آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16738

بانوی ایرانی، رئیس بزرگترین اتحادیه کارگری آلمان

یاسمین فهیمی، بانوی ایرانی که زمانی دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان بود، با کسب ۳۸۵رأی موافق به ریاست بزرگ‌ترین و قوی‌ترین اتحادیه کارگری در آلمان انتخاب شد

بانوی ایرانی، رئیس بزرگترین اتحادیه کارگری آلمان
یاسمین فهیمی، بانوی ایرانی که زمانی دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان بود، با کسب ۳۸۵رأی موافق از مجموع ۳۹۸رأی به ریاست بزرگ‌ترین و قوی‌ترین اتحادیه کارگری آلمان انتخاب شد.
به گزارش مزرعه سبز ، فدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان با بیش از 5.934.971 نفر عضو یکی از نیرومندترین و قوی‌ترین سندیکاهای جهان است که هشت اتحادیه کارگری را زیرمجموعه خود دارد.
سندیکاها با کارفرمایان درمورد بهبود شرایط کار مذاکره و اعضای خود را در شرکت‌ها نمایندگی می‌کنند. این کنفدراسیون با اتحاد، همبستگی و از خودگذشتگی اعضاء قدرتمندترین حامی حقوق کارگران است و از اعضای خود در دعاوی حقوقی کاری و اجتماعی حمایت قانونی می‌کند.
اکنون یاسمین فهیمی اولین زنی است که به ریاست کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان به اختصار DGB، با بیش از 5.934.971 عضو انتخاب می‌شود.
در بیست و دومین کنگره عمومی فدرال کنفدراسیون اتحادیه کارگری آلمان در 9می 2022، او با 93.23درصد آراء به عنوان رئیس انتخاب شد. او جانشین راینر هافمن شد که از سال 2014 تا 2022 این جایگاه را در اختیار داشت.
از یاسمین فهیمی به‌عنوان فردی قاطع یاد می‌کنند که روزی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در آلمان در پاسخ به اینکه چه چیزی را اصلاً برنمی‌تابد، گفته بود: وقتی ناتوانی با زرنگی (پرادعایی) ترکیب شود؛ یعنی هیچ اطلاعی نداشته باشی یا تنبل باشی، اما دائماً بخواهی در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشی، آنجاست که ناراحت می‌شوم.
فهیمی می‌گوید: به‌عنوان تنها فرزند مادری که به تنهایی او را بزرگ کرد، در مسیر خود مجبور بود بر موانع زیادی غلبه کند.
پدر فهیمی یک شیمیدان ایرانی بود که پیش از تولد او در یک سانحه رانندگی جان باخت. یاسمین فهیمی در دوران تحصیل به علوم طبیعی و تجربی علاقه‌مند بود. در دهه ۸۰میلادی ابتدا در هانوفر در رشته الکتروتکنیک شروع به تحصیل کرد؛ سپس تغییر رشته داد و در رشته شیمی مشغول تحصیل شد.

سال ۲۰۱۴، صعود تا دبیر کلی حزب

پس از پایان دانشگاه، فهیمی قدم در مسیر پیشرفت‌های شغلی گذاشت. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ در اتحادیه صنعتی معدن، شیمی و انرژی فعالیت می‌کرد.
سال ۲۰۱۴ زیگمار گابریل او را به مقام دبیرکلی حزب سوسیال دموکرات انتخاب کرد. این دو مناسبات راحت و بی‌تنشی نداشتند. دو سال بعد فهیمی از این مقام کنار رفت. او می‌گوید: از این دو سال بسیار آموخته است.
این سیاستمدار آلمانی از سال ۲۰۱۷ به عنوان نماینده حزب سوسیال دموکرات به پارلمان آلمان راه یافت. فهیمی قصد دارد اکنون به عنوان رئیس جدید اتحادیه کارگری آلمان، زنی پیشرو با مواضعی مشخص را به نمایش بگذارد.
با وجود اینکه صدراعظم آلمان، اولاف شولتس هم‌حزبی‌اش است، فهیمی روز اول ماه مه امسال در گردهمایی وولفسبورگ تلاش کرد موضع خود را مشخص کند و درمورد مطالبات و انتظارات «د گ ب» گفت: خواستار مشارکت بیشتر در امور اقتصادی این کشور هستیم که این خواست مطمئناً بدون اصطکاک نخواهد بود.

نماینده‌ای قوی برای زنان

رئیس جدید اتحادیه کارگری آلمان می‌خواهد نماینده‌ای قوی برای زنان باشد. به اعتقاد او، در موضوعاتی مانند کار پاره وقت، تفاوت دستمزد زنان با مردان یا مشاغل کوچک هنوز اقدامات زیادی باید صورت بگیرد.
فهیمی با نگاهی به موضوع تحولات و تغییرات زیست محیطی و دیجیتالی در عرصه اقتصاد می‌گوید: تحول برای من به معنای تغییری است در جامعه‌ای که هر کس بتواند مزیتی را برای خود در آن ببیند.
به گفته این سیاستمدار، در صورت عدم تحقق این امر نه تنها بازار کار که کل جامعه هم با شکاف روبه‌رو خواهد بود.
فهیمی می‌گوید: برای او این تفکر همواره راهنما بوده است که با پشتکار و جرأت هر کسی می‌تواند کاری را پیش ببرد، اما برای احقاق حقوق خود به دیگران هم نیازمند است.
این دقیقاً همان هدفی است که یاسمین فهیمی در مقام ریاست اتحادیه کارگری آلمان از این پس به دنبال آن است. او طرفدار مذاکرات واقع‌بینانه و سخت است؛ ویژگی‌هایی که به او احتمالا در آینده در این مقام، برای نزدیک کردن منافع ۸ سندیکای مجزا در آلمان کمک خواهند کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

  • سیما پاسخ به نظر

    این خانم اگر در افغانستان و کشورهای مشابه زندگی می‌ کرد باید به دنبال نانی و سرپناهی روزگار را می گذراند

چندرسانه‌ای