود.

70 درصد مبتلایان در آمریکا با BA.5 و BQ.1

طبق آن‌چه در گزارش‌ها آمده است، هم‌اکنون دو زیرسویه BA.5 و BQ.1 با قابلیت انتقال بالایی که دارند، عامل ابتلا در بیش از ۷۰ درصد مبتلایان در آمریکا هستند؛ این زیرسویه‌ها علایم خفیفی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند که مشابه سایر علایمی است که در زیر سویه‌های مختلف امیکرون نیز دیده شده است.

مرکز ملی بهداشت و درمان چین چه گفت؟

خبرگزاری چین دیلی (chinadaily.com) 14دسامبر (23 آذر) وقتی سویه جدید در چین را گزارش کرد، درباره آن نوشت: به گفته مقامات بهداشتی و کارشناسان، گونه فرعی امیکرون با نام BQ.1 در سراسر چین ظهور کرده است، اما هیچ افزایش قابل توجهی در بیماری‌زایی و انتقال گسترده‌ای از آن گزارش نشده است.

گزارش فرانس 24 درباره اوضاع چین

در حالی که ظاهرا، چین آن‌طور که باید از فرایند و ویژگی سویه جدید BQ.1 اطلاعات فراگیری را منتشر نکرده است، خبرگزاری فرانس 24 روز سه‌شنبه گذشته 27 دسامبر (6دی) در گزارشی وضعیت چین را در این روزهای کرونایی‌اش وخیم توصیف کرد و نوشت: «آخرین تصمیم چین برای کاهش سیاست‌های سختگیرانه خود در زمینه صفر کووید، در پی موج اعتراضات ضدقرنطینه در این کشور گرفته شد. با این حال، این کاهش به افزایش سرسام‌آور آمار عفونت‌های کووید منجر شده است؛ به طوری که اکنون، هم بیمارستان‌ها و هم کوره‌های جسد‌سوزی(ناشی از افزایش فوتی‌ها) تحت فشار هستند.»
درباره اطلاعات و تازه‌ترین اخبار درباره سویه جدید، دکتر پیام طبرسی معاون آموزشی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری هم همین نکته را می‌گوید که تا امروز اطلاعات درست و دقیقی از نحوه مواجهه با این سویه در دست نیست.

الزامات مواجهه ایرانی با سویه جدید

با این حال، تجربه حدود سه ساله کرونا نشان داده است، سویه‌های کرونا می‌تواند در اقلیم‌ها و برای مردم هر منطقه ظهور و بروز متفاوتی داشته باشد و هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم که سویه دلتا در تابستان 1400 چه دردها و غصه‌های بزرگی را برایمان رقم زد؛ حتی درخصوص دارویی ابتدایی همچون سرم نیز دچار بحران کمبود شدیم.
حالا با توجه به تجربه سه ساله کرونا در کشور، ما با سه نیاز اساسی مواجهیم:
1- تامین دارو؛ به ویژه اهتمام بیشتر در رفع کمبودهای چند ماه اخیر همچون آنتی بیوتیک ها
2- ترغیب و تشویق مردم به تزریق دوزهای یادآور
3- اقدامات مراقبتی در مرزها دارو، دارو، دارو در پی قصور آشکار وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر و عدم تدبیر کافی برای ذخیره دارویی که سکاندار این وزارتخانه را تا مرز استیضاح هم کشاند، شاید چندان نتوان به ذخیره دارویی در صورت بحران احتمالی کرونا اطمینان داشت.
چنان‌که این مسئله در آماده‌باش کرونایی روز چهارشنبه این وزارتخانه و تذکر به مراکز درمانی کشور و مراقبت در تجویر آنتی بیوتیک ها احساس شد.

دکتر پیام طبرسی: از سویه جدید فقط می دانیم که سرایت پذیر و ایمنی گریز است

برای آگاهی بیشتر درباره سویه BQ.1با دکتر پیام طبرسی معاون آموزش بیمارستان مسیح‌دانشوری و از متخصصانی که در دوره کرونا نامش را زیاد شنیدیم، همکلام می‌شویم. طبرسی می‌گوید: ما هنوز به قدر کافی، درباره این سویه اطلاعاتی نداریم، فقط دو مطالعه در حد یک صفحه در نشریه معتبر «لنست» منتشر شده که در آن تاکیده شده است، انتقال و سرایت‌پذیری و ایمنی‌گریزی این سویه نسبت به سویه پیشین بیشتر است. درعین حال چینی‌ها به گونه‌ای گفتند و دیگران به گونه‌ای دیگر؛ اما به طور کل، اطلاعات ما درباره این سویه بسیار کم است.
درباره تاثیر واکسن‌ها بر سویه جدید از دکتر طبرسی می‌پرسم که می‌گوید: در این دو مطالعه یک صفحه‌ای بیان می‌شود که واکسن‌ها چندان بر این سویه موثر نبوده است؛ اما این که واکسن‌ها از ابتلای شدید جلوگیری می‌کند، این موضوع دیگری است. چون واکسن‌ها اساسا جلوی بیماری را نمی گیرد بلکه ممکن است مانع از ابتلای شدید شود.
توصیه دکتر پیام طبرسی در این شرایط این است: اگرچه هم‌اکنون، متقاعد کردن مردم برای رعایت برخی محدودیت‌ها سخت است، اما باید به پروتکل‌هایی همچون استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و… برگردیم تا از موج این سویه هم به سلامت گذر کنیم.

روزنامه خراسان

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای