آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20569

باز هم بدقولی طالبان؟!

با اینکه طالبان افغانستان وعده سراریز کردن حقابه هیرمند به سوی خاک ایران را داده است، اما هنوز هم نمی‌توان اطمینان داشت که حقابه ایران پرداخت شود.

باز هم بدقولی طالبان؟!
اخبار سبز کشاورزی : با اینکه طالبان افغانستان وعده سر ریز کردن حقابه هیرمند به سوی خاک ایران را داده است، اما هنوز هم نمی‌توان اطمینان داشت که حقابه ایران از محل رودخانه مذکور که بالغ 820 میلیون مترمکعب در سال است به ایران پرداخت شود.
چنانکه دولت‌های قبلی افغانستان که به لحاظ سیاسی، نزدیکی بیشتر از دولت امارات اسلامی افغانستان به ایران داشتند نیز علی‌رغم دادن وعده‌های متعدد و مکرر، سرانجام این حقابه را پرداخت نکردند و سیستان ایران بیش از پیش خشک شد.
این عدم پرداخت حقابه ایران از محل رود هیرمند، البته مبتنی‌بر توافق‌نامه منعقد شده میان دو کشور بوده و از این بابت افغانستان درمورد واریز کردن سهم کشورمان از رودخانه هیرمند و پر کردن دریاچه هامون منتی بر سر ایران ندارد و لطفی به ایران نمی‌کند.
بیشتر بخوانید:
البته در گذشته چندین‌بار دولت اسلامی افغانستان درمورد بر قرار کردن جریان آب به طرف کشورمان و پرداخت حقابه ایران به نمایندگان ایرانی قول مساعد داده بود. در مورد نخست که ایرانی‌ها واریز شدن آب به سوی مرزهای کشور را باور کرده بودند، دوربین صدا و سیما به سیستان و بلوچستان رفت تا از ورود آب به رودخانه‌های ایرانی منتهی به دریاچه هامون گزارش تهیه کند.
در آن سوی مرزها نیز خبرنگاران ایران در افغانستان به سوی رودخانه جاری شده از مبدأ سد کمال خان روان شد تا خبر ورود آب به ایران را مراوده شود. اما انتظارها برای رسیدن این آب به داخل ایران به جایی نرسید و بعدها گفته شد که طالبان با ایجاد یک بند انحرافی و منحرف ساختن جریان رودخانه، مانع از ورود آب به داخل خاک ایران شده است.
البته در آن موقع هیچ یک از مقامات دولت اسلامی افغانستان توضیح ندادند که با چه هدفی و چرا سهم آب ایران را دوباره به داخل خاکشان منحرف ساخته و از پرداخت آن خودداری کرده‌اند.
البته در افغانستان دولت فعلی که دولت مستقر شناخته می‌شود از سوی هیچ یک از کشورها به رسمیت شناخته نشده و همین عدم اعطای هویت و اعتبار از سوی جامعه جهانی به دولت اسلامی افغانستان باعث شده تا آنان نیز درمورد عمل به تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای خود حساسیت و تعهد لازم را به خرج ندهند.
جالب است که بند انحرافی مذکور که آب را مجدداً به داخل افغانستان بازمی‌گرداند آب شیرین و قابل شرب را به سوی شوره‌زارهایی هدایت می‌کند که هیچ ثمری برای مردم افغانستان ندارد و به این ترتیب آب سالم و مناسب را تباه می‌کند.
این رفتار یعنی طالبان و اعضای دولت افغانستان آگاهانه مایل بوده و هستند که آب را تباه کنند، ولی به ایران ندهند. آیا این رفتار سوء ظن برانگیز است؟ البته دولت قبلی افغانستان به باج خواهی روی آورده بود و معتقد بود که باید موازنه نفت در برابر آب برقرار شود؛ به این معنی که ایران در قبال دریافت آب هیرمند به افغانستان نفت بدهد.
با این هجمه آن دولت دیری نپایید و افغانستان به دست حکومت اسلامی طالبان افتاد؛ نکته مهم در این باره آن است که طالبان برای برقراری جریان آب هیچ مطالبه‌ای نکرده و موضعی نگرفته است؛ اما مقامات طالبان در اقدامی سوال برانگیز و آگاهانه سهم آب ایران را به شوره‌زارها روانه ساخته‌اند.
اکنون معلوم نیست که این وارد ایران شود، به لحاظ زمانی و بر اساس تقویم اعلام شده طرف امروز (شنبه) یا فردا (یکشنبه) باید آب هیرمند وارد خاک کشورمان شود؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد آنگاه چه اقدامی می‌توان در مقابل بدقولی‌های مکرر طالبان و دولت اسلامی افغانستان انجام داد؟

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای