آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33649

باز هم گرانی در بازار محصولات لبنی  

باز هم گرانی در بازار محصولات لبنی/ توافق برای افزایش قیمت هر کیلو شیر خام به ۱۵ هزار تومان از تصمیماتی است که با اجرای آن شاهد گران

باز هم گرانی در بازار محصولات لبنی  
توافق برای افزایش قیمت هر کیلو شیر خام به ۱۵ هزار تومان از تصمیماتی است که با اجرای آن شاهد گران شدن محصولات لبنی تا ۳۰ درصد خواهیم بود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا ، آخرین افزایش قیمت شیر خام مربوط به اردیبهشت سال گذشته پس از حذف ارز دولتی بود که از ۶,۴۰۰ به ۱۲,۸۰۰ تومان افزایش یافت و موجب گرانی ۷۰ درصدی در همه محصولات لبنیات کارخانه‌ای شد و پس‌ازآن تقریباً هیچ افزایش نرخی در این حوزه رخ نداده است.
بیشتر بخوانید: قیمت شیرخام ۱۵ هزار تومان شد
اما در هفته‌های اخیر، دامداران با درخواست جدی از دولت مبنی بر موافقت با گران شدن نرخ شیر خام، توانستند توافقاتی را دراین‌باره به دست آورند. جلسات مربوط به اصلاح قیمت شیر خام بین نمایندگان تولیدکنندگان و سازمان حمایت برگزار شد و بر اساس اعلام رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، بر سر افزایش نرخ به هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان توافق شد که با این افزایش قیمت حدود رشد ۲۵ درصدی نرخ شیر خام را شاهد خواهیم بود.
قابل ذکر است این قیمت برای پایه چربی ۳.۲ درصد عنوان می‌شود و قرار است به ازای هر یک‌دهم افزایش چربی ۲۰۰ تومان به پایه قیمتی اضافه شود، البته دامداران تقاضای افزایش قیمت بیشتری را داشته‌اند اما موردقبول دولت واقع نشد و با وعده حمایت از تولیدکننده و کاهش هزینه‌ها رقم ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو مورد موافقت قرار گرفت. چه‌بسا تأکید می‌شود ضمن ممانعت از ضرر دامداران ضروری است که قدرت خرید مردم را هم باید در نظر گرفت.

گرانی شیر و محصولات لبنی در راه است

اما اینجا پرسش‌هایی مطرح است؛ اینکه دلیل اصلی پافشاری دامداران برای گران شدن شیر خام به نهاده‌ها مربوط می‌شود و افزایش قیمت شیر خام چه تأثیری بر قیمت محصولات لبنی خواهد گذاشت؟ و آیا این تأثیر همه محصولات را شامل می‌شود؟
فعالان این حوزه از وعده‌هایی که دولت سال گذشته برای تأمین نهاده‌های دامی و طیور با نرخ مصوب به آن‌ها داده بود سخن می‌گویند. اما باوجود شرایط ارزی کشور به‌خصوص درچند ماه پایانی سال نه تنها خبری از تأمین نهاده‌ها با نرخ مصوب نبود بلکه در عرضه هم خلل ایجادشده بود به‌طوری‌که دامداران مجبور به خرید خوراک موردنیاز دام‌های خود از بازار آزاد می‌شدند و این موضوع هزینه‌ها را بالا برد.
حتی پیش از این اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرده بود زیان دامداران در تولید شیر به مرز چهار هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده و قیمت مصوب خرید شیر خام از دامداران متناسب با هزینه تمام‌شده تولید نیست.
بر این اساس درخواست‌ها برای گران‌تر شدن نرخ شیر خام آغاز شد و ظاهراً دولت هم چاره‌ای جز قبول این درخواست نداشت.
اما مسئله قابل‌تأمل آنکه در این میان کارخانه‌ها تولید لبنیات هم با افزایش قیمت شیر خام، محصولات نهایی خود را گران‌تر عرضه خواهند کرد چراکه بنا بر ادعای خودشان، فروش محصول باقیمت قبلی صرفه‌ای ندارد و باوجود تورم بالا، گرانی انرژی و دیگر هزینه‌های تولید، نمی‌توان نرخ محصولات را تغییر نداد.
به‌این‌ترتیب است که زمزمه‌های افزایش قیمت ۳۰ درصدی لبنیات هم شنیده می‌شود. با این توجیه که گران‌تر نشدن این کالاها موجب بی‌انگیزگی، به صرفه نبودن و افت تولید خواهد شد.
با وجود این اقدامات، اینکه قیمت انواع لبنیات افزایش یابد به دور از انتظار نیست انچنان که فعالان این حوزه نیز افزایش ۳۰ درصدی برای انواع محصولات دولتی و افزایش بیش از ۵۰ درصدی برای محصولات آزاد را مطرح کرده اند.
در این حال با وجود آنکه تولیدکنندگان افزایش قیمت محصول نهایی را موجب رونق تولید و ایجاد انگیزه می‌دانند اما از این نکته هم نباید غافل بود که گرانی مترادف با کاهش مصرف و نبود مشتری کافی برای این محصولات است. همان‌طور که سال گذشته قیمت لبنیات حدود ۸۵ درصد افزایش یافت و درنتیجه کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف را داشته‌ایم. بنابراین چنین اتفاقی رکود ورشکستگی تدریجی کارخانه‌ها تولیدی را به دنبال می‌آورد. از طرفی هم افت شدید مصرف لبنیات و کوچک‌تر شدن سبد این محصولات، موجب تشدید انواع بیماری در بین مردم می‌شود موضوعی که کارشناسان بارها نسبت به این خطر هشدار داده‌اند.

تولیدکننده چاره‌ای جز درخواست افزایش قیمت نداشت

قاسمعلی حسن زاده مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دام پروران صنعتی وحدت، بابیان اینکه هنوز به‌طور رسمی افزایش قیمت شیر خام به فعالان این حوزه اعلام‌نشده است، می‌گوید: شنیده‌ها و خبرها حکایت از افزایش ۲۵ درصدی نرخ این محصول است.
وی تصریح می‌کند: سال گذشته هر کیلو شیر خام به ۱۲ هزار تومان رسید و امسال هم با افزایش ۲۵ درصدی هر کیلو به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. و البته با توجه به هزینه‌های تولید، نظر دامداران مبلغی بیش از این میزان بود که موافقت نشد.
به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دام پروران صنعتی وحدت دلیل اصرار بر افزایش قیمت به گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های تولید بازمی‌گردد. با حذف ارز دولتی در سال گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش ۶۰۰ برابری پیدا کرد درحالی‌که بر قیمت شیر در آن زمان افزایشی حدود ۸۰ درصد اعمال شد و این موضوع با هزینه‌های تولید هم‌خوانی نداشت.
حسن زاده در ارتباط با تأثیر این گرانی بر نرخ تولیدات کارخانه‌ای و فشار مضاعف بر مصرف‌کننده می‌گوید: خواه ناخواه گرانی شیر خام قیمت محصولات لبنی را هم افزایش می‌دهد.
وی تاکید می‌کند: مسئله قابل‌توجه اینکه به‌عنوان تولیدکننده به‌هیچ‌وجه خواهان افزایش قیمت نیستیم آنچه موردنظر ما قرار دارد کاهش قیمت تمام‌شده محصول بوده زیرا این‌چنین تولید بیشتر، سفره مردم غنی‌تر بیماری‌ها هم کمتر می‌شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دام پروران صنعتی وحدت می‌افزاید: ولی زمانی که دستمزدها افزایش می‌یابد نرخ حمل‌ونقل و جابجایی گران می‌شود و مهم تراز همه نهاده‌ها باقیمت بالایی به دست ما می‌رسد در عمل انجام‌شده‌ای قرار می‌گیریم که چاره‌ای جز درخواست برای گران‌تر شدن شیر نداریم.
به گفته حسن زاده در شرایطی با این وضعیت روبرو هستیم که اصفهان با تولید روزانه پنج هزار و۶۰۰ تن شیر مقام اول را در کشور ازلحاظ تولید دارد. ضمن آنکه صادرکننده به همه استان‌ها نیز است همچنین محصولات لبنی فرآوری خود را به خارج از کشور هم صادر می‌کند.
وی اظهار می‌کند: عدم ثبات در بازار، بزرگ‌ترین مشکلی است که این روزها دامداران با آن مواجه هستند. بی‌ثباتی در قیمت نهاده‌ها و سایر اقلام موردنیاز باعث نابسامانی این بازار شده است.
این مسئول خاطرنشان می‌کند: درصورتی‌که اگر بازار ثبات یابد و نهاده‌ها و خوراک موردنیاز به نحو مطلوب تأمین شود شرایط هم برای تولیدکننده درجهت افزایش تولید محقق است.
دیدگاه تان را بنویسید

  • داریوش پاسخ به نظر

    جایی زندگی می کنیم که تمام راه های این جامعه قدیمی، به “بن بست” می رسه.

چندرسانه‌ای